Terveysneuvontaa ei saa lopettaa

Terveysneuvonta 09 100 23 on palvelu, joka säästää tuhansien ihmisten aikaa ja matkakilometrejä - ja samalla pelastaa henkiä. Me allekirjoittaneet pyydämme Helsinkiä ja pääkaupunkiseudun kuntia harkitsemaan uudelleen palvelun lakkauttamista. Säästetyt rahat valuvat hukkaan - ne näkyvät lisääntyneinä turhina päivystyskäynteinä ja jonotustunteina. Palvelu on toiminut pääkaupunkiseudulla, Keravalla ja Kirkkonummella. Päätös lakkauttamisesta tehtiin Helsingissä viime viikolla ja Helsingin Sosiaali- ja terveysviraston mukaan puhelinneuvontaa saa jatkossakin - omalta terveysasemalta.

Terveysneuvonta palvelee erityisesti niissä tilanteissa, joissa asiakas ei tiedä, onko kyse lääkäriasiasta vai jostain, joka hoituu kotona. Lääkärit välttyvät turhilta käynneiltä ja nopeasti apua tarvitsevat tietävät lähteä saman tien matkaan. Pienten lasten vanhemmille terveysneuvonta on kullanarvoinen numero: erityisesti ensimmäisen lapsen kanssa usein sattuu tilanteita, joissa on vaikea päättää, onko tilanne vakava vai hoituuko se levolla. Terveysneuvonta on hätänumeron lisäksi ainoa palvelu, joka vastaa myös yöllä.

Terveysneuvonnan vaihtoehdoksi on tarjottu puheluiden siirtymistä kunkin kaupungin omalle vastuulle. Terveyskeskukseen jonottaneet epäilevät ratkaisua. Terveysneuvonnassa ongelmatilanteessa asiantunteva hoitaja vastaa useimmiten heti.  Terveyskeskuksen numerossa toimiva takaisinsoittopalvelu auttaa myöhemmin saman päivän aikana. Terveysneuvonnan hoitajat ovat tottuneet arvioimaan hoidon tarvetta ja mahdollisia itsehoitokeinoja puhelimessa - terveyskeskuksessa hoitaja yleensä keskittyy arvioimaan ennen kaikkea, onko lääkäriajalle tarvetta. Apua on saatu myös esimerkiksi lasten lääkkeiden annosteluun. Terveyspalvelujen alituisessa muutoksessa kuntalaisen käsitys siitä, mihin kunakin ajankohtana on mentävä, mikä on auki ja minne tulee soittaa, on epäselvä. Terveysneuvonta on osannut neuvoa oikeaan suuntaan.

Säästöjä etsittäessä terveysneuvonnan järjestäminen valtakunnallisesti olisi kannattavampi vaihtoehto kuin jokaisen kaupungin oma palvelu, johon numero on etsittävä erikseen.

[ Addressin sisältöä saa kommentoida ja lisäpointteja tuoda esiin - jos mukaan tulee merkittäviä lisäyksiä, laitan viestiä kaikille allekirjoittaneille. Addressi luovutetaan joulukuussa Helsingin kaupungille sekä Espooseen ja Vantaalle.]