IRTI TURVEVESIPÄÄSTÖISTÄ

/ #117 Re: Vesien kuormituksesta

08.10.2010 20:58

#111: Tarmo Leikas VAPO Oy - Vesien kuormituksesta

Kiitos Vapolle osallistumisesta keskusteluun!

Tarmo Leikas vaatii faktatietoa Vapon osuudesta vesien pilaantumiseen, tässä niitä muutama koskien Puulaa ja sen pahiten likaantunutta Siikaveden aluetta:

Puula on vesistönä karua, hiekkapohjaista, kivikkorantaista ja kirkasta. Näin jossain kohtaa onkin, mutta mitä lähemmäksi Siikavettä tulee, sen ruskeammaksi ja sameammaksi vesi muuttuu. Kälkänjoessa vesi on ajoittain lähes mustaa ja läpinäkymätöntä. (näin esim. viime keväänä). 24.6.2010 otetun vesinäytteen mukaan Siikaveden vesi on PERINTEISTÄ SUOVETTÄ, siis todennäköisesti suolta tullutta. Kälkänjoki on kasvanut lähes umpeen 15 vuotta sitten tehdyn ruoppauksen jälkeen, siinä kasvaa alueella ennen tuntemattomia rehevien suoalueiden kasveja, oletettavasti siis suolta tulleita.

Järven pinnalla kelluu turvelauttoja, verkot ja katiskat likaantuvat parissa vuorokaudessa ja matalammilla rannoilla ei enää voi aja moottoriveneellä moottorin sammumatta. Syvin kohta oli jokunen vuosi sitten 17 m, nyt 15 m ja kaikuluotaimella katsottuna pohjaprofiili on tasainen, syvänteet ovat siis turvemoskan täyttämiä. Rantalahdelmat ovat soistuneet ja pitkälle kaislottuneet, haisevat mädäntyneelle. Hiekoitetultakaan rannalta ei vettä voi pumpata pumpun tukkeutumatta.

Maataloutta ei joen eikä järven rantamilla ole paria peltotilkkua lukuunottamatta ollut 30. vuoteen ja ainoat metsäojitukset ovat Vapon kaivauttamia soiden suojaamattomia sivuojia. Kälkänjokea lukuunottamatta ainoa järveen laskeva oja tulee pieneltä luonnonmukaiselta Särkänlammelta ja tuo mukanaan keväisin lumien sulamisvesiä, muun ajan kesästä se on kuiva.

Vapo joutui maksamaan jo vuonna 2000 korvauksia likaamistaan vesistä ja rannoista muutamalle alueen yksityishenkilölle sekä vakuutusyhtiö Pohjolalle. Silloin asiaa hoitanut asianajotoimisto vaati Vapoa asentamaan käytössä olleille soilleen kemialliset puhdistuslaitteet; niitä ei ole tähän mennessä asennettu. Koska turvelupien myöntäjät eivät ole vaatineet tiukempia puhdistusmenetelmiä eikä valvontaa, koska entisen Ympäristökeskuksen, nykyisen Ely-keskuksen valvonta samoin kuin kuntien on ollut tehotonta ja tukeutunut pitkälti vesinäytteisiin, ovat ainoat "tarkastajat" olleet rantojen asukkaat ja kalastajat. Ja koska heidän aistinvaraisia havaintojaan ja valituksiaan ei uskota, on tilanne se, mikä se on tänä päivänä; Puula on pahasti uhattuna!

Mainitsisin vielä Ylä-Kälkänjärven ja sen vesien päästön alapuoliseen Puulaan, mahtaisiko Vapolla olla osuutensa sen saastumiseen?