Helsingin korkeita tonttivuokria alennettava

Adressen på svenska

Tuhansissa Helsingin kaupungin vuokratonteilla olevissa taloyhtiöissä on korkea tonttivuokra. Uusille sopimuksille sekä lähivuosina umpeutuville sadoille vanhoille vuokrasopimuksille määrätään huippukalliit hinnat. Tontinvuokrasta tulee ylivoimaisesti suurin hoitovastikkeen kustannustekijä ja se saattaa nostaa hoitovastiketta jopa yli 70 prosenttia.

Tonttivuokran perustana on kaupungin tonteille määrittelemä korkea laskennallinen hinta. Se tulee käytännössä maksetuksi 25 vuodessa. On täysin väärin maksattaa tontit yhdellä sukupolvella, kun vuokria voidaan periä jopa satoja vuosia. Vanhojen vuokrasopimusten tullessa uusittaviksi taloyhtiöt ovat putkiremontti-iässä. Ne joutuvat väistämättä samaan aikaan maksamaan erittäin suuret korjauskustannukset, jotka puolestaan nostavat koko yhtiövastikkeen yleisesti 2-3-kertaiseksi.

Helsingin kaupungissa asuminen on tunnetusti hyvin kallista. Tämä koskee sekä asuntojen hintoja että asumiskustannuksia. Helsingin tonttivuokrat ovat moninkertaisia muihin Ruotsin ja Suomen suuriin kaupunkeihin verrattuna ja Tukholmaakin kaksi kertaa kalliimmat.

Asuinkiinteistöjen tonttivuokrien tuotto oli Helsingissä v. 2007 yhteensä 69,6 milj. euroa. Vastaavasti kaupungin talouden ylijäämä on vuosina 2006 ja 2007 ollut lähes 300 milj. €. Helsingillä on siten varaa alentaa suuresti tonttivuokria. Kaupunki voi itse kokonaan päättää tonttivuokrien suuruudesta.

Esitämme että Helsingin kaupunki kohtuullistaa tontin laskennallisen arvon määräysperusteet sekä alentaa vuosivuokraa niin, että se on 1-2% tontin laskennallisesta hinnasta nykyisen 4 prosentin sijasta.

YHTEISVOIMIN KOHTUULLISTEN TONTTIVUOKRIEN PUOLESTA!

Allekirjoita adressi, tee sitä tunnetuksi, kerää nimiä, tule mukaan toimintaan.

Tontinvuokraajat-kansalaisliike

Yhteydenotot: heikki.tervahattu@gmail.com