Kansallis- ja luonnonpuistot ovat kansallisomaisuuttamme.

Pekka V.
Vieras

/ #19 on muutakin kuin kansallispuistot

17.09.2010 10:30

Keskustelu pyörii kovasti kansallispuistojen ympärillä, mikä on ihan ymmärrettävää koska se on monelle näkyvin muoto Metsähallituksen Luontopalveluita. Kannattaa tosiaan muistaa, että ehdotetun kokoinen leikkaus rampauttaa paljon muutakin kuin kansallispuistojen hoitoa.

Luontopalvelut tekee mittavan panoksen luonnonhoitotöissä kansallispuistojen ulkopuolellakin. Tähän kokonaispakettiin kuuluu alueiden inventointia, hoitosuunnitelmien laatimista, hoitotöiden toteuttamista ja vaikutusten seurantaa. Liäksi Luontopalveluille kuuluu mm. saimaannorpan, tunturihaukan, valkoselkätikan ym erittäin uhanalaisen lajin suojelun käytännön työt.

Tänä vuonna Luontopalvelut sai huomattavan määrärahan nuorisotyöllisyyden hoitoon, mutta nyt on tuokin toiminta vaarassa. Potkimalla muutama Luontopalveluihminen työttömäksi on vaarassa jäädä muutama nuorisotyötönkin työllistämättä.

Erävalvonta valtion mailla on myöskin Luontopalvelujen heiniä ja siihenkin kaivattaisiin lisää rahaa, ei leikkauksia.