Terveysneuvontaa ei saa lopettaa

Vieras

/ #3

18.11.2014 20:19

Voiko kyseisestä numerosta myös hoitaa ajanvarauksen perusterveydenhuollon vastaanotolle? Jos ei, asiakas joutuu varausta varten soittamaan kaksi puhelua. Kunnassa on mahdollisuus hoitajalla aiemman potilashistorian perusteella katsoa, ohjataanko asiakas kiireettömään vai kiireelliseen lääkärinhoitoon, vai voiko asian hoitaa terveydenhoitajan vastaanotolla. Tarvittaessa puhelimeen vastalla hoitajalla voi olla jopa mahdollisuus aiempien tietojen perusteella tehdä potilaalle lähete laboratorioon tai ohjata peruslääkkeen reseptin uusimispyyntö potilasta hoitaneelle lääkärille. Ovatko nämä tiedot käytettävissä yhteisessä terveysneuvonnassa?

Ensi vuonna voimaan astuvan SOTE-uudistuksen mukaisia tarkkoja kuntayhtymien tarkkoja rajoja ei ole vielä päätetty varsinkaan Uudenmaan, Itä-Suomen ja Hämeen raja-alueilla. Näin ollen alueellista palvelusopimusta ei kaikissa tapauksissa voisi solmia viimeisen päälle yli puoleksi vuodeksi muuten kuin ehdollisena.

Asia on hyvä, mutta adressin tekijöiden kannattaa selvittää kaikki mahdollisuudet ja päätösten perustelut valmiiksi.