Jokelan tapahtumat - Aselainsäädäntöä tiukennettava!

Syvin osanotto kaikille, jotka ovat joutuneet jotenkin osallisiksi Jokelan murhenäytelmään 7.11.2007. Mitään tällaista ei pitäisi ikinä tapahtua Suomessa, tai missään. Ja vaikka kyseessä olisikin harvinainen yksittäistapaus, yksikin tapaus on liikaa.

Tekijä oli selkeästi häiriintynyt ja ajattelultaan vääristynyt ihminen. Miten hänestä tuli mitä tuli, ja siitä mikä hänet sai tekemään mitä teki, voidaan kiistellä. Varmaa kuitenkin on, että jos hänellä ei olisi ollut asetta, tapahtunut vahinko voisi olla varsin toista luokkaa ja moni kuollut ihminen voisi olla yhä elossa.

Siksi olisi tärkeää, että tällaisille ihmisille ei annettaisi mahdollisuutta purkaa ongelmiaan ympäröiviin ihmisiin näin vakavin seurauksin. Se, että pienaseet ja aseenkantoluvat ovat käytännössä kaikkien yli kahdeksantoista vuotta täyttäneiden saatavilla, antaa yhdelle häiriintyneelle ihmiselle mahdollisuuden tuottaa suurta tuskaa lukemattoman monen elämään.

Pienaseet tuottavat väärissä käsissä suurta tuhoa. Pienaseilla ei ole hyötykäyttöä tavallisten ihmisten elämässä, ja niiden merkityksestä harrastustoiminnassa voidaan kiistellä, mutta mahdollisuus tuottaa niillä suurta tuskaa ja murhetta on silti sietämättömän suuri. Kuinka monta kuolemaan johtanutta kännilaukausta, tai kuinka monta äkkipikaista tappoa tapahtuisi vähemmän, jos vastaavissa tilanteissa ei olisi käsillä ollut asetta? Riitoja, ja häiriintyneitä sekä vihaisia ihmisiä on aina, mutta siihen miten se ilmenee voidaan vaikuttaa. Pienaseet on otettava pois vääristä käsistä, ja se tapahtuisi helpoiten kieltämällä niiden hallussapito lailla ja ampumaseurojen sääntöjä ja valvontaa entisestään tiukentamalla.