Elinluovutustestamentti osaksi potilastietojärjestelmää

ahti heyno
turku

#1 Elinten luovutus

31.08.2009 16:56

Jos asiasta ollaan paraikaa tekemässä selvitystä( missä) tulisi asia yksinkertaisuudessaan kääntää täysin päälaelleen.

Jos henkilö ei erikseen kiellä elintensä luovutusta, tulisi se aina ja joka tapauksessa sallia!

Luulisi asian olevan näin päin hyvinkin selkeä!

Mitkä ovat yleensäkin perustelut sille, että täytyy erikseen antaa lupa elinten luovutukseen?
Tiina
Vieras

#2 luovutus

02.06.2010 17:31

entäs,ku mulla sellanen läpyskä kukkarossa elintenluovutustestamentti jonka oon tehny 010198.varmaan ei rekisteröity mihinkään?Sukulaisille oon kertonu,mut eivät varmaan muista.

Elias Mehto
Vieras

#3 Elinluovutuskortti

09.07.2010 12:48

Tiinalla on aiheellinen kysymys. Elinluovutuskorttia ei rekisteröidä yhtään mihinkään. Se saattaa tuhoutua onnettomuudessa tai on mahdollista, että sitä ei ole mukana. Jos tieto saataisiin potilastietojärjestelmään, asia olisi suostumuksensa sinne ilmoittaneiden kohdalla selvä.

Olen vähän sitä mieltä, että järjestelmä pitäisi kuitenkin rakentaa käänteisesti. Luotaisiin potilastietojärjestelmä, johon pitäisi erikseen kieltää elintensä käyttö kuoleman jälkeen. Jos asia ei olisi kielletty, tulkittaisiin käyttöoikeuden olevan olemassa.

Tällöin elimiä riittäisi paremmin luovutettavaksi. Suomalaisista 90 % hyväksyisi elintensä luovutuksen kuoleman jälkeen, mutta vain 20 % kantaa mukanaan elinluovutuskorttia. Se on saamattomuutta - tiedän kokemuksesta. Olen kirjoittanut aiheesta enemmän täällä:

http://eliasmehto.blogit.fi/elinluovutusta-helpotettava/

Boo

#4 Ehdoton EI

30.07.2012 19:52

En missään nimessä halua elimiäni käytettävän toisten ihmisten hyväksi kuoltuani! Kyllähän ihmisellä täytyy olla oikeus päättää oman kroppansa puolesta ja mihin sitä käytetään.

Ans Kattoo Ny...

#5 Eipä noilla minulle enää kuoltuani käyttöä ole....

02.11.2012 14:39

Loppujen lopuksi kun kuolen niin eipä noilla elimillä enää käyttöä minulle kuoleman jälkeen ole. Se mitä jää päätyy krematorion kautta tuhkaukseen ja jos joku saa jatkoa elämälleen tai helpotuksen kipuihinsa minun "käytettyjen" elimieni kautta niin ollos hyvä vaan. En parempaa hyötykäyttöä voisi kuvitella omille "varaosilleni".

Vieras

#6

13.02.2013 01:12

Hyvä asia.
Johnny

#7

18.01.2014 19:47

Eikös kaikki ole nykyään luovuttajia ellei ole erikseen kieltänyt?

Vieras

#8

10.06.2016 10:45

Minulla on ollut jo vuodesta -96 testamenttilappu rahapussissa ja olen itsekkin monesti ajatellut että miksei sitä nykyaikana saa liitettyä potilastietoihin. Jos tämä osaltani auttaa sen toteutumista niin tottakai se olis hienoo.
KIITOLLINEN

#9 Re: Ehdoton EI

10.06.2016 10:53

#4: Boo - Ehdoton EI 

 Mietippä jos sattuisit itse joskus tarviimaan jotain elintä. Kieltäytyisitkö kunniasta ? Itse käyn mieheni kanssa luovuttamassa verta säännöllisesti koska on ollut tarvetta leikkausten ja mieheni pahan työtapaturman takia. Kiitos heille joiden verta olemme saaneet!