Terveysneuvontaa ei saa lopettaa

Ota yhteyttä adressin tekijään

Terveysneuvonta-adressi luovutettiin Vantaalle 16.12.

2015-01-15 12:24:24

Hei

- pahoittelut myöhäisestä tiedotuksesta, joululomat tulivat väliin.

Kirsi ja Yrjö Lipasti luovuttivat terveysneuvonta-adressin Vantaan sosiaali- ja terveyslautakunnalle 16.12.2014. Vantaalla terveysneuvonta järjestetään useissa eri numeroissa, ja eri numeroissa virka-aikaan sekä sen ulkopuolella: http://www.vantaa.fi/fi/sosiaali_ja_terveyspalvelut/terveyspalvelut/terveysneuvonta.

Adressin luovutustilaisuudessa toiveita yksinkertaisemmasta järjestelmästä oli, mutta ainakaan toistaiseksi ne eivät ole toteutuneet.

Helsingin kaupungin mukaan sote-uudistuksen myötä on todennäköistä, että myös terveysneuvontanumerot järjestetään isompiin kokonaisuuksiin. Kokemuksia terveysneuvonnan toiminnasta nyt vuodenvaihteen jälkeen eri kunnissa kaivataan, ja niitä kannattaa toimittaa mielipidekirjoituksina lehdistölle sekä oman kunnan sosiaali- ja terveyslautakuntien jäsenille.

Terveysneuvonta-adressi luovutettu Helsinkiin ja Espooseen

2014-12-10 12:46:43

Terveysneuvonta-adressi luovutettiin Helsingin sosiaali- ja terveyslautakunnalle ennen lautakunnan kokousta 2.12.2014. Adressin veivät perille Piia Lavila ja Anu Mattila. Espoon sosiaali- ja terveyslautakunnalle adressi luovutetaan 10.12.2014, sanansaattajina toimivat Emilia Lehtinen ja Emma Puikkonen. Adressia toimittaessamme kannustamme kuntia yhteistyöhön ja tuomme esille adressin kommenteissa olevia kertomuksia terveysneuvonnan käytöstä.

Vantaan sosiaali- ja terveyslautakunnan kokous on iltapäivällä 16.12., ja lautakuntaan on otettu yhteyttä. Adressille ei kuitenkaan ole viejiä! Jos olet Vantaalta ja pääsisit toimittamaan adressia, ota yhteyttä - laita viestiä adressin alkuunpanijalle! Mikäli viejää ei löydy, adressi toimitetaan kirjallisesti.

Helsinki on näillä näkymin jatkamassa ympärivuorokautista terveysneuvontapalvelua toteuttaen sen omin päin. Vuodenvaihteen jälkeen terveysneuvonnan vaihtuneessa numerossa vastataan siis Helsingistä. Espoo tiedottaa tällä hetkellä siirtymisestä terveyskeskusten ja öisin Husin numeron varaan, Vantaa siirtymisestä Peijaksen terveyskeskuksen neuvontaan.

Helsinki haluaa säilyttää terveysneuvonnan

2014-11-21 16:46:40

Helsingin apulaiskaupunginjohtaja Pia Sutinen kertoo, että Helsinki on päättänyt säilyttää terveysneuvonnan. Asiasta kertoi Helsingin Sanomat. Kuntalaisten palautetulva ja nettiadressi vaikuttivat Sutisen mukaan asiaan.

Adressi toimitetaan suunnitelmien mukaisesti edelleen pääkaupunkiseudun kuntiin. Kiitos kaikille allekirjoittaneille!

Terveysneuvontaa ei saa lakkauttaa

2014-11-20 07:46:03

Kiitokset kaikille allekirjoittaneille - parissa päivässä adressimme on saanut yli kuusituhatta allekirjoitusta. Asiaan on kiinnitetty huomiota useassa lehdessä, mm. Helsingin Sanomissa ja Ilta-Sanomissa.

Adressi toimitetaan joulukuussa Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakuntaan sekä Espooseen ja Vantaalle. Mediahuomio ja adressi on yksi keino vaikuttaa - allekirjoittamisen lisäksi kannattaa ottaa yhteyttä omaan kaupunginvaltuutettuun tai oman kunnan sosiaali- ja terveyslautakunnan jäseneen.

Kommenteissa tulleen ehdotuksen mukaisesti tutkimme kuntalaisaloitteen mahdollisuutta.