Eläkkeensaajan asumistukea ei saa laskea yleisen asumistuen tasolle


Vieras

#26 Sivuraiteelle menee sivutoimisen yrittäjän haave

30.05.2015 07:23

Tämä ei ole oikein ? eläkeläiselle, joka on yrittänyt jo 80-luvulta asti ja 90-luvun laman kautta yrittää. Yhteiskunta on asettanut monia palomuureja pienyrittäjän esteeksi, joka ei muutenkaan kovin korkealle hyvästä yrityksestä huolimatta ole pystynyt ponnistamaan yksin.

Vielä kerran tuli tahtoa yrittää (karppaajat.azureWebSites.net) ja siihen liitetty Tampereelle muutto (31.5.) saa nyt eteensä äkkijyrkän "kuolemantuomion" eläkeläisen asuntotuen leikkauksesta.

Tämä ei ole oikein, laskin että tuo vähennys olisi 147 euroa ja itselle ja yrittäjän kassan pohjalle ei jäisi juuri mitään, eikä sillä juhlita ostamalla edes VHH-ruokaa.

vihainen

#27 Re: Sivuraiteelle menee sivutoimisen yrittäjän haave

30.05.2015 07:38

#26: - Sivuraiteelle menee sivutoimisen yrittäjän haave 

 Minun asumistuesta häipyy 180euroa kk.   Joku keskituloinen vähätteli jollain palstalla eläkeläisille koituvaa haittaa. Ja valitti kun hänellä oman asunnon omistajalla ja palkansaajalla, vuosiansiot tippu 300euroa.  Että silleen.

Saara T.

#28

30.05.2015 07:56

Työssäni vähän aikaa sitten joutunut avustamaan asumistukihakemuksen täytössä, johon tuli myöntäväpäätös vaikka ihmisellä on yli 50 000 euroa tilillä, joten en todellakaan allekirjoita.

Mutta "säästöjä ei saa käyttää, että jää jotain perittävää." Tämä suoraa omaisen suusta.

Xxx

#29 Re:

30.05.2015 08:13

#28: Saara T. -  

 Onko kysymys todellakin tästä tuesta? Itsekin olen avustanut lukuisten eläkkeensaajan asumistukihakemusten teossa, eikä ole koskaan tullut vastaan tällaista tapausta.

Eläkeläinen

#30 Re: Re:

30.05.2015 09:14

#8: - Re:  

 Itsekin olen eläkkeellä ja harmittaa että asumistukia leikataan. Pitää kuitenkin muistaa että Suomessa on perusturva kaikille. Suuri ongelma on se että monet eläkeläiset eivät osaa hakea toimeentulotukea vaan yrittävät kitkuttaa sillä eläkkeellään vaikka ovat oikeutettuja toimeentulotukeen. Ja myös lääkekuluissa on katto jonka jälkeen saa lääkkeet lähes ilmaiseksi. Toimeentulotuen piirissä asumiskulujen jälkeen yksinasuvalle jää Hgissä n. 485 ja myös lääkkeet maksetaan ja sähkölasku.  Se on hyvä että toimeentulotuki siirtyy Kelalle v 2017 alusta jolloin epätietoiset vanhukset saavat tietoa oikeuksistaan.


Vieras

#31

30.05.2015 09:31

Eläkkeensaaja, varsinkin yksinasuva nainen, sinnittelee jo nyt. Jos tärkeä asumistuki muutetaan yleiseksi asumistueksi, se tekee ison loven kuukausiansioon. Sillon tingitään ensiksi lääkkeistä ja sitten ruoasta. Kolesteroli, verenpaine, astma ymv lääkkeiden säännöllinen käyttäminen on elintärkeää. Pitkällä tähtäimellä tässä säästyy myös rahaa, kun sairautta hoidetaan. Hoitamaton krooninen sairaus aiheuttaa isot kulut yhteiskunnalle. Vaarana on myös masennuksen lisääntyminen, kun taloudellinen tila entisestään heikkenee.

Vieras

#32

30.05.2015 09:38

Oikealta tuntuva ehdotus se, että asumistuki muuttuisi yeiseksi esimerkiksi, jos eläke on yli 2000 euroa/kk.

vihainen

#33 vihainen

30.05.2015 10:53

Saara T on kait niin sanottu "trolli", joku joka sotkee asiioita ja pitää moista "hauskana".

Kuten sanoin 180 isku tulee, ja sossun luukulle joudun.  Sossu on kaupunki ja kunta rahoitteinen, siten "valtio" pesi kätensä.

Vaalilupaus oli Soinin suusta että alle 1000 saaviin ei kosketa.  Ja Kreikallekkin on nyt sanomassa kyllä.

Tavallaan taisi "tehdä Kataiset".  Se siitä jytkystä.

Itsellä on yleensä kuun lopussa rahaa tilillä korkeintaan noin 10-20euron verran!  Enkä tosiaan elä herroiksi. Vaatteet kirppareilta jne.

Lääkitystä on paljon jne. 

 

Joten Saara T, häpeä kommentointiasi jos osaat.


Vieras

#34

30.05.2015 12:15

ole itse pieni tuloinen eläkeläinen
köyhä

#35 Re:

30.05.2015 12:34

#34: -  

 Eläkkeensaajan asumistuen muutoksesta on nostettava iso Haloo,tämä koskee kaikkein pienituloisimpia eläkeläisiä...tukeahan ei muille myönnetäkkäön.Eläkkkeelle"joutuminen" on pysyvää joten kurjuus on loppu iän jos tähän ei muutosta saada!!!!

??????

#36 Re:

30.05.2015 12:37

#28: Saara T. -  

 Tilillä ei saa olla yli 2000€.....joten hakemustahan olet voinut avustaa,mutta onko tuki myönnetty?????Tukea saa kaikkein klyhimmät eläkkeensaajat...nyt joutuvat leipäjonoon.

Noppa

#37 Re: Re:

30.05.2015 13:15

#36: ?????? - Re:  

 Asia ei pidä paikkaansa, tämä asia koskee kelasta saatavaa eläkettä lähinnä; Kelalla on oikeus päästä katsomaan vero ja pankin tiedot, jos epäilevät ja vaativat kyllä vastineet asialle; sossun kautta tiliotteita tarvittaessa ja käyttävät tätä mahdollistuutta. Jos ylimääräisiä säästöjä ne katsotaan tuloksi. Sossuun mennessä pitää olla pankin logolla varustetut tiliotteet muut ei kelpaa ja nimenomaan 3 kuukaudelta. Jos tulossa joku muu etuus se otetaan huomioon. Urbaani legendaa että saisi kaiken perus tavallinen pulliainen.. Monella eläkkeensaajalla on takuueläke - otetaan huomioon. Eläkkeensaajan hoitotuki josta pitää kustantaa kaikki mahdolliset lääkkeet. Otetaan huomioon. Ehkä saatat saada sossusta maksusitoumuksen apteekkiin.. Helppoa ei ole varsinkin jos muuten hoidat asiat jne.. sanovat vain että ota lainaa käytä luottokorttia tms.


Vieras

#38 Re:

30.05.2015 13:22

#24: -  

 EI tässä jeesustelu tai isoon kirjaan vetoaminen auta.


Vieras

#39

30.05.2015 13:27

Olen ymmärtänyt asian niin että jos eläkkeesi on yli 1200€/kk asumistukea ei juurikaan heru eikä muitakaan etuuksia. Nyt tämä koskee alle 1000€/kk ja max saavia kun Eläkkeensaajan asumistuki tippuu sen paikkakunnasta riippuen 100-180€/kk joten repikää siitä. Ja tuo noin 1000€/kk käsittää eläkkeensaajan asumistuen, takuueläkkeen, hoitotuen.


Vieras

#40

30.05.2015 18:02

Olen työeläkkeellä. Tulot juuri sen verran normien yläpuolella, että en saa toimeentulotukea. Jos asumistuki nyt laskee 150 e kuussa, niin sosiaaliturvalle putoan helposti kalliiden lääkekulujen takia. Toinen asia:mistä halvempi eli pienempi asunto? Ei kukaan huvikseen maksa korkeaa vuokraa.
Pöplöö

#41 Re:

30.05.2015 20:43

#5: PÄÄT SAA LEIKATA -  

 "vasemmistojohtoinen hallitus"

 

leikkauspolitiikka=kokoomuspolitiikkaa

Kirjoittaja on poistanut viestinsä (Näytä tarkemmat tiedot)

30.05.2015 22:03



Vieras

#43

31.05.2015 05:09

Olen pienituloinen työtön , laskujen jälkeen meille jää kahdestaan n. 400e käteen kuukaudessa.Inhimillisyytä vaadin
taina58

#44

31.05.2015 06:29

Hallitus ajamassa sairaat, vanhukset ja yksinäiset evakkoon kodeistaan. Niin ei saa käydä.

kertokaa adressista kaikille jotka tunnette, ottakaa yhteyttä kansanedustajiin, kirjoittakaa lehtiin,

aion tehdä minkä itse voin. Hävettää todella paljon hallituksen puolesta!


Vieras

#45

31.05.2015 07:11

Koskee myös itseä ja omaa hyvin alhaista toimentulotasoa.

Vieras

#46

31.05.2015 07:12

Vaikka olen tehnyt kovan työ uran ,mutta lasten ollessa pieniä olin kotiäiti josta ei kertynyt eläkettä .. Työ eläke jäi hyvin pieneksi ,,Kansaneläkettä saan lisäksi vähän .. Tällä tulee jotenkin toimeen ,,Mielestäni ei hallituksella ole varaa lähteä eläkelläisiltä pienentämään etuuksia ..

Vieras

#47

31.05.2015 08:31

Eläkeläisten on mahdotonta kompensoida uusilla tuloilla asumiskustannusten nousua.

Vieras

#48

31.05.2015 08:39

tämä asia on erittäin tärkeä - en siedä sitä, että kaikkein köyhimmiltä viedään ja rikkaille annetaan roppakaupalla - ei se vapaaehtoinen rikkaiden "hyväntekeväisyys" auta mitään,vaikka Sipilä kuinka vetoaisi - kohta eläkeläiset ovat huutolaisia niinkuni joskus ammoin (tai ei siitä niin kauan ole)

Vieras

#49

31.05.2015 08:55

Kosks vääristä paikoista ei saa leikata!!!

Vieras

#50

31.05.2015 08:56

Ei voi jo köyhiltä ottaa asumista pois.