Adressi Israelin tueksi!

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Adressi Israelin tueksi!.

Tiedoksi:

#1451 Israelia tukeva mielenilmaus Helsingissä 26.11.12

29.11.2012 23:52

Maanantaina 26. marraskuuta
oli kokoontunut järjestäjien
mukaan noin 600 osallistujaa
Helsingin Narinkkatorille.
Ihmisiä oli tullut paikalle jopa
busseilla mm. Hämeenlinnasta,
Kangasalalta ja Kouvolasta.
Israelin ja Suomen liput liehuivat
ja kylteissä julistettiin
tukea Israelille. Tunnelma oli
iloisen rauhallinen koko tapahtuman
ajan.
Puheenvuoroja käyttivät
John Remes (ICEJ), Petri
Kauhanen (Karmel), Katariina
Salmi (ECI), Pirkko Säilä
(Patmos), Harri Kröger (Fida)
ja Israelin Suomen suurlähettiläs
Dan Ashbel. Puheet koskettivat
viimeaikaista Gazan
konfliktia ja sitä, että Israelilla
on oikeus puolustautua jatkuvaa
rakettitulvaa vastaan,
ja että rakettien lähettäminen
Israelin puolelle tulee loppua.
Puheiden lomassa laulettiin
heprealaisia lauluja.
Mielenilmaus oli vahva
suomalaisten Israelin ystävien
tuki Israelille, joka ei aina
kovin paljon tukea saa muualla
maailmalla. Puheissa todettiin
myös vahva totuus "Katso,
hän, joka Israelia varjelee, ei
torku eikä nuku."
Tukimielenilmauksen
järjesti Israel Ystävyystoimikunta
yhdessä muiden Israelia
tukevien tahojen kanssa.
John Remes
Israel Ystävyystoimikunnan

“Ole tervehditty, Jerusalem!
Olkoon rauha sinulla
ja ystävilläsi. Vallitkoon
rauha muureillasi ja hyvinvointi
linnoissasi.”
Ps. 122:6-7
Markku Ylipää

#1452 Mihin eurooppalainen ajattelu on menossa?

30.11.2012 00:04

Maaliskuussa tehty uusi tutkimus,
jonka toteutti Anti-Defamation
League (Häpäisyä ja
herjausta vastustava liittouma),
osoitti antisemitististen
tuntojen lisääntyvän hälyttävässä
määrin Euroopassa.
Antisemitistiset tunnot ovat lisääntyneet
rajuimmin Unkarissa,
Britanniassa ja Espanjassa.
Unkarissa 73 prosenttia haastatelluista
oli sitä mieltä, että
“juutalaisilla on liikaa valtaa”.
Espanjassa 72 prosenttia ajatteli,
että “juutalaiset ovat lojaalimpia
Israelia kuin omaa maataan kohtaan”.
Puolalaisista 46 prosenttia
uskoo yhä, että “juutalaiset tappoivat
Kristuksen”.
Ostoboikottikampanja
on levinnyt Lähi - Idästä
yli mantereitten
Erityisesti Euroopassa on menossa
laaja boikottikampanja niitä
israelilaisia tuotteita vastaan,
jotka tuotetaan Länsirannalla tai
tarkemmin sanoen ”kiistellyillä
alueilla”. Nämä alueet ovat raamatullisilta
nimiltään Juudea ja
Samaria.
Tätä kampanjaa toteuttaa BDS
(Boycot, Divestment and Sanctions)-
liike. Palestiinalaista BDSliikkettä
koordinoi Palestinian
BDS National Committee (BNC).
Jäsenistä ensimmäisenä mainitaan
Council of National and Islamic
Forces in Palestine. Sen jäseniä
taas ovat mm. FATAH (Palestinian
National Liberation Movement) ja
HAMAS (Islamic Resistance Movement)
vain kaksi mainitakseni.
Niiden perusajatuksia ovat
vuoden 1967 kuudenpäivänsodan
jälkeen Khartumiin kokoontuneen
arabiliigan kolmen ei-politiikan
julkilausuma koskien Israelia: 1.
Ei rauhalle 2. Ei tunnustamista
3. Ei neuvotteluille. Hamasin
peruskirjaan kuuluu edelleen
maininta päämäärästä tuhota juutalaisvaltio.
Monet eurooppalaiset maat
mukana Israelia vastaan
ja otti väkivalloin Juudean
ja Samarian, ns. Länsirannan,
ja liitti ne osaksi itseään. Alue
oli Jordanian miehittämä 1948
-1967. Israelin ja palestiinalaishallinnon
tulee Oslon - sopimuksen
mukaan neuvotella näiden
alueiden lopullisesta statuksesta.
Siihen asti ne ovat kansainvälisen
oikeuden mukaan kiistanalaisia.
Kirkon ulkomaanavun
Finnwatcilta tilaama Kielletyt
hedelmät - raportti käsittelee tätä
aluetta koskevia kysymyksiä ja
vaatii, että siellä tuotetut tavarat
tulee varustaa merkinnällä
”tuotettu Israelin miehittämillä
aluieilla”, vaikka Palestiina - nimistä
valtiota ei ole olemassa.
Länsirannan israelilaisyritykset
työllistävät palestiinalaisia, joten
kampanja vie työpaikkoja juuri
niiltä ihmisiltä, joita se väittää
puolustavansa. Boikottikampanjassa
kaikuu kolkko ääni menneisyydestä.
Vaino juutalaisia
kohtaan natsi - Saksassa 1930 -
luvulla alkoi ostokiellolla.
Palestiinalaisten yksipuolinen
valtiojulistus
marraskuussa?
YK:ssa, ennakkotietojen mukaan,
ilmeisesti torstaina 29.
marraskuuta (tämän lehden ollessa
painossa) äänestetään palestiinalaisten
yksipuolisesta
valtiojulistuksesta. Tämä julistus
rikkoisi mm. Oslon - sopimusta,
jossa todetaan ettei kumpikaan
osapuoli voi ryhtyä yksipuolisiin
toimenpiteisiin ennen kuin lopullinen
sopu on saavutettu neuvotellen.
Tämä Palestiinalaisvaltio
jakaisi Jerusalemin ja tekisi Vanhastakaupungista
islamilaisen
palestiinalaisvaltion pääkaupungin.
Tästä seuraisi mm. se, että
palestiinalaisvaltio sulkisi pyhät
paikat juutalaisväestöltä, jonka
olisi lähdettävä kaupungista.
Ongelman ydin
Israelin ja palestiinalaisten konflktia
käsiteltäessä niin kansainvälisessa
kuin suomalaisessa
mediassa unohdotetaan lähes
poikkeuksetta konfliktin historia.
Ongelman ydin ei ole territoriaalinen
vaan ideologinen. Mikään
arabimaa, mukaan lukien Egypti
ja Jordania, joilla on rauha Israelin
kanssa, ei ole tähän päivään
asti suostunut tunnustamaan juutalasten
historiallisia oikeuksia
tähän maahan eikä varsinkaan
Jerusalemiin. Kansainliitto, jonka
asiakirjoja ja päätöksiä YK
on sitoutunut noudattamaan, on
tunnustanut juutalaisten historiallisen
oikeutuksen alueeseen.
Juutalainen kansa on
palannut kotiin
Lopuksi siteeraan osan Israelin
pääministerin, Benjamin Netanjahun
pitämästä puheesta YK:n
yleiskokouksessa kuluneena syksynä.
”Kolmetuhatta vuotta sitten
kuningas Daavid hallitsi juutalaista
valtiota ikuisessa pääkaupungissamme
Jerusalemissa.
Sanon tämän kaikille niille, jotka
julistavat, ettei juutalaisella valtiolla
ole juuria alueellamme ja
että valtiomme katoaa pian.
Kautta historiamme juutalainen
kansa on voittanut kaikki
tyrannit, jotka ovat pyrkineet
tuhoamaan meidät. Noiden
tyrannien ideologiat historia on
hylännyt. Israelin kansa elää
yhä. Me sanomme hepreaksi Am
Israel Chai, ja juutalainen valtio
elää ikuisesti.
Juutalainen kansa on elänyt
Israelin maassa tuhansia vuosia.
Vielä senkin jälkeen, kun suurin
osa kansastamme oli siirretty
pois, juutalaisia asui Israelin
maassa kautta aikojen. Suuri
osa kansastamme ei koskaan
lakannut unelmoimasta paluusta
muinaiseen kotimaahamme. Uhmaten
historian lakeja me teimme
juuri sen. Me kokosimme
pakolaiset takaisin maahamme,
saimme takaisin itsenäisyytemme
ja rakensimme uudelleen
kansallisen elämämme. Juutalainen
kansa on palannut kotiin.
Meitä ei koskaan enää revitä irti
juuriltamme.”
Markku Ylipää
Tiedoksi:

#1453 PA:N puheenjohtajan Mahmoud Abbasin,

30.11.2012 15:19

jonka virallinen kausi päättyi 2009 tammikuussa, jonka jälkeen hän on jatkanut ”presidentin” toimessaan laittomasti kuten myös hänen hyväksymänsä Salaam Fayadin johtama hallitus, sai YK:n yleiskokoukselle tekemälleen esitykselle palestiinalaisten nostamiseksi tarkkailijan asemaan 138 jäsenmaan kannatuksen, sitä vastusti 9 maata, mukana USA, Israel, Kanada, Tsekin tasavalta, Palau, Micronesia, Nauru, Panama ja Marshallin saaret, 41 maata pidättyi äänestämästä.

SEKÄ USA että Israel varoittivat toistamiseen Abbasia vakavista seurauksista, jos hän turvautuu tällaiseen kavalaan temppuun, joka rikkoo Oslon sopimuksia ja samalla mitätöi suurelta osin vuosien aikana tehdyt jatkosopimukset ja järjestelyt. Abbasin tärkein innoite jatkaa tällä itsetuhoisella tiellä lienee ollut kuvitelma voida jatkaa Israelin vastaista taistelua diplomaattisella ja poliittisella rintamalla havaittuaan, etteivät palestiinalaiset pysty kamppailemaan tasavertaisesti Israelin kanssa taistelutantereella todellisin asein.
Arabit vakuuttavat, että he rakastavat kuolemaa enemmän kuin elämää. Israelilaiset puolestaan vastaavat tähän, ettei rauhaa ole mahdollista saavuttaa ennen kuin elämä on heille tärkeämpi kuin kuolema, tai että he rakastavat lapsiaan enemmän, kuin heidän kuolemaansa marttyyrina, ja enemmän kuin vihaavat israelilaisia.

PÄÄMINISTERI Netanyahu totesi puheessaan eilen, että Abbasin jääräpäinen ponnistelu yksipuolisiin ratkaisuihin ja asian vieminen YK:n yleiskokoukseen tunkevat rauhan-keskustelujen aloittamisen ja sopimuksen solmimisen entistäkin kauemmas tulevaisuuteen, eikä YK:n päätös muuta tilannetta käytännössä mitenkään. Hän puhui tilaisuudessa, jolla kunnioitettiin Egyptin presidentin Anwar Sadatin Israelin vierailun 35. vuosipäivää. ”Israelin käsi on ojennettuna rauhaan, mutta Palestiinan valtiota ei tulla perustamaan, ennen kuin Israel tunnustetaan juutalaisena valtiona. Palestiinan valtiota ei tulla perustamaan ilman julistusta vihollisuuksien lopettamisesta ja turvallisuusjärjestelyjen toteuttamista Israelin valtiolle ja sen kansalle”, Netanyahu vakuutti lisäten: ”Riippumatta siitä, kuinka monta kättä nostetaan YK:ssa mikään mahti maailmassa ei voi irrottaa juutalaista kansaa Israelin maasta.”

EUROOPAN maat, nekin jotka rohkeasti vakuuttivat seisovansa Israelin rinnalla ja vastustavansa PA/PLO:n yksipuolisia toimia YK:ssa, vetäytyivät niille annetusta vastuustaan. Monet ovat sitten jälkeen päin häpeällisesti rohkeutensa petettyä tulleet vakuuttelemaan, ettei tämän tarvitse vaikuttaa niiden ystävyyteen Israelia kohtaan. http://www.timesofisrael.com/un-recognition-only-pushes-away-the-prospect-of-a-palestinian-state-netanyahu-says/
Israelin apulaisulkoministeri totesi YK :n äänestystuloksen jälkeen: ”Tämä on historiallinen tappio palestiinalaisille”. Hän kutsuu Abbasia ”diplomaattiseksi terroristiksi”.
Puoluejohtajat ovat syyttäneet Netanyahua, että hänen selkärangattoman politiikkansa vuoksi on ajauduttu tähän tilanteeseen, jossa PA:n puheenjohtaja avoimesti uhittelee häntä ja katsoo voivansa toimia miten tahtoo uskoen, että pääministeri kuitenkin antaa periksi.
Kuin osoitukseksi tilanteen omituisuudesta Netanyahu kehotti siirtämään 200 miljoonaa NIS PA:n tileille vähän ennen YK :n äänestystä.

JP:n kolumnisti Martin Sherman esittää varsin suorasukaista kritiikkiä Netanyahun ja Libermanin seuratessa sivusta reagoimatta mitenkään Abbasin yksipuolisiin toimiin maailmalla, joista tämä YK:n seikkailu on viimeisimmistä. Sekä Juudean ja Samarian juutalaisasukkaat että Women in Green ovat vaatineet, että Israelin tulee liittää kaikki
C-alueet ja myös juutalais-enemmistöiset B-alueet Israeliin, mutta tätä lienee turha edes toivoa, sillä hän julisti jo päiviä ennen YK:n äänestystä, että hän tulee esittämään matalaa profiilia.
Kolme juutalaista aktivistia pidätettiin Tel Avivissa PA:n vastaisen mielenosoituksen yhteydessä. Poliisi esti Palestiinan lipun polton, mitä kansanedustajat Michael Ben Ari ja Arieh Eldad
Varpu Haavisto

#1454 Hyvät Take a Penin jäsenet!

30.11.2012 18:05

Hyvät Take a Penin jäsenet!

Viime sunnuntaina (25.11.2012) Satakunnan kansa julkaisi Riikka Lehtovaaran pitkän taustoitusjutun Gazasta otsikolla "Kostajat". Alla on yksi vastine artikkeliin. Jos haluatte itse antaa palautetta, voitte kirjoittaa SK:n vastaavalle päätoimittajalle Petri Hakalalle (petri.hakala@satakunnankansa.fi) tai yleisönosastoon (http://www.satakunnankansa.fi/Mielipide_lehteen). Lähetättehän meille piilokopion kirjeistänne.

Suomen Take a Pen
suomi1@takeapen.org

*** *** ***

Hyvin harvoin on tullut vastaan yhtä heikosti laadittua ja yhtä suuria asiavirheitä sisältävää taustoitusta kuin Satakunnan kansan Riikka Lehtovaaran Gaza-artikkeli "Kostajat" (25.11.2012). Demokraattisen maan tiedotusvälineiden tulee edustaa korkeampaa tietotasoa ja paljon suurempaa luotettavuutta, koska niillä yhä vielä on suuri vaikutus ihmisten maailmankuvan muodostumiseen ja käsitykseen siitä, mitä maailmassa on tapahtumassa. Näin heikon artikkelin julkaiseminen on suuri häpeä tiedotusvälineelle.

Se pieni oikaisu, jonka lehti julkaisi jutun törkeimpään väitteeseen, että vuonna 2009 edellisen kriisin aikana olisi saanut surmansa 300 000 gazalaista (todellinen luku on noin 1400), on aivan liian vähäinen korjaus juttuun, joka sisälsi paljon muitakin yhtä kevyesti totuuteen suhtautuvia roiskaisuja.

Jutussa väitettiin mm., että tämän kuun yhteenotto sai alkunsa Hamas-johtajan Ahmed Jabarin surmaamisesta. Todellisuudessa tilanteen eskaloituminen alkoi 10.11., jolloin palestiinalaiset terroristit ampuivat Israelin puolelle armeijan partioautoon panssarintorjuntaohjuksen, joka haavoitti 4 sotilasta, kahta vakavasti. Tämän jälkeen alkoi Gazasta intensiivinen rakettituli, jolloin kolmen päivän aikana Etelä-Israeliin ammuttiin yli 120 rakettia.

Israelin vastasi 14.11. tekemällä täsmäiskun Hamas-johtajaa Ahmed Jabaria vastaan. Jabari oli vastuussa terrori-iskujen suunnittelusta, rahoittamisesta ja järjestämisestä ja useista väkivallan eskaloitumisista Gazan ja Israelin rajalla. Satakunnan sanomat siteeraa tuntematonta Hamas-lähdettä, jonka mukaan Jabari olisi ollut muka "merkittävä rauhanneuvottelija". Rauhan mainitseminen Jabarin yhteydessä lienee toimittajan mielikuvitusta, sillä Hamasin peruskirjassa sanotaan: "Aloitteet ja niin sanotut rauhanomaiset ratkaisut ja kansainväliset konferenssit ovat islamilaisen vastarintaliikkeen periaatteiden vastaisia. Palestiinan kysymykseen ei ole muuta ratkaisua kuin jihad. Aloitteet, ehdotukset ja kansainväliset konferenssit ovat kaikki ajan tuhlausta ja turhia ponnisteluita." (Artikla 13)

Ehkä Satakunnan sanomat tarkoittaa "rauhanneuvotteluilla" tässä tapauksessa sitä, että Jabari oli vastuussa myös vuonna 2006 Israeliin tehdystä iskusta, jossa tapettiin useita israelilaissotilaita ja kidnapattiin nuori Gilad Shalit. Jabari johti neuvotteluja, joissa lopulta Shalit saatiin viiden vuoden vankeuden jälkeen vapautettua yli tuhatta terrori-iskuihin osallistunutta vankia vastaan. Näiden joukossa oli esimerkiksi Sbarro-ravintolaan vuonna 2001 tehdyn itsemurhaiskun suunnittelijat (iskussa kuoli 15 ihmistä, joukossa 7 lasta ja yksi raskaana ollut nainen), Netanjaan pääsiäisenä 2002 tehdyn iskun suunnittelijat (seder-juhlaan tehdyssä iskussa kuoli 30 juhlijaa ja haavoittui 140) jne. Listaa kaikkein pahimpiin iskuihin osallistuneista vaihdossa vapautetuista terroristeista voi lukea täältä:

Mitään tekemistä tällä Jabarin toiminnalla ei ollut rauhan tai rauhanneuvottelujen kanssa, vaan neuvotteluissa oli kyse yhden israelilaisperheen viisi vuotta kestäneen piinan käyttämisestä kiristysvälineenä.

Jutussa väitettiin, että Hamas on Israelia halukkaampi pitkään aselepoon. Hamasin ja Israelin välillä on solmittu kaksi kertaa aikaisemmin aselepo. Ensimmäisen aselepo kesti 26.11.2006-15.5.2007. Tämän "aselevon" aikana Hamas ampui Etelä-Israelin siviiliasutuksiin 315 rakettia, Israel ei vastannut iskuihin. Toinen aselepo solmittiin 19.6.2008-19.12.2008, noiden kuuden kuukauden aikana Hamas ampui Israeliin 530 rakettia. Yksistään vuonna 2008 Gazasta ammuttiin 3200 rakettia Israeliin. Vasta aivan vuoden 2008 viimeisinä päivinä Israel aloitti operaation "Valettu lyijy" Hamasin rakettitulta vastaan.

Totta kai Hamas on halukkaampi tällaisiin "aselepoihin", joita se itse rikkoo halutessaan, mutta jotka Israel pitää. Koko islamilaisen aselevon käsitettä ei ymmärretä ilman kunnollista taustoitusta. Sen mallina on Muhammedin aikanaan mekkalaisten kanssa solmima aselepo, "hudna", jonka tarkoitus on ainoastaan palvella islamin etua ja antaa sen joukoille aikaa kerätä voimiaan vihollisen lyömiseen ja joka voi aina olla vain väliaikainen tila.

Jutussa väitettiin, että "miljoonat eri maissa asuvat palestiinalaiset ovat vaatineet itselleen omaa valtiota jo 1900-luvun alusta". Tämäkin on toimittajan mielikuvituksen tuotetta ja historiallinen anakronismi. Eri arabijohtajilla ja -heimoilla oli erilaisia poliittisia tavoitteita ensimmäisen maailmansodan aikana Lähi-idässä, kun alueita hallinnut Turkkilainen imperiumi oli hajoamassa. Mutta käsite "palestiinalainen" on luotu vasta 60-luvulla, ja sen keinotekoisuus käy hyvin ilmi Palestiinan YK-edustuston nettisivuilla, jossa "palestiinalainen" määritellään arabiksi tai juutalaiseksi, joka asui Palestiinan alueella ennen vuotta 1947. Myös Palestiinassa asuneiden arabi-isien lapset katsotaan palestiinalaisiksi, mutta ei juutalaisten lapsia. Lisäksi sanotaan, että Palestiinan arabit ovat erottamaton osa arabikansaa. (http://www.un.int/wcm/content/site/palestine/pid/12363)

Jutussa väitetään, että rauhaa ei tule, koska "kumpikaan osapuoli ei tunnusta toistaan". Yhtäläisyysmerkin vetäminen sen väliin, että Hamas ei tunnusta minkäänlaista oikeutta Israelin olemassaoloon ja Israel ei voi neuvotella hallinnon kanssa, joka on asettanut uskonnolliseksi tavoitteekseen ja kansalaistensa velvollisuudeksi sen tuhoamisen ja joka viljelee antisemiittistä kiihotusta (Kts. Hamasin perussopimus, esimerkiksi artiklat 6, 11, 14, 15, 32), on moraalista valehtelemista.
Hamasin perussopimus (otteita): http://www.takeapen.org/Takeapen/Templates/showpage.asp?DBID=1&LNGID=16&TMID=84&FID=1345

Satakunnan kansan jutun tekee erityisen tympeäksi se, että kerrotaan tunteisiin vetoavasti konfliktin toisen osapuolen siviilien kärsimyksistä (viitataan raunioista esiin pistäviin kouluvihkoihin yms.) Siviilien kärsimys on aina tuskallista, mutta tässäkin on ulkopuolisen muistettava, että kärsimyksestä voi tehdä halpahintaista mielipiteiden manipulointia. Israelissa elää tuhansia perheitä, jotka kärsivät rakkaidensa menetyksestä palestiinalaisissa terrori-iskuissa, ja tuhansia ihmisiä, jotka ovat pysyvästi vammautuneet Hamasin terrorin seurauksena, entä näiden ihmisten tarinat?

Gazalaiset valitsivat demokraattisissa vaaleissa itselleen hallinnon, joka "haluaa istuttaa jihadin hengen kansan sydämiin", joka syyttää juutalaisia kaikista vallankumouksista, sodista, korruptiosta, maailman kontrolloimisesta, kapitalismista, kommunismista jne, joka kieltäytyy periaatteellisesti rauhasta ja tekee naapurinsa hävittämisestä kansansa pyhän velvollisuuden. He joutuvat nyt kärsimään oman hallintonsa brutaaliuden seurauksista, mutta kuka vapauttaisi gazalaiset Hamasista ja sen levittämästä ideologisesta myrkystä?

Varpu Haavisto

Hamasin historiasta, ideologiasta ja toiminnasta voi lukea lisää mm. täältä:

#1455 YK:ssa äänestettiin eilen -

30.11.2012 22:29

Päivä jolloin kansat käänsivät selkänsä Israelille

Seuraavaa kierrosta odotellessa on syytä rukoilla Israelin ja sen päättäjien puolesta, sillä eilen illalla 29.11.2012 klo 23 yhdistyneet kansakunnat, Suomi niiden joukossa, yhteistuumin käänsivät selkänsä Israelille. Se huomataan taivaassa asti.
STT

#1456 Yle: Natseja etsivä järjestö suuttui Salolaiselle

01.12.2012 17:12

Yle: Natseja etsivä järjestö suuttui Salolaiselle
STT

16:44 (Päivitetty 16:56) Natsirikollisia metsästävä Simon Wiesenthal -järjestö on hermostunut Suomen ulkoasiainvaliokunnan varapuheenjohtajan Pertti Salolaisen (kok.) puheista, kertoo Yle.

Salolainen sanoi eilen Ylen aamu-tv:ssä, että Yhdysvaltain on vaikea ottaa neutraalimpaa kantaa Israelin ja palestiinalaisten kiistassa, koska Yhdysvaltain juutalaisilla on paljon vaikutusvaltaa maan taloudessa ja tiedotusvälineissä.

Ylen mukaan järjestö on lähettänyt Suomen Washingtonin-lähettiläälle kirjeen, jossa Suomea vaaditaan irtisanoutumaan Salolaisen puheista.

Salolainen sanoo, että kyseessä oli puhtaasti ulkopoliittinen analyysi.

- Minulla ei ole mitään tekemistä juutalaisvastaisuuden kanssa, Salolainen korosti medialle tänään lähettämässään tiedotteessa.

Anna Nuutinen

#1457 Re: Yle: Natseja etsivä järjestö suuttui Salolaiselle

01.12.2012 17:40

#1456: STT - Yle: Natseja etsivä järjestö suuttui Salolaiselle

Natsien metsästäjät hermostuivat Pertti Salolaisen puheista

Julkaistu: 1.12.2012 10:30

Natsirikollisia jäljittävä Simon Wiesenthal -keskus syyttää kansanedustajaa antisemitismistä ja vaatii tämän erottamista.

Vaikutusvaltainen juutalaisten kansalaisjärjestö Simon Wiesenthal -keskus tuomitsee kansanedustaja Pertti Salolaisen (kok) puheet Yhdysvaltain juutalaisväestön vaikutuksesta maan Lähi-idän politiikkaan.

Suomen ulkoasiainvaliokunnan varapuheenjohtajana toimiva Salolainen oli perjantaina vieraana Ylen Aamu-tv:ssä. Keskustelun aiheena oli YK:n yleiskokouksen äänestys Palestiinan asemasta YK:n tarkkailijavaltiona.

Salolainen kertoi ohjelmassa uskovansa, että jos Yhdysvallat ottaisi näkyvämmän roolin Lähi-idän rauhanneuvotteluissa, voisi niissä myös syntyä tuloksia.

Salolaisen mukaan Yhdysvallat ei kuitenkaan kykene tähän omien sisäpoliittisten syidensä vuoksi.

- Yhdysvaltojen on vaikea ottaa neutraalimpaa kantaa tässä Israel-Palestiina-asiassa, koska heillä on niin vaikutusvaltainen juutalaisväestö, jolla on sekä rahat että media käsissä. Yhdysvaltain hallinto ei ole oikein uskaltanut lähteä sisäpoliittisista syistä tekemään riittävästi tämän asian kanssa. Tämä on surkea totuus Yhdysvaltojen politiikasta, Salolainen sanoi ohjelmassa.

Yhdysvaltain Los Angelesissa päämajaansa pitävä Simon Wiesenthal -keskus tuomitsi korviinsa kantautuneet Salolaisen puheet heti tuoreeltaan perjantaina.

Järjestön tiedotteen mukaan Salolainen "toisti antisemitistista uutisankkaa Yhdysvaltain hallitusta ja mediaa kontrolloivasta juutalaisten salakerhosta".

Suomen hallitukselta vaaditaan toimenpiteitä

Keskuksen tiedotteen mukaan sen hallinnollisten suhteiden johtaja Mark Weitzman on lähestynyt Suomen Washingtonin-suurlähettiläs Ritva Koukku-Rondea kirjeellä, jossa hän vaatii Suomen hallitusta puuttumaan Salolaisen puheisiin.

- Se, että tällainen lausunto tulee Suomen poliittisen eliitin jäseneltä, on tyrmistyttävää ja ällistyttävää. Koska lausuntoa ei kiistetty, vaikuttaa siltä, että tällainen ajattelutapa on Suomessa yleisesti hyväksytty, Weitzman kirjoittaa suurlähettiläälle.

Hän myös muistuttaa Koukku-Rondea siitä, että Suomi on mukana Holocaust Task Force -järjestössä, joka pyrkii edistämään juutalaisten joukkotuhoa koskevaa koulutusta, tutkimusta ja muistamista.

- Suomen täytyy välittömästi ryhtyä toimenpiteisiin osoittaakseen, että se on edelleen sitoutunut näihin periaatteisiin.

Tämän tulee Weitzmanin mukaan tapahtua niin, että Suomi tuomitsee ja kiistää Salolaisen puheet virallisesti sekä sanoutuu niistä irti. Weitzman vaatii myös, että hallituksen tulisi erottaa Salolainen virallisesta asemastaan.

Salolaisen lausunto levisi perjantaina myös Israelin mediaan, kun maan suurin englanninkielinen sanomalehti Jerusalem Post uutisoi aiheesta.
Aamu-tv:n keskustelusta kansainvälinen kohu - kirje suurlähettiläälle

#1458 Re: Re: Yle: Natseja etsivä järjestö suuttui Salolaiselle

01.12.2012 17:54

#1457: Anna Nuutinen - Re: Yle: Natseja etsivä järjestö suuttui Salolaiselle

Simon Wiesenthal -keskuksen yhteskuntasuhteista vastaava johtaja Mark Weitzman on tapauksen johdosta lähestynyt kirjeitse Suomen Yhdysvaltain suurlähettilästä Ritva Koukku-Rondea.

Järjestön mukaan Salolainen toistaa "antisemiittistä uutisankkaa, jonka mukaan juutalaisten ilkeä salaliitto ohjaa mediaa ja Yhdysvaltain hallitusta". Weitzman kehottaa Suomen hallitusta erottamaan Salolainen eduskunnan ulkoasiainvaliokunnan varapuheenjohtajan tehtävistä sekä muista virallisista tehtävistä.

Ei hyvältä näytä!

#1459 Ulkopolitiikan linja

01.12.2012 17:59

Hallituksessa on ainakin yksi ministeri, joka voisi siirtyä reserviin!
STT - IL

#1460 Suomalaispoliitikon kommentti suututti juutalaiset

01.12.2012 19:42

Suomalaispoliitikon kommentti suututti juutalaiset

Lauantai  1.12.2012 klo 18.20 (päivitetty klo 19.22)

Pertti Salolainen itse kumoaa väitteet juutalaisvastaisuudesta.

Pertti Salolainen on Suomen ulkoasianvaliokunnan varapuheenjohtaja. (KARI PEKONEN)

Natsirikollisia metsästävä Simon Wiesenthal -järjestö on hermostunut Suomen ulkoasiainvaliokunnan varapuheenjohtajan Pertti Salolaisen (kok.) puheista.

Salolainen sanoi Ylen aamu-tv:ssä perjantaina, että Yhdysvaltain on vaikea ottaa neutraalimpaa kantaa Israelin ja palestiinalaisten kiistassa, koska Yhdysvaltain juutalaisilla on paljon vaikutusvaltaa maan taloudessa ja tiedotusvälineissä.

- Tämä on synkkä totuus yhdysvaltalaisesta politiikasta, Salolainen totesi haastattelussa.

Juutalaisten etuja ajava järjestö on lähettänyt Suomen Washingtonin-lähettiläälle kirjeen, jossa Suomea vaaditaan irtisanoutumaan Salolaisen puheista. Kirje on julkaistu myös järjestön verkkosivustolla.

- On hämmästyttävää, että tällainen kommentti voi tulla suomalaisen poliittisen eliitin tukipylväältä, järjestöä edustanut Mark Weitzman kirjoitti Ritva Koukku-Rondelle osoitetussa tuomitsevassa tekstissä.

- Kommenttia ei ole edes kyseenalaistettu, mikä viittaa siihen, että tällainen jutustelu on yleisesti hyväksyttävää Suomessa, Weizman jatkoi. Hän pyysi Suomen hallitusta reagoimaan viipymättä osoittaakseen, ettei tällainen puhe ole hyväksyttävää.

Salolainen sanoo, että kyseessä oli puhtaasti ulkopoliittinen analyysi.

- Minulla ei ole mitään tekemistä juutalaisvastaisuuden kanssa, Salolainen korosti medialle lauantaina lähettämässään tiedotteessa.

Järjestön päämaja sijaitsee Los Angelesissa.

Wiesenthail-järjestön tuohtumuksesta kertoi ensimmäisenä Ilta-Sanomat.

STT - IL
Lisää häpeää!

#1461 Re: Suomalaispoliitikon kommentti suututti juutalaiset

01.12.2012 19:46

#1460: STT - IL - Suomalaispoliitikon kommentti suututti juutalaiset

Suomessa markkinoidaan kirjaa, jossa tällaista Salolaisen jutustelua levitetään!

#1463 Impaled Nazarene

02.12.2012 00:16

Jumalan karitsat hädissään määki,viiltävät terät kaiken päätti.

Vieras

#1464 Re: Mihin eurooppalainen ajattelu on menossa?

02.12.2012 02:40

#1465 Re: Suomalaispoliitikon kommentti suututti juutalaiset

02.12.2012 02:40

whiic

#1466 Salolaisesta

02.12.2012 06:42

Löydin adressin sattumalta googletettuani "Salolainen juutalaiset".

Jos kantaani Israel vs. Palestiina (tai erityisesti Israel vs. Hamas) kysytään, on ilmi selvää, että kukaan liberaali länsimaalainen ei voi antaa hyväksyntäänsä Hamasille. "Vasemmistoliberaali" toki antaa, mutta "vasemmistoliberalismi" onkin sellaista sanamagiaa, että sille sopiikin nauraa.

Kommentteja täällä luettuani kävi kuitenkin selväksi, että adressia en ainakaan tule allekirjoittamaan, koska siinä missä vasemmiston ikuinen vaade "palestiinalaisten ihmisoikeuksien" puolesta (jonka suurimpana uhkana on Hamasin uskonnollinen diktatuuri itse) on groteski vääristely humaanista sekularismista, sitä on myös Wiesenthal-keskus ja Anti-Defamation League ja heidän ikuinen natsikorttiratsastuksensakin.

Jos he oikeasti haluaisivat kritisoida antisemiittisiä asenteita Suomen politiikassa, kannattaisi katsoa mm. Vasemmistonuorten suuntaan. Se, että natsikortin ja erovaatimuksen kirvoitti jonkun harmaan kokoomuslaisen analyysi USA:n politiikassa toimivasta juutalaislobbystä, mutta ei siitä, että Hamasia on ylistetty avoimesti televisiossa ja Vasemmistoliiton ääniharavien ollessa mukana mielenosoitusmarssilla veisi viimeisenkin uskottavuuden "natsien metsästäjiltä", jos sitä olisi alun perin ollutkaan.

Blogin väsäsin aiheesta eilen:

Blogiin voi jättää myös eri mieltä olevia kommentteja (toisin kuin ilmeisesti tänne).
ILTALEHTI

#1467 Israelilaislehtikin tarttui Salolaisen juutalaiskommentteihin

02.12.2012 13:23

Kannattaa lukea:

#1468 Juutalaismedia ja Pertti Salolainen

02.12.2012 18:10

Kaikille!
Vieras

#1469 Iאשרי חנוכה! loista Hanukka-juhlaa! אשרי חנוכה!

02.12.2012 20:05

אשרי חנוכה! Iloista Hanukka-juhlaa!

(9-16.12.2012; Ensimmäinen Hanukka
kynttilä sytytetään lauantaina 8.12 illalla)

Joh.10:22-23; 1.Mak.4:36-61; 2.Mak.10:1-9

Happy Hanukah! Happy Hanukah!

With warm wishes of happy
and joyful Hanukah season!

Adressin tekijä on poistanut tämän viestin (Näytä tarkemmat tiedot)

03.12.2012 18:50

#1471 Suomi puhutteli Israelia siirtokuntien lisäämisestä

04.12.2012 22:27

Suomi puhutteli Israelia siirtokuntien lisäämisestä

Suomi on pettynyt Israelin päätökseen laajentaa juutalaissiirtokuntia palestiinalaisalueilla. Ulkoministeriö on tänään puhutellut Israelin suurlähettilästä asiasta.

Valtiosihteeri Pertti Torstila ilmaisi suurlähettiläs Dan Ashbelille Suomen syvän pettymyksen Israelin päätöksestä. Torstila oli huolissaan päätöksen vahingollisesta vaikutuksesta Lähi-idän rauhanprosessille ja vetosi Israeliin päätöksen perumiseksi.

Useat maat ovat vaatineet Israelia perumaan päätöksensä rakentaa 3 000 uutta asuntoa siirtokuntiin Jerusalemin liepeillä.

- Emme ole toistaiseksi saaneet mitään viestiä siitä, että viestimme olisi kuultu tai siihen olisi reagoitu, sanoi EU:n Israelin-suurlähettiläs Andrew Standley.

Standleyn mukaan Israel on päinvastoin viestittänyt, että se on valmis lisätoimiin suojellakseen etujaan.

Lukuisat maat, niiden joukossa useat EU-maat, Yhdysvallat ja YK:n edustajat ovat vedonneet Israeliin päätöksen kumoamiseksi.

#1472 YLE:n Aamu-TV:ssä kokoomuksen Pertti Salolainen

04.12.2012 22:38

YLE:n Aamu-TV:ssä kokoomuksen Pertti Salolainen, SDP:n Ilkka Kantola ja perussuomalaisten Tom Packalen keskustelevat Lähi-isän konfliktista ja YK:n päätöksestä myöntää palestiinanlaishallinnolle tarkkailijavaltio-status.

#1473 Re: Suomi puhutteli Israelia siirtokuntien lisäämisestä

04.12.2012 22:43

#1471: Kun maat palautetaan! - Suomi puhutteli Israelia siirtokuntien lisäämisestä

Hankala paikka Suomelle, kun Israelin Jumala on luvannut nuo alueet Israelille ja vähän enemmänkin.
En suosittele nostelemaan Jerusalemia, siinä käy varmasti ns. ohrasesti!
Ja sinä päivänä minä teen Jerusalemin väkikiveksi kaikille kansoille: kaikki, jotka sitä nostavat, repivät pahoin itsensä...
Niin Herra vastasi enkelille, joka puhutteli minua, ja lausui hyviä, lohdullisia sanoja. Ja enkeli, joka puhutteli minua, sanoi minulle: "Saarnaa ja sano: Näin sanoo Herra Sebaot: Minä kiivailen Jerusalemin ja Siionin puolesta suurella kiivaudella. Suurella vihalla minä olen vihastunut suruttomiin pakanoihin, jotka, kun minä vähän vihastuin, auttoivat onnettomuutta tapahtumaan. Sentähden sanoo Herra näin: Minä käännyn Jerusalemin puoleen armahtavaisuudessa. Minun temppelini siellä rakennetaan, sanoo Herra Sebaot, ja mittanuora jännitetään Jerusalemin ylitse. Saarnaa vielä ja sano: Näin sanoo Herra Sebaot: Vielä minun kaupunkini ovat hyvyydestä ylitsevuotavaiset, ja vielä Herra lohduttaa Siionin ja valitsee vielä Jerusalemin."

HUH HUH!

#1474 Jo on aikoihin eletty:

04.12.2012 22:51

HUH HUH!

#1475 Re: Jo on aikoihin eletty:

04.12.2012 22:56

#1474: HUH HUH! - Jo on aikoihin eletty:

Tuonela

Hänen jalkansa kulkevat alas kuolemaan, tuonelaan vetävät hänen askeleensa.

Kommentoi adressia

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…