Heinolan lintutarhan säilymisen puolesta

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Heinolan lintutarhan säilymisen puolesta.

Esko Ahlroth
Prévessin-Moëns

#1 Pöllöhatut

03.04.2009 21:51

Mistä niitä pöllölippiksiä nyt saa ostaa, jos Heinolan lintutalo suljetaan? Viime kesänä Suomessa käydessäni pistäydyin vaimoni kanssa ensimmäistä kertaa paikan päällä ja päätimme, että vierailu tullaan uusimaan jokaisella Suomen reissullamme tästä lähtien. Meillä oli erittäin miellyttävä keskustelu sarvipöllöistä paikallisen henkilökunnan kanssa. Pihassamme olevassa kuusessa oli viime keväänä sarvipöllön pesä, josta maailmalle lähti neljä poikasta. Naapurin kuusessa oli vuosi sitten 32 sarvipöllön nukkumapaikka. Siitä ne lähtivät joka ilta saalistuksessa ja palasivat aamun sarastaessa päiväunille. Parhaat terveiset täältä Ranskasta sinne Suomeen ja pitäkäähän hyvää huolta niistä linnuistanne siellä.
Annikki Kosonen
Adressin tekijä

#2 Kiitos!

03.04.2009 22:00

On todella mukava saada teiltä sieltä kaukaa viestiä, hyvin on muistissa se teidän käyntinne. Kuulun itse henkilökuntaan, ja on ollut ilo huomata kuinka paljon kannustusta ja tukea on tullut ympäri Suomen ja ulkomailtakin. Mukavaa kevään jatkoa teille, toivottavasti tapaamme uudelleenkin hieman paremmissa merkeissä.
juha hartikainen
heinola

#3 pöllöhatut

03.04.2009 22:20

Eiköhän me henkilökunnan puolesta kerättäne vaikka kolehti, että etelän aurinkoa torjumaan saatais teille lippikset... vaikka postitse. Kiitos teille vierailustanne viime vuonna.
Heikki Mäkilä
Heinola

#4 Tee teko lintutarhan säilyttämiseksi

04.04.2009 00:41

Jos jokainen tämän adressin allekirjoittaja (tähän mennessä runsaat 6000 ihmistä) lahjoittaisi lintutarhan kannatusyhdistykselle 40 euroa vuodessa, toimintaa pystyttäisiin jatkamaan. Ole allekirjoituksesi takana ja toimi! Jos asia on sinulle todella tärkeä, vaikutat omalla panoksellasi konkreettisesti!
Mallu Nevalainen
Brighton

#5 lintutarhan säilyttämisen puolesta

04.04.2009 01:53

Halusin antaa tukeni lintutarhan säilyttämisen puolesta, koska muistan kuinka mukava paikka se oli vierailla lapsena ! Vierailin lapsuudessani (nyt n.reilut 20 vuotta sitten!) useita kertoja Heinolassa mummoni kanssa, ja lintutarhassa piti aina käydä !!! Henkilökunnasta minulle on jäänyt hyvin ystävällinen mielikuva ja muutoinkin lintutarha on jäänyt minun mieleeni erittäin lapsiystävällisenä paikkana, jossa lapsi voi oppia paljon uutta linnuista ja niiden elinympäristöstä.

Toivottavasti lintutarhaa ei lakkauteta, jotta lapset tulevaisuudessakin saisivat mahdollisuuden vierailla siellä !

Mallu Nevalainen
Brighton, England.
pirjetta savio
lahti

#6 muistoja Heinolasta

04.04.2009 08:02

Lintutarha oli sopivasti linja-autoaseman vieressä.Menimme Savoon päin usein ja bussit seisoivat ennen asemalla kauemmin kuin nykyään.Tauolla ehti sopivasti lintutarhalle,mikä oli matkan kohokohta.Lapselle sekä aikuiselle elämys.Nähtiin lintuja,joita tuskin koskaan näkisi luonnossa.Puhuva papukaija oli suosikki.
Papukaijaa käytiin viime kesänäkin ihailemassa.
Ei Heinolaa ilman lintutarhaa!
Leena Turunen
Outokumpu

#7 Säilyttäkää lintutarha

04.04.2009 08:12

Olemme käyneet kahden sukupolven ajan vierailulla ohikulkumatkoilla Heinolan lintutarhassa ja tuettu joka kerta lahjoituksin toimintaa. Ilman lintutarhaa Heinolassa ei olisi pysähdytty lainkaan eikä käytetty muitakaan Heinolan palveluita. Lintutarha tekee merkittävää, pyyteetöntä työtä paitsi huolehtimalla niistä, joilla ei ole rahaa siitä maksaa eli loukkaantuneiden lintujen hoitamisesta, mutta myös uusien ihmissukupolvien kasvattamisesta. Lapsiemme on tärkeä oppia ihan julkisella esimerkillä huolehtimaan vähemmistään. Kaikesta työstä ei pidä saada korvausta, jos tietää, että tehty työ on oikein. Uskon, että moniin ihmislapsiin esimerkki on tehonnut ja parantanut pienin askelin maailmaa. Hyvyyden vähentäminen maailmassa ei ole oikea keino säästä. Ahneudella ei ole siunausta, mutta pienillä hyvillä töillä on. Omasta puolestani olen valmis osallistumaan vuosittaisilla tukimaksulla/ jäsenmaksulla Heinolan lintutarhan toimintaan.
Hans Kotkavuori
Helsinki

#8 Painostakaa päättäjiä

04.04.2009 10:57

Aikaa on ensivaiheessa vain tämä viikonloppu. Valtuusto on tekemässä asiasta päätöstä kuulemma maanantaina 6.4.

Muutama keino:

asiallinen sähköposti tai puhelu suoraan valtuuston jäsenelle.nyt heti.

asiallinen sähköposti 5 henkilölle, joita asian uskot kiinnostavan pyynnöllä, että hän lähettää sen edelleen 5. (Vanha kunnon laillinen ketjukirje, tuttu WinCapitasta ja "lasten postikorttitalkoista".)

asiallinen kirjoitus Itä-Hämeen tai Etelä-Suomen Sanomien nettipalstalle

asiallinen sähköposti alueen kansanedustajille,
kansallisesti tunnetuille heinolalaisille tai lintujen ystäville

asiaa käsittelevien blogien kommentointi (tiedän kaksi Kauppalehden blogia - http://nonna.blogit.kauppalehti.fi/2009/04/03/lintutarhan-kohtalo/ ja http://kirkkovene.blogit.kauppalehti.fi/2009/04/04/surkean-talouden-syy-on-surkea-demokratia/) varmaan on muitakin

Suvi Lehtinen
Heinola

#9 Lintutarhan kannatusyhdistys

04.04.2009 13:36

Tässä linkki miten liittyä Lintutarhan kannatusyhdistykseen, samalla sivulla myös tilinumero. Yksityishenkilöltä vuosimaksu on vaivaiset 30€

http://www.heinola.fi/FIN/Palvelut/Matkailu/Lintutarhat/heinolan_lintutarhan_ystavat.htm
Anneli Kaikkonen
Heinola

#10 Lintutarhalle, jippii!

04.04.2009 14:53

Tuo kommentti tuli lasten, sekä omien että sukulaislasten suusta riemukiljahduksena, kun suunniteltiin sunnuntain viettoa kesäaikaan. Nyt nuo lapset ovat aikuisia, mutta lintutarhalla poiketaan usein katsomassa, mitä linnuille kuuluu.
Eipä luulisi Heinolalla olevan varaa menettää näin hyvä vetonaula, lamat tulee - ja menee, lintutarha pysyy, onhan jo onneksi ministeriön edustajiinkin otettu yhteyttä.
Luottavaisin mielin Anneli
leena haapiainen
mikkeli

#11 Pienistä puroista tulee iso virta

04.04.2009 15:28

Olen yhden kirjoittajan kanssa samaa mieltä, että tee teko lintutarhan säilyytämiseksi ja se ei ole pelkästään allekirjoitus jos todella haluat että jatkossakin lapsemme saavat käydä ihastelemassa tätä mahtavaa lintutarhaa. 40 euroa per vuosi on minustakin hyvä summa, mutta kymppikin auttaa kun tarpeeksi suuri porukka sen lahjoittaa, ja olen varma että se summa ei heilauta ketään suuntaan eikä toiseen. Onko Heinolalla varaa hävittää ainoa positiivinen asia josta se on tunnettu koko maassa.
Eva Reenpää
Helsinki

#12 Valmis osallistumaan!

04.04.2009 18:21

Olen samaa mieltä Leena Haapiaisen kanssa ja valmis osallistumaan €40,-.
Virpi Lehtinen
Jämsä

#13 Entä pieni pääsymaksu?

04.04.2009 19:27

Vierailimme lintutarhalla viime kesänä ensimmäistä kertaa ja paikka oli aivan mahtava. Tulevana kesänä uudestaan.

TV-uutisissa kerrottiin, että tarhalla käy 120 000 vierasta vuodessa. Entä jos kävijöiltä perittäisiin nimellinen 1-2 euron pääsymaksu? Yhdellä eurolla katettaisiin jo reilu puolet kuluista ja kahdella eurolla koko hoito.

Itse olisin ainakin valmis maksamaan noin pienen summan hyvän asian puolesta useampaankin kertaan kesässä, ja toisaalta pääsymaksu olisi niin halpa, että siihen olisi varaa köyhemmissäkin perheissä.

Toivottavasti Heinolan päättäjät ymmärtävät tehdä oikean päätöksen eli olla lakkauttamatta tarhaa! Valtion tehtävä olisi myös ainakin osallistua kustannuksiin, jos tarhassa hoidetaan kaikki maan linnut. Linnuthan ovat valtion omaisuutta...
raila ketonummi
helsinki

#14 heinolan lintutarha

04.04.2009 19:45

minäkin ajattelin että voimme yhdessä panostaa lintutarhaan. olisin todella valmis maksamaan tuon 40 euroa ja kävijätkin olisivat valmiita maksamaan sympolisen 50 c -1 euro käynnistä.
Esko Ahlroth
Prévessin-Moëns

#15 Pääsymaksu ja kannatusyhdistys

04.04.2009 19:58

Mikähän on tällä hetkellä Heinolan Lintutarhan Kannatusyhdistyksen taloudellinen tilanne? Kuinka suurella jäsenmäärän kasvulla voidaan toiminnan jatkuminen Heinolan kaupungin päätöksistä riippumatta taata? Olen valmis liittymään jäseneksi välittömästi, mikäli toiminta tulee jatkumaan.

Pääsymaksu ei mielestäni sovi Heinolan Lintutarhan toimintaan. Olisi ehkä hyvä laittaa näkyvälle paikalle "säästöpossu", johon jokainen voi vapaaehtoisesti laittaa haluamansa summan.
Kaija toivonen
laitila

#16 lintutarha

04.04.2009 20:25

En ole koskaan käynyt Heinolan lintutarhassa, mutta eläinten ystävänä olen sitä mieltä että lintutarha tulee säilyttää ja olen myös omalta osaltani valmis avustamaan jäsenmaksulla eläintarhaa että se pystyis toimimaan Heinolassa
Annikki Kosonen
Adressin tekijä

#17 lintutarhan ystäville

04.04.2009 20:40

Tietoa kannatusyhdistyksen toiminnasta löydät menemällä Heinolan kaupungin etusivulle, klikkaat sieltä matkailun alla olevaa linkkiä lintutarhat, ja sieltä oikeasta reunasta löydät linkin Heinolan lintutarhan ystävät.
Lea Väänänen
Heinola

#18 Häpeällistä

04.04.2009 20:53

Olen vuoden asunut Heinolassa ja lintutarhan lopettamista koskevat mahdolliset keskustelut ovat menneet minulta ainakin täysin ohi. Kävin tarhalla katsomassa talvella vuoden luontokuva-näyttelyn ja tietenkin lintuja. Olen vieraillut tarhalla siskoni lasten kanssa vuosia sitten. He muistavat käynnit vielä nyt aikuisenakin. Olen mm. Itä-Häme -lehdestä lukenut tarhan hoitajan Olli Vuoren upeista luonto- ja lintukuvauksista. Tarhan kannatusyhdistykseen kuuluu n. 200 jäsentä ja 30 euron vuosimaksulla ei suuria tehdä. Luulisin, että jäsenmäärää olisi helppo nostaa vähäiselläkin tiedottamisella.

Miksi kaupunki ei ole mitenkään aiemmin vedonnut suureen yleisöön tuen saamiseksi? Miksi kannatusyhdistystä ei ole markkinoitu paremmin, miksi pääsymaksua, vaikkapa vapaaehtoista ei ole edes kokeiltu? Kaupungin talouden ollessa tiukilla, ei päättäjillä ole helppoa valita säästökohteita. Tarha, joka on kaupungin suurin vetonaula, on myös matkailijoiden kautta tulojen tuoja. Heinolan imago on saanut tästä jo suuren kolauksen.

Valtion tuki yhdistettynä vapaaehtoiseen ja kunnan tukeen takaisi tälle ainutlaatuiselle tarhalle jatkon. Tarha antaa elämyksiä meille aikuisille kuin lapsillekin. Sen kasvatuksellinen merkitys lapsille on tärkeä. Suhtautuminen luontoon ja luonnon eläinten kunnioitus ja kohtelu voi luoda lapselle elinikäisen pohjan suhteessaan eläimiin. Tietenkään unohtamatta upeiden lintujen saamaa hoitoa.
Merja Ketelimäki
Vantaa

#19 Lyhytnäköistä

04.04.2009 21:16

Ainutlaatuinen paikka joka aiotaan nyt lopettaa? Aika lyhytnäköistä toimintaa.Lintutarhoilla on valtava imagoarvo Heinolalle, jota
ko kaupungin päättäjät eivät taida hoksata.Tarhojen lopettamisen jälkeen Heinola putoaa harmaaksi läpikulkupaikaksi monien samankaltaisten kaupunkien joukkoon.
kari ahvenainen
heinola

#20 lintutalo säilytettävä

04.04.2009 21:29

heinolan lintutalo on ollut lapsuudestani asti kohde jossa olen käynyt joka kesä ja vielä useampaan kertaan. nyt olen 40v.minäolen närkästynyt miten helvetin tyhmiä päättäjiä heinolassa on kun viattomilta luontokappaleilta viedään hoitopaikka.Ajatelkaapa vähän kauniit linnut joutuvat lahtauspenkkiin jonkun muutaman euron tähden kaupunki voi säästää vaikka kokouspalkkioissa ja kaupunginjohtajan palkassa mutta ei tälläisessä asiassa joka koskettaa koko maata ja kaupungin imagoa. Mielestäni valtiovallan pitäisi puuttua oikein kunnolla kyseiseen asiaan.
Pertti Kekki
Helsinki

#21 Ryhtiä päätöksentekoon lintutarha-asiassa

04.04.2009 21:48

Tuntuu kyllä aika erikoiselta, että säästämisvimma on kohdistunut sellaiseen valtakunnallisestikin arvokkaaseen paikalliseen erikoisuuteen kuin lintutarha.Tällainen kohdehan tuo paikkakunnalle huomattavan määrän vierailijoita, jotka todennäköisesti siellä ollessaan käyttävät myös kaupungin keskustassa olevia erilaisia palveluita ja siten hyödyttävät paikallista elinkeinoelämää.Olen käynyt lintutarhassa vaimoni kanssa useita kertoja ja se on todella hieno paikka.Se, että nyt kertarysäyksellä on aikomus säästösyistä lakkauttaa kaupungin rahoitus on mielestäni kyllä -jos se toteutuu-osoitus heikosta päätöksenteosta.Asiaa ei ole kunnolla valmisteltu eikä erilaisia vaihtoehtoja riittävästi tutkittu.Ihmettelen kyllä sellaisten poliittisten ryhmien lyhytnäköisyyttä ja arvomaailmaa, jotka valtuustossa ajavat lintutalon rahoituksen lakkauttamista.Toivottavasti maanantaihin mennessä ajatukset ja harkintakyky ovat palautuneet eikä näin järjetöntä ja Heinolan kaupungin kannalta onnetonta päätöstä tehdä.
Pertti Kekki
Juhani Sirkiä
Tervola

#22 Heinolan tärkeimpiin toimia-alueisiin...

04.04.2009 22:28

... ei kuulu lintutarhatoiminta. Eli, jos yritetään säästää jossain menoissa, on lintutarha ensimmäisten säästökohteiden listalla.

Kuitenkin totuus on se, että Heinolan kaupungin imagolle lintutarha on esim. matkailun kannalta ehdottoman tärkeä asia. Eli siis Heinolan kaupungin etu vaatii lintutarhan säilyttämistä.

Käsittääkseni suurin osa Heinolan kaupunkialueelle jalkautuvista turisteista tutustuu myös lintutarhaa. Lintutarhan puolelta/ puolesta voitaisiin esittää vierailijamääristä jotain dataa.

Ihmiset voisivat myös tukea rahallisesti lintutarhan kannatusyhdistystä - eiköhän riittävän tuen jälkeen Heinolan kaupunkikin voi heltyä tukemaan lintutarhan säilymistä.
Hans Kotkavuori
Helsinki

#23 Kaipa

04.04.2009 22:35

Adressin aloittaja tai joku, pitää huolta myös siitä, että tieto tämän adressin sisällöstä, sen ilmaisemasta kannasta, saavuttaa kaikki Heinolan kaupunginvaltuuston jäsenet ennen päätöksen tekemistä? Nyt 4.4. klo 22.30 ollaan jo tilanteessa, että muutamassa päivässä tukensa on kirjannut lähes 10 000 henkilöä. Tuki on siis syntynyt vajaan 3 vuorokauden aikana,
leena haapiainen
mikkeli

#24 Kiitos selvästä ohjeistuksesta jäseneksi liittymisestä

04.04.2009 23:38

Oli helppo liittyä jäseneksi ja jäsenmaksukin on maksettu. Kerron sen vain siksi, että kun mahdollisimman moni meistä tekee sen heti, niin uskon että tämä ongelma on ratkaistu muutamassa päivässä. Tämä on minulle kunnia-asia, että tulen varmasti suorittamaan jäsenmaksuni joka vuosi näiden luomakunnan heikoimpien auttamiseksi. Tulkaa hyvät ihmiset joukolla mukaan, tuntuu heti paljon paremmalta.
Esko Ahlroth
Prévessin-Moëns

#25 Jäseneksi liittyminen

05.04.2009 01:10

Jäsenmaksu maksettu (100 euroa). 2 yksityisjäsentä á 30 euroa + 2 perheenjäsentä á 10 euroa eli yhteensä 80 euroa. Jäljelle jäävä summa 20 euroa tulee kolmelta kissalta.