Saamenkieliset tv-uutiset siirrettävä parempaan katseluaikaan

Tuohta

#51 Re: Re: Katsovatko lappalaiset telkkaria?

02.02.2013 21:36

 

Ammal diet gal lea dájuheamen.


Vieras

#52

04.02.2013 10:25

Hei, hienoa, että olette tehneet adressin! Katson "valtaväestöön" kuuluvana saamenkielisiä uutisia, ja olen ihmetellyt niiden lähetysaikaa. Tiedän myös monia muita, jotka uutiset katsovat. Ne välittävät saamelaisalueen elämästä tietoa, jota ei muuten mistään saa. Uutiset ovat kuin paikallisuutiset, mutta kolmen maan alueelta - se tekee niistä todella ainutlaatuiset. Toivotaan siis parempia lähetysaikoja!
Sivistystä kansalle

#53 UUtiset ihmisten aikaan

04.02.2013 17:05

Minä niinsanottuun suureen yleisöön kuuluvana en tuntisi yleisradion palvelujen heikentyvän kohdallani, jos saamenmaan uutiset tulisivat alkuillasta, kuten muutkin uutiset.
Olen yökukkujana toisinaan seurannun saamenkielisiä uutisia ja ne ovat parantaneet ja laajentaneet paljonkin käsitystäni pohjoisen ihmisten elämästä.
Pidän oikeudenmukaisena että saamenkieliset uutiset tulisivat ulos ihmisten aikaan, kuten muunkinkieliset uutiset.
Samalla se lisäisi kansakuntana tietoisuuttamme monikulttuurisuudestamme ja olisi kansakunnan kannalta sivistysteko.
etelän hemmo

#54 Re:

04.02.2013 17:10

#45: Värkkääjä -

Aivan. ja tässä puretaan omaan nilkkaan pahasti.

tasa-arvoinen pohjola

#55 Re:

04.02.2013 17:18

toteutuuko heidän tasa-arvoiset #34: Pentti Tiusanen -

Aivan.

Ja sellaiseen aikaan että niitä voi kaikkialla pohjoismaissa seurata. Tämä on meidän kaikkien asia ja mielenkiinto.

Sivistyskansa

#56 Re: Eikös esim...

04.02.2013 17:26

#32: pöh - Eikös esim...

Mun mielestä tilannetta ei paranneta vähentämällä toisen kielivähemmistön aikaa panemalla sinne toisen kielivähemmistön ohjelmaa. Sehän olisi kuin vanhasta sadusta hölmöläisistä. Olemmeko hölmöläisiä vai mahdollisesti sivistyskansa?

Joku roti valtaväestöllekkin

#57 Re:

04.02.2013 17:34

#36: Turkulainen -

Nyt on todettava, ettei mun mielestä kielellisiä vähemmistöjä pidä pistää kilpailemaan oikeutetuista ohjelma-ajoistaan.

Olisiko muka liikaa 15 minuutin  saamenmaan uutiset johonkin järkevämpään aikaan kuin puolilta öin?

 

Kääkkä

#58 Re:

04.02.2013 17:47

#27: -

Erittäin kiperä kysymys ja merkittävä muissakin asioissa kun vaikuttaminen menee aina vaan enemmän nettiin.

Mun mielestä nettiprotestointi syö perinteistä mielenosoitusta ja sen näyttävyyttä ynnä näkyvyyttä.

Tai ei se syö mitään, ennen ei vaan ollut nettiä ja mentiin kaduille mielenosoittamaan tai tehtiin kaikkien omakätisesti allekirjoittama adressi

Julistavaa mutta myös totta

#59 Re: Re: Jo nubbi dákkár addressa

04.02.2013 18:06

Syntyperäisenä Helsinkiläisenä sanon, että haluamme saamenkieliset uutiset valtakunnalliseen julkaisuun ihmisten ajoilla. Kyse on meidän uutisista, meidän yhteiselosta ja meidän yhteisestä tarpeesta tietää kuinka pohjoisessa eletään ja voidaan. Haluamme tietää että voimme yhdessä hyvin ja voimme ratkaista ongelmia yhdessä. Ilman tietoa teidän asemasta, kulttuurista ja ajatuksista emme voi sitä tehdä. Haluamme uutisia ja mahdollisuuksia nähdä teidän tavallisen elämän vaikeudet ja toiveet. Ihan niinkuin kuka tahansa tässä valtakunnassa. Yle on vastuussa siitä että se antaa meille tietoa toistemme elämästä.


Vieras

#60

04.02.2013 18:45

Hieno juttu!

Vieras

#61 Tasa-arvoa tämäkin

04.02.2013 21:52

Romaneille kans omat päivittäiset uutiset kun ei näy polliisitv joka päivä

Vieras

#62

05.02.2013 06:51

Rasismi saisi loppua Suomesta.

Vieras

#63

05.02.2013 16:52

uutiset,klo:18

Vieras

#64

06.02.2013 09:50

Ei ole suvussa saamelaisverta, mutta enimmäkseen pitää roikkua hereillä ja katsoa Oddasat. Helpottais minunkin elämää jos Oddasat tulisi esim heti viimeisten ylen uutisten jälkeen.

Vieras

#65

06.02.2013 13:17

Saamenkieliset uutiset eivät palvele ainoastaan saamenkielisiä, vaan koko kalottialueen väestöä.

Rovaniemeläisenä olen kiinnostunut mitä sukulasille ja heidän ympäristössä on tapahtunut Pohjois-Ruotsissa tai mitä kulttuuritapahtumia on tulossa tai on ollut Tromssassa, Narvikissa, Lofooteilla ja tai muualla kalottialueella.

Nyt oleva lähetysaika saamenkielisten uutisten ja samalla kalottialueen uutisten osalta on puoliltaöin tai jopa sen jälkeen, mikä ei ole missään mielessä kohtuullinen alueellisen väestön eikä vähemmistökansan kannalta.

Mielestäni Ylen tehtävä on kansallisena verorahoituksin turvin toimivana yhtiönä tarjottava koko väestölle tasapuolisesti palvelut väestön tarpeet huomioon ottaen ketään syrjimättä tai vähättelemättä.

Pohjois-Suomen väestöä varmaan kiinnostaa muutaman sadan kilometrin lähettyvillä olevat Venäjän ydinjäteongelmat edelleen, kalottialueen luonnon hyödyntämiseen johtavat öljynporaus-, kaivos- ja matkailuhankkeet enemmän kuin tuhansien kilometrien päässä Kreikan jatkuvat mellakat tai Brysselin herrojen oman edun keinottelut.

Kalottialue on täynnä erilaisia kulttuuritapahtumia, mitkä ovat paljon lähempänä meitä kuin ooppera Helsingissä tai Helsingin musiikkitalon tarjonta. Esimerkiksi Ylen kannattaisi käydä seuraavaksi Jokkmokk:ssa 7-9 helmikuu 2013 ja ottaa selvää mitä tarjontaa siellä on.

Pentti Havupolku

Vieras

#66

06.02.2013 13:31

Olen täysin suomalainen ilman saamelaisia sukujuuria, mutta katson entisenä lapinkävijänä mielelläni uutisia myös Saamenmaasta.

Vieras

#67

06.02.2013 22:44

Yle kyllä tarjoaa uutislähetyksiä venäjäksi klo 17 (lainaus ylen sivulta alla).
Saa nähdä näkyvätkö ne Inarissa saakka?
Totta on se, että täällä kaakon kulmalla ei juurikaan saa mitään tietoa siitä, mitä Oulun pohjoispuolella tapahtuu. Tietysti saamenkieliset uutiset tulevat aamupäivällä uusintana, mutta tavoittaisi kyllä töissä käyvät paremmin vakiintuneella iltapäivän lähetysajalla.
Ylen nettisivuilta:
"Yle laajentaa venäjänkielistä uutistarjontaa toukokuussa television puolelle. Yle TV1 lähettää tv-uutiset venäjäksi joka päivä kello 17.00 uutispaketin yhteydessä.
”Uudella uutislähetyksellä Yle tähtää julkisen palvelun parantamiseen ja Suomessa olevien venäjänkielisen väestön parempaan palvelemiseen. Suomalaisesta näkökulmasta tehtyjen uutisten julkaiseminen venäjän kielellä on muutenkin osoittautunut hyväksi palveluksi, jolla on ilahduttavasti kiinnostusta myös venäläisessä mediassa”, sanoo Yle Uutisten uutispäätoimittaja Jouni Kemppainen."
http://tv1.yle.fi/juttuarkisto/tv1-tiedottaa/yle-tv1-aloittaa-venajankieliset-uutiset-toukokuussa

Vieras

#68

07.02.2013 09:50

Tärkeä asia!

Vieras

#69

07.02.2013 11:03

Uutiset on hyvin toimitetut ja mielenkiintoiset, niitä katselisin joka päivä, jos tulisivat inhimillisempään aikaan!

Vieras

#70

10.02.2013 09:38

Hyvä ja tärkeä asia.
Ylen on saatava asia kuntoon, niinkuin naapurimaissakin on asia hoidettu.

Vieras

#71

10.02.2013 11:37

Kannatan lämpimästi vaatimusta. Olen pitkään ihmetellyt nykyistä käytäntöä, ja tyytyväinen siihen, että asiaa on pidetty vireillä.

Vieras

#72

10.02.2013 20:36

Ainoat kunnon uutiset jossa kerrotaan koko Finnmarkin alueen asioista, siihen kun ei YLE taivu ja MTV ei edes tiedä olemassaoloa...
Outit

#73 Suoraa linjaa

11.02.2013 11:19


Vieras

#74

12.02.2013 20:57

Tärkeän asian puolesta
Pipo

#75 Hyvä adressi!

14.02.2013 13:51

Olen paljasjalkainen tamperelainen, siitä huolimatta minua kiinostaa kovasti saamelaisten kulttuuri. Oddasat on hyvä ohjelma, en usko, että tällä hetkellä mikään muu ohjelma antaisi yhtä kattavasti tietoa tästä aiheesta Suomessa. En usko, että ketään oikeasti haittaa, jos lempiohjelma alkaa 15min myöhemmin Oddasatin takia. Allekirjoitin.