Asiallista keskustelua adressista
Mopot 60km/h.
Adressit.com:n ylläpito
No laita se menemään vaikka 100km/h.. Mutta aja myös sitten karkuu. Voihan sitä ajella vaikka kuinka kovaa jos uskalta. Eikä meilläpäin mitään poliisit sano jos mopo menee sen 55km/h, yleensä rupeavat vinkumaan kun mennään 60 yli.
Tuomas Kemppinen (Imatra, 7.11.2007 22:10)
Aapo Kantola. Eihän se tietenkään aina lastenleikkiä ole, mutta riippuu myös pitkälti omasta aktiivisuudesta kesätöiden haussa. Enkä tarkoittanut kesätöiden olevan ainut tapa saada rahaa, sehän nyt on selvä, eikös? Itse olen päässyt joka vuosi kesätöihin kun olen halunnut. Mikäli pyrit kunnan kesätöihin, niin siinä ratkaisee arpa-onni. Eivätkä kaikki työttömät välttämättä edes etsi töitä.
Konsta Honkasalo (Raisio, 11.11.2007 23:54)
#203 Rajat on tehty turvallisuuksien nimissä.
Sanon heti etten jaksanut edes alkaa lukea tätä alusta alkaen, mutta niiden muutaman kirjotuksen takia jo päätin antaa palautetta kyseisestä asiasta.
15v ei tosiaankaan näytä tietävän miten sitä mopoa/skootteria ajetaan, kuten ei myöskään tosi moni 18v osaa autoa. Olen nähnyt tosi monen ajavan sitä mopoa/skootteria autotiellä TIENRAEUNASSA?!?!?? Se on jo iso liikenneturvallisuutta vaarantava tekijä!
Jos ajat autotiellä , vaikkakin muita hiljempää, sinun EI tarvitse ajaa tienreunassa aiheuttaen niitä vaaratilanteita kun autoilijat ohittaa 2 rinnakkain jolloin se tie ei riitä kellekään kolmelle kuin "nipin napin".
Ja se vilkun käyttö koskee myös mopoja ja skoottereita, ja jollei niitä ole ni KÄSIMERKKEJÄ on käytettävä!
Eikä vähäisimpänä: Autotiellä ajetaan JONOISSA!!! Eli ei tungeta autojen väleistä jonojen eteen liikennevaloissa! Eikä todellakaan ajeta oikealle kääntyvän jonon oikealle puolelle ( ja sama koskee vasemmalle kääntyväää ) jollette halua jäädä autojen alle!
Eli sitä suuremmalla syyllä kun suurin osa ei todellakaan osaa ajaa niillä mopoilla/skoottereilla, ni en todellakaan allekirjoita tätä adressia!
Nm: jokaisella teolla on seuraamuksensa.
Timo Sippo (Turku, 12.11.2007 00:29)
Tienreunassa, eli pientareella, saa/pitää ajaa jos tien nopeusrajoitus ylittää mopon maksiminopeuden tai/ja jos lähistöllä ei ole kevyen liikenteen (tai miksi sitä kutsutaan) tietä.
Jesse Wickström (Porvoo, 20.11.2007 21:43)
Samaa mieltä Jessen kanssa, tommoset idiootit kuten Timo saisivat opetella liikennesäännöt. Itse olen ajanut mopolla kaksi kesää, ja kokemuksesta: AUTOILIJAT SAISIVAT ITSE OPETELLA AJAMAAN. Yksikin autoilija tuli liikenneympyrään takanani, alkoi ohittamaan ja sitten tuli liikenteenjakaja. Väistin rotvallin päälle, ja auto senkun kaahaa pois. Ootte te aikuiset idiootteja kun nuoria haukutte. Allekirjoitan, ja niin tulisi monen muunkin.
Juha Koljonen (Jämsä, 24.11.2007 19:52)
Kuule timo missään muualla kuin Suomessa ei villiinytä kun nähdään mopo. Monissa euroopan maissa mopot ja muut kaksipyöräiset ajoivat jonojen ohi ja kukaan ei tehnyt mitään. Autotkin ajoivat perässä eivätkä lähteneet ohittamaan.
SUOMESSA ON AIVAN SAMA VAIKKA MOPO KULKISI YLI 200KM/H AUTOJEN ON PAKKO TULLA OHITSE. se on tosiasia joka ei muutu ikinä.
ps. 70-80 luvulla kypärän käyttö moottoripyörissä ja mopoissa olisi vastannut sitä , että olisi pitäny kypärää hiihtäessä.
Ilmari Alentola (Tampere, 25.11.2007 00:23)
#207 Selvennystä asiaa
Olen tätä kyseistä asiaa läpikäynyt myös monien autoilijoiden kanssa. He ovat kanssani samaa mieltä siitä, että mopojen tulisi kulkea se 60 km/h (käytännössä tämä tarkoittaisi sitä, että tietyt mopomallit (järkevästi valittuna) voitaisiin muutoskatsastaa kulkemaan tämä nopeus. Ja vastuu tämän toteuttamiseksi voitaisiin heittää maahantuojille, nehän ne kuristukset niihin mopoihin laitavat. Eli käytännössä voit viedä moposi valtuutettuun huoltamoon (jot et itse osaa asiaa hoitaa tai et jaksa tai mopoon täytyy asentaa uusia osia).
Olen kohdannut monta tilannetta, jossa autoilija on omalla käyttäytyisellään meinannut toimittaa minut raatovankkurien kyytiin ja teholle.
Sitten näistä ikä ja korttijutuista. 15 vuotta on oikeasti ihan sopiva ikä. Toki joukossamme on ihmisiä, joille ei koskaan pitäisi antaa mitään kulkuneuvoa (varsinkaan autoa). Mutta mielestäni pitäisi joku käsittelykoe suorittaa. Olenkin ilokseni huomannut, että täällä etelässä on alettu pitämään mopokursseja autokoulujen ja moottoripyöräliikkeiden yhteistoiminnalla.
Itse asun kaupungista 6 km:n päässä ja kuljen päivittäin matkan vähintäänkin kerran, myös talvella (itselläni on todellakin hyväkuntoiset nastarenkaat). Se vain aiheuttaa kauhistusta, että mitä pirua ne autoilijat kyssäävät siellä metrin päässä takanani ilman minkään sortin nastoja tai kitkarenkaita.
Suosittelen kaikille autoilijoille lämpimästi sitä, että suoraavan kerran kun moititään täällä tai missään muualla mopoilijoita vilkaistaan ensin siihen peiliin (aurinkolipan peili on erinomainen vaihtoehto).
Ajetaan rauhallisesti, ja pidetään turvaväliä ja nautitaan joulusta.
Kuisma Koivusalo (Hyvinkää, 4.12.2007 20:58)
#208 Koulutusta sun muuta
Mopoilijoille olisi syytä pitää mopokoulu, joka sisältäisi käsittelykokeen, teoriakokeen sekä inssin, kuten kevaria ajettaessa.
Itse olen käynyt M,A ja B-kortin ja olen nähnyt liiankin monesti että nuoret ajavat mopoillaan miten sattuu ja ylinopeutta lähes aina(oli ajoneuvo viritetty tai nopeusrajoitus pienempi kuin ajoneuvon maksiminopeus), en tiedä onko hyvä antaa 15 vuotiaille mopoja jotka kulkevat 60 kmh kun mikään ei koskaan kuitenkaan riitä, eivätkä pahemmin liikennesääntöjä noudata.
Monesti olen saanut vetää jarrut lukkoon ajoneuvolla kuin ajoneuvolla kun nämä mopoilijat eivät näytä tietävän että muitankin ihmisiä on liikenteessä heidän lisäkseen.
Vastuuntuntoa kiitos
Kristian Kilkkilä (Salo, 5.12.2007 10:59)
nykyiset mopot on suunniteltu kulkemaan 60-90 km/h... jos nopeutta ei nosteta niin valtion pitäisi sitten luultavasti korvata kulutusosien joka vuotista ostamista... itselläkin on pösö joka kulkee hikisesti mittarin mukaan 55 km/h ja kaikkihan tietää minkälaisesta nopeudesta todellisuudessa on kyse. kerran on tullut liikenteessä vaaratilanne kun lähteny pösöllä risteystä ylittämään ja vauhtia hikisesti 35... auto meinasi ajaa päälle siinä rytäkässä.
juha rönkä (ylivieska, 11.12.2007 16:35)
Mopojen nopeusrajoituksia saisi kyllä nostaa, mutta silloin täytyy myös mopokorttikokeen tekimistä vaikeuttaa, vaikka pienellä ajotestillä. Tiedän sen, että itsekkin tulee ajeltua ylinopeutta, mutta vielä harvemmin autoiliat niitä mopoja vähemmän tottelee, kun ne osa niistä kulkee sen 45km/h. Kuitenkin se on autoilioillekkin mukavampaa, kun mopot pääsisivät hieman rivakkaamapaa vaikka eteenpäin, että ei tarvi turhautua, painaa torvea, näyttää nyrkkiä tai sitä tiettyä sormea ja kaahata ohi.
Roni Lehtinen (Rauma, 13.12.2007 22:55)
niin mikä kiire teillä on vetää niitä valkoisia laatikoita pitkin suomea volvoillanne
Ville Kemppainen (Jyväskylä, 18.12.2007 15:00)
Mielestäni kaikkein viisainta olisi, että mopon nopeusrajoitus olisi kaupungissa vaikka se 45, mutta taajaman ulkopuolella samat kuin muullakin liikenteellä. Tämä helpottaisi pitkien matkojen taittamista maanteitä pitkin, ja kuitenkin ku 95% mopo-onnettomuuksista sattuu kaupungissa muun liikenteen seassa. Tietysti jos näin päätettäisiin, niin tulisi mopolle tulla jonkinlainen käsittelykoe _VAIHTEELLISELLA_ mopolla, joka ei sitten kulje 45km/h kovempaa.
Teemu Pietiläinen (Kuopio, 19.12.2007 11:24)
Tuen tätä asiaa ! vittumaista lukea noiden 50W äijien tekstejä kun nyt vituttaa ku isi ei ostannu pojalle mopoo sillonku oli ite vielä 15 ja aina kuulee tuota samaa paskaa "Jarrut ei kestä runko ei kestä" oma mopo kulkee sen 90Km/h ja hyvin pysähtyy kun sitä jarrua painaa nykyän kun ne mopot niin hyvin rakennetaan ja mopoani en ole virittänyt se tuotu Portugalista jossa se on "Vakio" ei ole minkään laisia kuristuksia konetta särkemässä todellakin allekirjoitan ja mainostan ! Kiitos ja näkemiin ja terveisiä hurjille aikuisille jotka täälä itkevät
Joonas Solla (Anjalankoski, 30.12.2007 00:32)
#214 MT KORTTI
kun oot 15 v niin saat semmosen kun mt-kortti elikkä mopo,trakori, moottorikelkka
A)mopon huippunopeus on 45 km/h
B )moottorikelkan nopeus reitillä 40 vai 60 en nyt muista järven jäällä 80km/h
C) traktori(VALTRA T 190 JOKA ON SATTUMOISIN PIKKUSEN ISO)
50 Km/h ja PERKELEELLINEN LAVETTI PERÄSSÄ JA 10 TONNIN KAIVINKONE KYYDISSSÄ
ETTÄ MITÄ NOISTA ON VAARALLISIN LIIKENTEESSÄ MUN MIELESTÄ VAIHTOEHTO C
TÄMMOISEN NUOREN HULTTIO PÄÄN KÄSISSÄ
MUN MIELESTÄ SE AIHEUTTAA NIIN SAATANASTI VAHINKOO KUN SE MOPO TULEE AUTON KYLKEEN SITÄ 50 KILSAN NOPEUTTA MUTTA ONNEKSI SE VALTRA EI TEE NAARMUAKAAN
ETTÄ MOPO VOIS MENNÄ HYVINKIN SEN 80 KM/H (JA KYLLÄ RUNKO JA JARRUT KESTÄÄ KUN NE ON SAMAT KUIN KEVARISSA EIKÄ SE 1 VUOSI SUA VIISAAMMAKSI TEE)
SIINÄ MUN MIELIPIDE ASIASTA
Atte alitalo (Forssa, 30.12.2007 23:59)
Kyllä huomaa, kun kattelee tota mopoilua sekä näitä kirjotuksia täällä, ettei 15-vuotias ole tarpeeksi kypsä ajamaan 45km/h, saati sitten 60..
matti läski (porvoo, 1.1.2008 14:43)
+ niissä on melkeen kaikissa jo piikin rungot
janne salin (tuusula, 4.1.2008 03:37)
Missään mopossa ei ole kevarin runkoa. Sama mallimerkintä ei tarkoita samaa pyörää eri koneella. Koittakaa lapset nyt jo tajuta se
Olli Maanpää (Pöytyä, 12.1.2008 14:04)
Korjaan, saattaa olla että sachs madassissa olisi kevarin runko! Kuin myös muissa kiinanihme 4-tahdeissa jotka eivät kevareinkaan kulje yli kahdeksaa kymppiä.
Olli Maanpää (Pöytyä, 12.1.2008 14:07)
Korjaampa vielä että sachs ei ole kiinanihme, kuitenkin joku siitäkin tulisi vineemään
Olli Maanpää (Pöytyä, 12.1.2008 14:09)
Ollille tiedoksi että nk. "isopyöräisillä" mopoilla ja moposkoottereilla runko on lähes samanlainen kuin piikkiversiossaan. Pieniä eroja toki on, mutta ei mitään järin merkittävää. Niiden rungot kestävät hyvin niitä nopeuksia, kuin niillä on suunniteltu ajettavan (~70 km/h
Oula Juutilainen (Mikkeli, 22.1.2008 04:58)
#223 Korjausta
Eipä lähettänyt kokonaan tuota viestiäni...Lopun suluissa oleva osa pitäisi olla (~70 km/h
Oula Juutilainen (Mikkeli, 22.1.2008 05:01)
#224 Korjausta vielä
Typerästi toteutettu systeemi, ei korvaa < ja > merkkejä niitä vastaavilla entiteeteillä, vaan katkaisee viestin tyystin niiden kohdalla. =/
Korjaan vielä kerran. Sulkulauseen pitäisi olla (~70 km/h < [tai jos ei toimi, pienempikuin-merkki]).
Mopojen jarruista puheenollen, riittävät ne oikein hyvin mopojen suunniteltuihin nopeuksiin ja tehoihin, vaikka eivät vastaakaan piikkien jarruja.
Oula Juutilainen (Mikkeli, 22.1.2008 05:06)
Hyvähän teidän aikuisten on sanoa nyt että mopot pitäs laissa kieltää, mutta miettikääpäs 20vuotta taaksepäin kun te olitte 15vuotta...
sakke lämsä (jyskä, 2.2.2008 23:22)
#226 Hohhoijjaa
Se 45km/h rajoitus on varsin sopiva sellaiseen laitteeseen johon ei tarvi muuta kuin teoria koulutuksen joka sekin on aivan turha, sillä siitä ei saa mitään pysyvää liikenteessä. Voisin allekirjoittaa adressin, mutta vain sillä ehdolla, että jos nopeus nostetaan 60km/h niin siihen tarvitaan sitten myös ajo-opettelua ja jonkinlainen inssi, sillä vauhdin nosto 45km/h 60km/h:iin nostaa huimasti kuolemanvaaraa jos esim mopolla kaatuu. Tämän tietäisivät kuskit jos mopoilijoille järjestettäisiin jokin kuljettajakoulutus. Ja mitä jarruihin tulee niin niiden rakenne ei kestä jatkuvaa jarruttelua 60km/h vauhdista. Voin melkein vakuuttaa että kevari pysähtyy paljon nopeammin kuuden kympin vauhdista kuin mopo ja vaikka peli kun peli tuntuu pysähtyvän nopeasti niin se tunne on vain luulo, sillä jarrutusmatka todellakin on hyvin pitkä. Ja minä en ole mikään kolmekymppinen vaan nuori itsekin!
Tero Tihveräinen (Tampere, 4.2.2008 17:13)
#227 Yhdynpä minäkin sitten mukaan...
Huoh. Näitä juttuja lukiessa tuli melkein itku silmään, täällä kommentoivat niin 12 vuotiaat lapset kuin 40 vuotiaat aikuiset.
Itse olen sitä mieltä että mopot voisivat hyvinkin kulkea sen 60km/h ilman mitään ongelmia, nyky rajoitusten mukaisesti se olisi kaikkien kannalta parempi. Me nuoret mopoilijat pääsisimme sutjakkaammin sinne minne olemme matkalla ja välttyisimme vaarallisilta ohitustilanteilta joissa auto ohittaa mopoilijan. Valitettavasti vaikka nopeus tultaisiinkin nostamaan 60km/h autoilijat aika varmasti tulisivat siltikin ohittelemaan mopoilijoita ihan vain sen takia että he ovat mopoilijoita. Jotenkin se että edessä ajaa mopo saa aina(lähes aina) takana tulevan auton kiihyttämään ja ajamaan ohitse. Onko se joku tapa, vai missä on vika että ainakun sattuu mopoilija olemaan edessä se täytyy ohittaa?
Tuo 60km/h olisi aivan passeli nopeus, verraten tuohon joidenkin ehdottamaan 80km/h. Missä sitä tarvitsee mopolla ajaessa 80km tuntivauhtia? Ja jos pakko on päästä kaksipyöräisillä lujaa ajelemaan niin odotetaan yksi vuosi lisää, ruinataan iskältä huima summa kevari korttia varten ja sitten ostetaan kevari jolla ajo sujuu runsaasti yli tuon 80km/h.
Siihen en ymmärrä minkäänlaista syytä etteikö mopot kestäisi noita 60km/h vauhtia? Jos vähän käyttää järkeä niin tajuaa että ne ovat tehty sille vauhdille, ne vain ovat "kuristettu" suomeen tuotaessa. Niin monet ovat näitä vehkeitä virittäneet ja niillä viellä toimivasti ajaneetkin, hyvä kansa, kyllä ne kestävät!
Kuten joku mainitsi että mopot kulkevat vakiona ja vähintään kurinpois ottamalla sen 60km/h ja tämä adressi olisi turha?, Voin sanoa että meilläpäin tuona ihana ajo-aikana kesällä lähestulkoon ja vähintään pari kertaa viikossa täällä testautetaan mopoilijoita ja poliisien tarkan mittauksen vuoksi nopeasti rapsahtaa muhkea sakko muistutuksena siitä että suomessa mopoissa pitää ja kuuluu olla kurit!
Niin ja joku viellä tuolla alussa mainitsi että nämä mopot ja mopoautot ovat tehty kaupunki ajeluun?, tähän en varsinaisesti osaa sanoa koska en tiedä kuka ja miksi nämä mukavat kaksipyöräiset 50cc ajoneuvot teki, mutta sen voin sanoa että näillä ajetaan ja tullaan ajelemaan viellä muuallakin kuin kaupungeissa.
Mielestäni tuo 16v ikäraja ei olisi kovinkaan kannatava idea, koska loppujen lopuksi tuona yhtenä vuonna ei niin hirveästi järki kehity että siitä olisi niin suurta voittoa kun mitä siitä tulisi tappiota niiden nuorten kannalta jotka epätoivoisesti joutuisivat vuoden viellä odottamaan tuota muovista läpyskää joka oikeuttaa ajamaan näitä ihania kaksipyöräisi. Mutta tuo testiajo mistä oli jossain vaiheessa puhetta ei olisi kyllä pahitteeksi. Vaikkei varsinaista opetusta olisi, mutta että kortin saantiin kuuluisi pienimuotoinen mopon hallinta koe.
Arno Ranta-aho (Muurame, 14.2.2008 21:23)
Vain rekisteröityneet käyttäjät voivat osallistua keskusteluun. Rekisteröidy
|
Tarjoukset edellyttävät kestotilausta, mutta tilauksen voi perua milloin vain.
Muut mainokset
- Monster.fi - Tuhansia työpaikkailmoituksia. Myös
kesätyöpaikkoja ilmoitettu.
- Sanapeli - Sanojen etsimistä erilaisilta ruudukoilta. Erittäin koukuttava peli.
|
|