Vastustamme Kauhavan lentosotakoulun lakkauttamista

Vieras

/ #152 Poliittiset päätökset tähänkin tarvitaan

16.02.2012 08:17

Poliitikot tässäkin asiassa loppujen lopuksi päätökset tekevät. Puolustusvoimissa kustannuslaskelmat eivät ole ydintoimintaa. Tämä tarkoittaa sitä, ettei toiminnan muutoksista aiheutettuja kuluja osata laskea. Otetaan laskuihin ainoastaan isot linjat ja niiden vaikutusarviot ravistetaan hihasta. Nyt esitetyt säästöarvelut koskevat puolustuvoimille osoitettuja rahoja. Lakuihin ei ole otettu huomioon täysimääräisesti tarvittavaa lisärakentamista, tulevan käyttöympäristön aiheuttamia kustannuksia(toimintojen hajanaisuus aiheuttaa ajoneuvokustannuksia sekä ajankäytön ongelmia) eikä toisille hallinnonaloille aiheutuvia lisäkustannuksia. Jotkut poliitikot vaikuttavat antaneen laskelmien tekemisellä joitakin reunaehtoja omista näkökulmistaan puolustusvoimien suunnittelulle. Kokonaistaloudellisuus, eli kaikille valtion hallinnonaloille aiheutuvat kustannukset tulisi huomioida. Puolustusvoimissa pyöritellään samoja palikoita uuteen asentoon. Siitäkö se säästö syntyy? Toimiva kokonaisuus puretaan ja yritetään sitten sama rakentaa toiseen paikkaan. Veronsa maksavat ovat maksumiehinä ja -naisina.