Vetoomus: NATO, isäntämaasopimus ja Suomen laki

Jarkko

/ #82 Adressista tarkemmin

01.09.2014 00:40

Adressin tarkoitus on vedota eduskuntaan, jotta kansan tahto toteutuisi Suomen lain edellyttämällä tavalla. Viitteinä löytyvät valtioneuvoston tiedote ja Naton isäntämaasopimus / yhteisymmärryspöytäkirja ovat sisällöltään ristiriidassa keskenään, joten tämä ristiriita pitäisi käsitellä asianmukaisella tavalla eduskunnassa ennen sopimuksen allekirjoittamista. Jos isäntämaasopimus on millään tavalla sitova, kuten se Nato-dokumentin perusteella vaikuttaisi olevan, sen voimaansaattaminen tarvitsee eduskunnan enemmistön tuen. Jos sitoumukset ovat ristiriidassa perustuslain kanssa, sopimusta ei tulisi vahvistaa tai edes allekirjoittaa. Adressi itsessään ei ole kannanotto Naton puolesta tai sitä vastaan. Mitä enemmän nimiä adressi kerää, sitä suurempi paine eduskunnalla on ottaa kantaa adressissa esitettyihin kohtiin ja mahdollisesti käsitellä asia siten, ettei kansan etu / tahto millään tavalla vaarantuisi. Lain täytyy olla kaikille sama.

Adressin tarkoitus on ensisijaisesti tiedottaa kansanedustajia ja kansalaisia keskustelun aikaan saamiseksi. Median toivoisi myös liittyvän keskusteluun aktiivisemmin, eikä vain tarjota hallituksen näkemystä sopimuksesta ilman kritiikkiä. Haaste on heitetty, olkaamme aktiivisia - asia on tärkeä!