Vastustamme Valviran aikeita puuttua kilpirauhasongelmien hoitoon

Vieras

/ #820 Luonnonvastainen tyroksiini-monoterapia väistymässä?

11.05.2016 17:35

Osa lääkäreistä yrittää poistaa kilpirauhasen vajaatoiminnan oireet suurilla tyroksiiniannoksilla ("Taso 1"), osa ei edes yritä. Lienevätkö lukeneetkaan kokeneiden endojen hoitoselostuksia?

Mm. Escobar-Morrealen tiimin tutkimukset jo parikymmentä vuotta sitten osoittivat tämän menettelyn huonouden verrattuna yhdistelmälääkitykseen.

Lääkärit ja varsinkin endokrinologit ovat osoittautuneet kovakorvaisiksi. Muutamia valonpilkahduksia on nähty, eräänä Foxnewsin referoima Wall Street Journalin kirjoitus.
_  _  _

Vajaatoiminnan hoito ennen 1970-lukua (viite) perustui perusaineenvaihdunnan mittaamiseen ja pyrittiin oireiden poistamiseen. Tämä johti nykymittapuun mukaan suuriin (kaksin- ja kolminkertaisiin) tyroksiiniannoksiin. Nykyään kuvitellaan selvitettävän solutason T3-saanti (liian) vähillä verikokeella. Yleensä huonoin tuloksin ja alilääkitys on hyvin yleistä. Elimistön oman toiminnan mukainen yhdistelmälääkitys sensijaan hyvin harvinaista.