Kivinokka uudelleen kansanpuistoksi – vetoomus kaupungin päättäjille

Laila Jokela

/ #3 Ekomökkeilyä

14.09.2008 20:33

Olin minäkin kuuntelemassa keskustelua kartanolla 9.9. ja mietityttämään jäi demareiden kanta tähän asiaan. En saanut ihan selvää kummalla kannalla Maija Anttila loppujen lopuksi oli.
Tosiasia on nyt se, että vuokra-aikaa on saatava pidennettyä huomattavasti näistä kolmen vuoden jaksoista, mitä nyt on kaupungilta saatu. Kivinokan kehityksen ja alueen mökkipopulaation kannalta on erittäin harmillista ja vahingollista se, että vuokra-ajat viime vuosina ovat olleet aivan liian lyhyitä. Tämä aiheuttaa epävarmuutta mökin haltijoissa sekä sen, että mökeistään luopumassa olevat eivät saa mökkejään myydyksi ja alueelle jää hoitamattomia mökkejä. Ne taas vetävät puoleensa ilkivallantekijöitä. On tietysti helppo vedota alueen huonokuntoisuuteen päätöksiä tehtäessä. Alue pitäisi säilyttää viihtyisänä hyvin hoidettuine mökkeineen ja virkistyskäyttöä pitäisi vielä nykyisestäänkin lisätä kaikkien helsinkiläisten halukkaiden ulottuville niin Kivinokassa kuin muillakin kesämaja-alueilla. Virkistysaluetta kaipaavat varmasti myös Herttoniemen- ja Arabianrannan uusilla asuinalueilla asuvat tuhannet uudet asukkaatkin - ehkä virkistykseen ei ihan riitäkään se 15 metrin rantakaistale. Sitäpaitsi koko Vanhankaupunginlahden ympäristön rakentaminen olisi alueen luonnonarvojen kannalta täydellisen tuhoisaa.
Kivinokan virkistysarvoa pitäisi nostaa entisestään esim. uimarantaa ja sen palveluja parantamalla. Ehdotan, että tehtäisiin suunnitelma, jossa Viikin ekokaupunginosan malliin Kivinokassa toimisi ekomökkikylä, missä kaupunkilaiset voisivat tutustua luonnonläheiseen ja samalla ekologiseen tapaan lomailla. Melko suuri osa mökeistä sijaitsee nimittäin täysin sähköttömällä alueella, ja siellä aurinkoenergia on ainoa vaihtoehto, jos mukavuuksia halutaan. Ympäristönäkökohdat tulisi ottaa huomioon nyt, kun ilmaston lämpeneminen on tosiasia. Nyt, kun yhä enemmän rakennetaan omakotitalon energiankulutusta vastaavia valtavia loma-asuntoja järvien rannat täyteen, pitäisi Helsingin alkaa näyttää esimerkkiä pienimuotoisemman ekomökkilomailun arvostamisesta. Kivinokkalaiset ovat kulkeneet mökeilleen jo vuosikymmenien ajan polkupyörillä ja yleisillä kulkuneuvoilla. Toki myös autoilla kuljetaan, kun tullaan mökille koko perheen voimin pidemmäksi aikaa, mutta matkat ja hiilidioksidipäästöt olisivat aivan toista luokkaa jos mökki sijaitsisi 300 kilometrin päässä vaikkapa Etelä-Karjalassa. Kivinokassa ei ole (nyt niin muodikkaita) 100 m²:n kaikilla mukavuuksilla varustettuja hirsimökkejä, joita pitää lämmittää ja ilmastoida talvella ja tyhjilläänkin ollessaan. Me olemme tyytyväisiä 1940-luvulla rakennetussa 12 m²:n lautarakenteisessa kesämajassa, jossa vietetään kesiä parhaimmillaan jo neljännessä polvessa. Yhteisöllisyys, ulkoilmaelämä ja pienet ilot ovat arvossaan ja sitä pitäisi tänä päivänä voimakkaasti tukea jos halutaan pysyä mukana kansainvälisissä toimissa ilmastonmuutoksen hidastamiseksi. Haluan kasvattaa lapseni näkemään sen, että kesänvietto omalla mökillä ei merkitse luonnon ja energiavarojen kohtuutonta kuormittamista - eikä omaa järvenrantatonttia. Vetoan siis kaupunginvaltuutettuihin ja muihin päättäjiin tekemään päätöksen alueen virkistyskäytön puolesta.