Vaasan musiikkiluokkien puolesta

Vieras

/ #1638 Lautakunta on kansalaistuomioistuin.

17.11.2012 19:51

Kansalaistuomioistuimen tulee olla tasapuolinen. Kyseessä näyttäisi olevan opettajan ja ylemmän virkamiehen kiista. Mutta kyse voi olla paljon laajemmasta ja Juri voi olla vain pelinappula. Kyse voi olla kiistasta Rehtorien ja opettajien välillä. Jos lautakunta olisi toiminut oikein (eli viisaasti) sen olisi ehdottomasti täytynyt kuunnella Aino Siltasen tarjoamaa mahdollisuutta kuunnella muita opettajia. Siitä ei olisi varmasti ollut mitään vahinkoa, vaan se olisi antanut enemmän uskottavuutta päätökselle. Lautakunnan pitäisi tehdä niin perusteltuja ja varmoja päätöksiä, ettei niihin pysty vastustaja tarttumaan. Nyt tehty päätös antaa helpon valitusmahdollisuuden.
Kun Aino Siltasen tarjoamaa mahdollisuutta kuunnella muita opettajia ei käytetty, jää mahdollinen kiista opettajien ja rehtoreiden välillä kokonaan selvittämättä vaikka juuri se saattaa olla asian tausta. Tämä
olisi pitänyt ehdottomasti selvittää ja siihen oli nyt hyvä tilaisuus. Tämä tilaisuus jäi käyttämättä.

Joka sanoo tällaista lautakuntapäätöstä missä ei oteta asioista selvää, "viisaaksi," liioittelee.
Sitten on toinenkin asia. Harva lautakunta antaa sellaista kuvaa, että asia olisi etukäteen päätetty eikä siihen aiota tehdä muutosta eikä ainakaan kuunnella lisätietoja, ettei tehtyä päätöstä tarvitsisi muuttaa.
Tämä lautakunta (tosin niukalla ääntenenemmistöllä) antoi tämän kuvan.