Eläkkeensaajan asumistukea ei saa laskea yleisen asumistuen tasolle


Vieras

#1126

01.07.2015 03:28

Itselläni tulee olemaan todella pieni eläke, kun jään mahdollisesti eläkkeelle muutaman vuoden kuluttua. Tuleva toimeentuloni huolestuttaa.

Vieras

#1127

01.07.2015 03:34

Saisivat seuraavaksi leikata ministereiden ja kansanedustajien palkat puoleen niin riittäis rahaa hyödyllisiin kohteisiin.Minusta on väärin että pienituloisia,lapsiperheitä ja eläkeläisiä kohdellaan Suomessa huonosti.Leikkauksia jatkuvasti jostain.

Vieras

#1128

01.07.2015 04:06

koska saan pientä eläkettä jos eläkeläisen asumistuki vähenetään en pärjää millään muutenkin elän jo köyhyys rajalla.
eläke mummo
Vieras

#1129

01.07.2015 04:27

koska pieni tulosia eläkeläisiä sorretaan aina,vietäis isotuloisilta herroilta


Vieras

#1130

01.07.2015 04:34

oikealla asialla.

Vieras

#1131

01.07.2015 05:15

Olen myös itse eläkeläinen ja vaimoni jäämässä eläkkeelle tämän vuoden lopussa.

Vieras

#1132

01.07.2015 05:42

Olen itsekin pieneläkeläinen.

Vieras

#1133

01.07.2015 06:06

Olen joutunut työelämästä eläkkeelle jo nuorena ja saan takuueläkkeen verran rahaa kuukaudessa. Jos asumistuki nyt laskee, tarkoittaa se sitä että joudun etsimään uuden asunnon, Nykyinen on sähkölämmitteinen ja perusvuokra on jo 500e/kk. Lisäksi tulevat lääkekustannukset ja sosiaaliluukku odottaa. Käytännössä elämiseen ei jää juuri mitään mikäli tämä asumistuen lasku tulee tapahtumaan. Ongelmana myös se, mistä asunto jossa varaa elää????

Vieras

#1134

01.07.2015 06:18

Nykyinen hallitus rikastuttaa rikkaita, ja köyhdyttää köyhiä!

Vieras

#1135

01.07.2015 06:31

Periaatekysymys. Eläkeläiset ovat vanhuudenturvansa maksaneet ja ansaitesevat sen, kuten muutkin kansalaiset.

Vieras

#1136

01.07.2015 07:03

Koska tämä on asiaa

Vieras

#1137

01.07.2015 07:18

olen itse eläkken saaja,ja kauhulla olen lukennu ja kuunnellu hallituksen leikkauksia.tiukkaa tulee olemaan jos menee läpi,mullakii on sydän lääkket ,vuokra ymn:menoja eipä käteen jää mitään.

Vieras

#1138

01.07.2015 07:48

Hei

Vieras

#1139

01.07.2015 07:53

Aivan, ei ole masennus kaukana kun leikkaus toteutuu, monen monelta.  Sekin muuten tulee tosi kalliiksi!  Samaa hölmöläis hommaa.  Suomea voidaanleikkauksen  alkaa mainostamaan maana jossa hampaattomat oman maan kerjäläismummot myyvät kanervan oksia katujen kulmissa!  Päästään siinäkin muun euroopan kanssa samalle viivalle, jee!


Vieras

#1140 Re:

01.07.2015 08:37

#965: Yhteisasuntoihin päädytään -  

Oikeus itsenäiseen elämään ei tunnu olevan enää köyhän oikeus, niin monelta taholta hän joutuu pyytämään lupaa olemassaoloonsa.

No, minäpä ilmoitan tässä sen, minkä moni muu: kotoani en lähde. ellen sitten jalat edellä, kun toiset jo kantavat.

Ellen ITSE päätä lähteä ja minulla olisi siihen realistinen mahdollisuus ja se parantaisi elämänlaatuani.

Mutta mihinkään "kurjista elämääsi entisestään meidän käskystämme" - toimenpiteisiiin en tule osallistumaan.


Vieras

#1141 Re: Re: Re: Re:

01.07.2015 08:42

#1125: - Re: Re: Re:  

Hirveän ikävä asenne ja sävy sinulla. Näistä asioista voi keskustella nätistikin.

Eläkeyhtiöiden varat ovat todellakin plussan puolella, niin reippaat määrät rahaa makaa siellä paikoillaan, että tavallisen, muutamalla eurolla kituuttavan ihmisen, on todella vaikea ymmärtää, etteikö sieltä liikenisi hänelle esim. kahtakymppiä ruokaan.

Nyt puhutaan kuitenkin Ihmisistä. Se sopisi sinunkin muistaa.


Vieras

#1142

01.07.2015 08:54

Olen itse pienituloinen eläkeläinen ja asun vuokra-asunnossa, jos nyt asumistuki laskee yleisen asumistuen tasolle niin saan kyllä täyttää toimeentulohakemusta joka kuukausi ja liikkumiseni on tosi hankalaa. Kyllä tehdään köyhän elämästä yhtä helvettiä.
Ina

#1143 "Paikkakuntakohtaisesta eriarvoisuudesta."...

01.07.2015 09:30

Allekirjoitettu, siitä huolimatta että tuossa lisäksi vaadittava "paikkakuntakohtainen eriarvoisuus on poistettava" on musta vähän huono toive. Tuossahan toivottiin, että asumistuki olisi samansuuruinen asuinpaikasta huolimatta.

Tuo "eriarvoisuus" perustuu siihen, että eri paikkakunnilla on esim. erilainen vuokra/asumiskulutaso ja kun asumiskulut on korkeemmat niin asumistukikin on sen mukainen. Jollakin tavallahan korkeampia kuluja on yritettävä kompensoida, ja asumistuen osalta se on tehty näin.

Jossain maalla saattaa esim. selvitä 1/2 halvemmalla vuokralla kuin vaikkapa Helsingissä. Kuinka reilua se olisi että maalla halvemmalla asuvan asumistuki olisi samansuuruinen kuin vaikkapa helsinkiläisen, jonka kulut tuplasti sen mitä toisella....?

Ja ei, tähän ei kannata kommentoida että muuttakaa halvempaan tai sinne maalle, se ei yksinkertaisesti kaikille onnistu. Itse olen sen joutunut tekemään, kun jouduin työkyvyttömyyseläkkeelle vaikean sairauden vuoksi 4-kymppisenä.

Ei ollut enää varaa asua Helsingissä, joten muutin pikkukaupunkiin huitsun kukkkuun. Kaverit ja yhteiset harrastukset jäi Helsinkiin, samoin loistava omalääkäri ja Neurologi jäi sinne, mutta noin muuten samahan se on missä vammainen eläkeläinen kituu ; D 


Vieras

#1144

01.07.2015 09:37

Ilta-lehdessä,Hallitus neuvottelujen tarjoilukulut 130000€.On reilusti yli kymmenn vuoden eläkkeeni määrä mitä saan.Köyhät miettivät mistä raha seuraavan päivän ruokaan,näille tarjotaan aamupalasta lähtien tarjoilu.Heillä olisi varaa maksaa itse omat syömisesä.Niinhän työssä käyvätkin joutuvat maksamaan.Kyllä niin pahalta tuntuu nyt nämä tälläiset uutiset kun pientä eläkettä saavien ym pienituloisten elämä tehdään leikkauksilla kurjaksi.


Vieras

#1145

01.07.2015 09:40

kyllä luulsi isotuloisilla olevan enemmän mistä ottaa kun aina eläkeläisiltä...meillä on suuret lääkekulut jo mistä kela nostaa kokoajan omavastuita

Vieras

#1146

01.07.2015 09:43

Jag anser att det är helt fel att skära ned på pensionärers
bostadsbidrag .Många har redan svårt att klara sig ekonomiskt
så som det är nu .Många är dessutom sjuka och har höga läkar-läkemedelskostnader .Måste finnas ett annat sätt att spara in dessa pengar .

Vieras

#1147 Re: Re:

01.07.2015 09:52

#1114: Matematiikkaa... - Re:  

Onkohan tämän tarkoitus ajaa loputkin pienituloiset ihmiset kodeistaan, etenkin jos omistavat sen. Näyttää siltä, että tavallinen ihminen ja etenkään köyhä, ei saisi enää omistaa mitään, edes kotiaan, vaatimatontakaan.

Kotinsa omistamisen perusteella, viis siitä, millainen rähjä se on - usein evätään asumistuki kokonaan, sitä ei saa. Myös sosiaalihuollosta ei saa mitään, ennenkuin omistamansa on myynyt.

Mitä tämä tarkoittaa?

Että köyhä ihminen, joka on tähän asti vielä selvinnyt kodissaan - ajetaan myymään se, ja sitten hänen on saatava vuokra-asunto itselleen senjälkeen, jostain. Eihän sitä saa, kun ei ole takuuvuokria, ei voimia eikä kykyjä koko muuttoon, ja sitten lopulta kun tämä ilmenee, ehkä saa jonkun sosiaalihuollon tukiasunnon, pitkän byrokratiaviidakon jälkeen. Moni on nyt hädissään, mitä tänä aikana tapahtuu, missä tulee viettämään tämän ajan, kodittomana?

Onko tämä toivottavaa, ajaa ihmiset tähän kauheaan hätään?

Kysyn päättäjiltä, ketä uhkaa se, että ihminen asuu omassa kodissaan, keneltä se on pois, miksi sitä ei enää sallittaisi? Miksi tämä viimeinenkin turvapaikka pitää ihmiseltä tuhota? Käsittääkö päättäjä ollenkaan, mitä tämä ihmiselle käytännössä tarkoittaa, siis reaalisen toiminnan, rahan ja tunne-elämän puolella, kun koti pitää jättää ja mitään ei saa enää olla, omaa?

Ei sen oman röttelön arvo tokikaan ole rahassa, vaan siinä, että on koti.

Päättäjät kuitenkin kiivaasti edistävät niitä asioita, joilla saadaan köyhä kansanosa muuttumaan kaikki irtolaisiksi, jotta heitä voi siirrellä vapaamuotoisesti sinne minne tahtoo, niinkö?

Eikö päättäjä ollenkaan tajua, millaiset kustannukset tästä todellisuudessa seuraa, ja miten paljon halvempaa ja kaikin puolin onnistuneempaa olisi antaa ihmisen olla siinä kodissa missä hän on, eikä käydä tätä väkisin tuhoamaan?

 

 

 

 

 

 

 


Vieras

#1148 Re:

01.07.2015 09:59

#1144: -  

 Näissä juuri, se täydellinen suhteellisuudentajun, tilannetajun ja inhimillisyyden menetys näkyy selvimmin.


Vieras

#1149

01.07.2015 10:08

Eläkeläisenä tiedän, miten on elää muutenkin pienellä eläkkeellä, lähellä köyhyysrajaa..
Köyhiä kyykytetään entuudestaan jos tämä eläkkeen pieneminen toteutetaan.. Missä inhimillisyys on päättäjillä?? Sossun luukulle ajetaan pienituloiset eläkeläiset! Mitä säästöä se muka on hallitukselle??

Vieras

#1150

01.07.2015 10:34

köyhä eläkeläinen