Adressi Israelin tueksi!

www.shalom.fi

/ #2061 JUUTALAINEN HOLOKAUSTIN MUISTOPÄIVÄ (YOM HASHOAH V´HAGEVURA)

26.04.2014 08:30

JUUTALAINEN HOLOKAUSTIN MUISTOPÄIVÄ (YOM HASHOAH V´HAGEVURA)

Israel pysähtyy jälleen holokaustin muistopäivänä sunnuntaina 27.4.2014. Liput ovat puolitangossa auringonlaskuun. Sireenit soivat kello 10 ja autojen kuljettajat nousevat autoista ja viettävät seisaaltaan hiljaisen hetken. Muistopäivänä muun muassa ravintolat ja kahvilat sulkevat ovensa ja viihde-elämä pysähtyy. Israelin televisiossa esitetään Holokaustin dokumentteja ja radiossa soitetaan hillittyjä kappaleita.

Megillat Hashoah -liturgia toistetaan synagogissa kaikkialla maailmassa. Liturgian on kirjoittanut Avigdor Shinan rabbiinisen neuvoston ja Shechter Instituutin toimesta. Joidenkin mielestä on kiellettyä mainita holokausti, kun puhutaan tänä päivänä juutalaisiin kohdistuvasta uhasta. Heidän mukaansa tämä halventaa ja loukkaa holokaustin uhreja. He, jotka tänä päivänä sivuuttavat juutalaisiin kohdistuvan uhan, eivät ehkä ole oppineet riittävästi holokaustista. Meidän ei tulisi hyväksyä holokaustin kieltämistä ja sen merkityksen vähättelyä.

Holokaustin kansallinen muistopäivä otettiin käyttöön Israelissa 1953 kun pääministeri David Ben-Gurion allekirjoitti sitä koskevan lain. Alkuperäinen ehdotus vuosipäivän viettämiseksi oli Varsovan gheton kansannousun päivä, mutta tämä olisi osunut välittömästi ennen Pesach-juhlaa. Muistopivän ajankohdaksi esitettiin myös Tisha B'Avia. Muistopäivän ajankohdaksi valittiin päivä, joka on kahdeksan päivää ennen Israelin itsenäisyyspäivää.

Tervetuloa tutustumaan uusittuun sivustoon www.shalom.fi

Kommentoi adressia

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…