Helsingin korkeita tonttivuokria alennettava

Heikki Tervahattu

/ #8 Kaupunginvaltuusto käynnisti tonttivuokrien kohtuullistamisen

14.02.2008 10:56

Helsingin kaupunginvaltuusto hyväksyi 13.2. Maija Anttilan tekemänä ja Yrjö Hakasen kannattamana seuraavan ponsilausuman: ”Kaupunginvaltuusto edellyttää, että kaupunginhallitus selvityttää, miten tasapuolisesti ja yhdenvertaisesti tonttivuokrat ovat kehittyneet 1.10.1980 tehdyn päätöksen jälkeen, jotta asumiskustannukset olisivat kohtuullisia.” Ponsi hyväksyttiin 74 jaa-äänellä (valtuustossa 85 jäsentä).

Ponsi käynnistää selvitystyön, joka tähtää tontinvuokrien kohtuullistamiseen. Valtuutetut ovat siten osoittaneet ymmärtämystä ihmisten esittämälle huolelle.

Tontinvuokraajat-liikkeen intensiivinen käynnistysvaihe on nyt johtanut hyvien edellytysten muodostumiseen työmme jatkolle. Tästä alkaa kuukausia kestävä työ, jossa tarvitaan kansalaisten aktiivista panosta. Lopulliseen päätökseen vaikuttaa suuresti se, miten laajasti kansalaiset osoittavat tukensa tässä adressissa tehdylle esitykselle alentaa tonttivuokrien taso koko kaupungissa vähintään puoleen nykyisestä. Adressissa osoitetaan, että Helsingillä on varaa tällaiseen alennukseen. Siinäkin tapauksessa Helsingissä tonttivuokrat jäävät korkeammiksi kuin Tukholmassa.

Nettiadressin lisäksi keräämme nimiä paperilla olevaan adressiin. Niitä voi tilata myös sähköisesti osoitteesta heikki.tervahattu@gmail.com