Helsingin korkeita tonttivuokria alennettava

Heikki Tervahattu

/ #4 Tukea Helsingin ulkopuoleltakin

06.02.2008 22:22

Minulta on kysytty, miksi allekirjoittajien joukossa on sellaisia, joiden kotipaikka ei ole Helsinki. Tähän olen kuullut esitettävän ainakin seuraavia motiiveja:
1. Allekirjoittaja asuu Helsingissä, koska opiskelee täällä tai on töissä, vaikka kotipaikka onkin muualla. Monet tällaiset henkilöt haluavat muuttaa Helsinkiin, mutta pitävät asumiskustannuksia liian kalliina. Heitä huolettavat tiedot korkeista tonttihinnoista ja he haluavat vaikuttaa kustannusten alentamiseen.
2. Allekirjoittaja asuu ja hänen kotipaikkansa on Helsingin ulkopuolella, mutta hän opiskelee tai käy täällä töissä. Tällaisten motiivit ovat samat kuin ensimmäisessä ryhmässä.
3. Allekirjoittaja asuu sellaisella paikkakunnalla, jossa myös aiotaan nostaa tonttihinnat korkeiksi. Asiasta kertoi TV2:n ajankohtainen kakkonen 29.1. Helsinkiä pidetään ennakkotapauksena, joka nostaa tonttihintoja myös muualla ja siksi halutaan vaikuttaa Helsingin ratkaisuihin.
4. Allekirjoittajalla on tuttuja Helsingissä ja hän haluaa osoittaa solidaarisuutta kaupungin huippukorkeiden vuokrien kohteeksi joutuvalle ystävälleen.
5. Allekirjoittajalla ei välttämättä ole mitään omakohtaista tekemistä Helsingin kanssa, mutta hän ei hyväksy Helsingin tapaa rahastaa tonttimonopolillaan.

Allekirjoituksia tulee myös Helsingistä asukkailta, joita korkeat tonttivuokrat eivät omakohtaisesti koske, koska asuvat kiinteistöissä, joilla on oma tontti. Hekin haluavat osoittaa solidaarisuutta korkeita tonttivuokria maksaville asukkaille ja ovat huolestuneita kaupungin tulevaisuudesta, mikäli asumiskustannukset jatkavat nousuaan kaupungin omien toimenpiteiden johdosta.

Olen tyytyväinen kaikesta tästä tuesta. Meillä on sentään sanan ja mielipiteen ilmaisun vapaus. Valtamediassa harva saa näkemyksensä esille, mutta onneksi meillä on internet, jossa kaikki voivat ilmaista mielipiteensä.

Heikki Tervahattu