Estenomikoulutus säilytettävä Turussa

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Estenomikoulutus säilytettävä Turussa.

13.02.2012 20:01

Ei saablar....nyt ei lopeteta..olen hakemassa sinne!

15.02.2012 11:10

Haluan olla tukemassa ESTENOMI-AMK-koulutuksen säilyttämistä Turussa.

22.02.2012 21:06

Yrittäjyyteen kannustetaan vain sanoin, missä teot? Kauneudenhoito-ala on suuri työllistäjä maailmalla. Suomessa kauneudenhoitoala tarvitsee nostetta alaan! Kauneudenhoitoala pyörii vielä pääasiassa pienten pk-yritysten ympärillä ja junnaa paikallaan. Estenomeja tarvitaan kehittämään alaamme!Myös naisten työllisyys ja kouluttautumis mahdollisuuus alan kehittämiseen täytyy säilyttää. Lisäksi mistä jatkossa alamme pätevät opettajat / opetusmateriaalit? Edelleen alallamme junnataan yli vuosikymmten vanhojen opetusmateriaalien ja -menetelmien turvin.
Lisään edelliseen kommenttiini

#4 Estenomien toiminta näkyväksi

22.02.2012 21:30

Kauneudenhoitoala mielletään koostuvan lähes kokonaan pk-yrityksistä ja alan opettajista. Mutta kauneudenhoitoalan erikoisosaamista ja alan syvää ymmärtämistä tarvitaan Estenomien turvin koko aja enemmän, jos alaa halutaan kehittää. Osaamisemme on läsnä kaikkialla, kun se oivalletaan!
SKY:n jäsen

#5 Estenomeja on työttömänä

18.01.2015 20:43

Moni estenomi on jäänyt työttömäksi sen jälkeen, kun ensin on ollut alallaan (hius- tai kosmetologialalla) työssä tai yrittäjänä muutaman vuoden, sitten kouluttautunut estenomiksi ja käynyt vielä ammatillisen opettajakoulutuksen - ja sitten saa huomata, ettei työnantajat ollenkaan ymmärrä, että estenomin tutkinto on tietomääräisesti kaksi kertaa laajempi tutkinto kuin erikoishiushoitajan tai erikoiskosmetologin tutkinto (sekä parturikampaajamestarit). Edelleen työnantajat palkkaavat parturikampaajia, yleensä vanhempia liikkeenomistajia, vuoden opettajan sijaisuuksiin, varsinkin, jos heillä on näyttötutkintomestarikoulutus. Korvaako muka näyttötutkintomestarikoulutus ammatillisen opettajankoulutuksen, kysyn vaan? Ei sairaanhoidon opettajaksikaan palkata lähihoitajaa, jolla on pitkä työkokemus ja joka on suorittanut ntm-tutkinnon, jos sattuu olemaan yrittäjä, joka pyörittää jotain palveluyritystä - vai miten on? Olen käynyt monissa haastatteluissa valmistuttuani estenomiksi. Sitä ennen sain hyvin töitä epäpätevänä opettajana kisällikampaajan tutkinnolla, mutta nyt, kun olen pätevä, työnantajat etsivät vaikka mistä vikaa, jotta ei tarvitsisi maksaa kunnon palkkaa TES:n mukaan pätevälle, sillä epäpätevät säästävät palkkakustannuksissa vuodessa jopa 10000 euroa! Syrjintä on ihan systemaattista, estenomiopettaja ei saa pätevänä töitä ja pidetään kortistossa niin kauan, että ammattitaito oikeasti voi ruostua, eli joutuu päivittämään osaamisensa omatoimisesti tukkuliikkeiden kursseilla ja kotona harjoituspäillä ja tuttavilla, jotka joskus kyselevät palveluja. Tämmöistä tämä on. Kyllähän Turussa ja Helsingissä saisi estenomikoulutusta olla, mutta työnantajien tulisi arvostaa sitä koulutusta paremmin kuin nyt. Tapasin kosmetologialan messuilla pari vuotta sitten estenomin kurssiltani, hän kertoi olevansa nyt sairaanhoitajan aikuiskoulutuksessa ja saaneensa hyväksilukuja estenomintutkinnosta jonkin verran.