Helsingin korkeita tonttivuokria alennettava

helsinki

/ #2 On vaikea kieltää

06.02.2008 12:20

etteikö kaupungilla olisi oikeus vaatia tontteihin sitoutuneelle pääomalle kohtuullista tuottoa. Kysymys oikeastaan kuuluukin: mikä on oikeudenmukainen tuottovaade ? Jos otetaan huomioon, että tonttien vuokrat sidotaan johonkin indeksiin (rakennuskustannusindeksiin ?)niin tuota kautta kaupunki saa tavallaan inflaatiosuojan tontteihin sitoutuneelle pääomalleen. Jolloin tuo 4 prosentin tuottovaade on täysin ylimitoitettu. Kyse on riskittömästä reaalituotosta eikä mikään sijoitusinstrumentti anna ilman riskiä tuommoista tuottoa. Kohtuullinen tuottovaade (reaalituottoa) voisi olla luokkaa 1-2 prosenttia.

Kokonaan oma lukunsa on sitten se, että kaupunki on monopoliasemassa vuokratonttien tarjonnan suhteen ja kykenee mm kaavoituksen kautta rajoittamaan tarjontaa keinotekoisesti. Mikä johtaa, ja on johtanut tonttien hintojen nousuun mielipuolisen korkealle tasolle. On aivan turha puhua tässä yhteydessä mistään vapaan markkinatalouden oloissa muodostuneista "käyvistä" hinnoista, joihin virkamiehet ovat vedonneet vuokrien korotustarvetta perustellessaan.

Mielenkiintoista on myös se, että ymmärtääkseni maanvuokralaki tarjoaa vuokralaiselle mahdollisuuden kieltäytyä uusimasta sopimusta, jolloin vuokranantajalle syntyy velvollisuus lunastaa rakennukset käypään hintaan. Näinköhän Helsingin kaupungilla on valmiutta tai uskallusta lunastaa kaikki vuokratonteilla sijaitsevat kiinteistöt jos jokainen kieltäytyisi allekirjoittamasta uutta sopimusta ?