Suoraman kirjasto säilytettävä

Vieras

/ #12 Lukutaito on sivistyksen merkki

24.09.2014 09:26

Suoraman kirjasto on tärkeä lähipalvelu, johon koululaiset, päiväkotilaiset ja eläkeläiset pääsevät helposti. Tehdään suuri vääryys lukutaidolle, jos kirjastot keskitetään suuriin yksiköihin. Ei kaiken tarvitse olla niin hienoa ja laajaa. Pienestäkin kirjastosta löytyy kaikenlaista ja sinne voi tilata muista kirjastoista kirjoja jos ei omasta hyllystä löydy. Samoin löytyy lehtiä ja sarjakuvia luettavaksi. Lasten on hyvä oppia löytämään luettavansa. Tällöin into lukea on aivan toinen kuin se että annetaan kirja käteen ja sanotaan että lue tuo (siitä saa sitten kyllä tuntumaa yläasteella ja lukiossa).

Sähköisistä informaatiokanavista tulvii tänä päivänä sellainen määrä helppoa ja nopeaa tarjontaa, että lukemaansa ei ehdi (eikä tarvitse) kunnolla miettiä. Kirjojen kanssa syvennytään kunnolla lukemiseen ja sen ymmärtämiseen. Kirjojen lukemisen voisi aloittaa vaikka Ray Brandburyn Fahrenheit 451 kirjasta. Siihenkö tässä ollaan menossa - kirjojen polttamiseen ja roskaviihteen tulvaan.