Joensuu vapaaksi pelosta

Ota yhteyttä adressin tekijään

Joensuu vapaaksi pelosta -adressi luovutetaan kaupunginvaltuustolle 25.1.

2016-01-11 08:26:46

Joensuu vapaaksi pelosta -adressi luovutetaan kaupunginvaltuustolle 25.1.

* Adressin voi allekirjoittaa myös kirjastoissa

Verkossa laajasti levinnyt, rasismia vastustava Joensuu vapaaksi pelosta -adressi on mahdollista allekirjoittaa myös paperisena maanantaista 11. tammikuuta alkaen. Keräyspaikkoina toimivat Joensuun pääkirjasto, Enon, Niinivaaran ja Rantakylän kirjastot, Carelicum, Joensuun kansalaistalo sekä Pohjois-Karjalan Sosiaaliturvayhdistys Siltakadulla. Nimien keräys jatkuu perjantaihin 22.1. saakka. Adressi allekirjoituksineen luovutetaan Joensuun kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Merja Mäkisalo-Ropposelle ennen valtuuston kokousta maanantaina 25. tammikuuta.

Ryhmä joensuulaisia kansalaisaktiiveja tutkija Tiina Sotkasiiran johdolla julkaisi Joensuu vapaaksi pelosta -adressin loppiaisena 6. tammikuuta. Nollatoleranssia rasismia kohtaan vaativa adressi keräsi muutamassa vuorokaudessa yli 3000 allekirjoitusta. Adressin allekirjoittajista valtaosa on joensuulaisia ja pohjoiskarjalaisia. Joukossa on myös entisiä joensuulaisia muualta Suomesta ja maailmalta, muun muassa kansainvälisiä vaihto-opiskelijoita, jotka ovat opiskelleet kaupungissa.

- Allekirjoitusten määrä on vahva viesti siitä, että joensuulaiset eivät halua antaa väkivallalle ja rasismille tilaa kasvaa. Turvallisuutta ei saa valikoida ihonvärin, sukupuolen tai muiden henkilökohtaisten ominaisuuksien perusteella. Mielestämme turvallinen kaupunki kuuluu kaikille, kertoo Tiina Sotkasiira.

Myös julkiset organisaatiot Joensuun kaupungin johdolla ovat ilmaisseet huolensa valkoista Suomea puolustavan järjestön katupartioinnista Joensuussa. Lisäksi Itä-Suomen poliisi ilmoitti yksiselitteisesti, ettei tarvitse katuturvallisuuden ylläpitoon minkäänlaisten ryhmien apua.

- Pidän hyvänä sitä, että kaupunki, maakuntaliitto, poliisi ja muut organisaatiot ovat tuoneet julki kielteisen kantansa rasismiin. Järkevää keskustelua Suomen tilanteesta ei pidä eikä pystytä käymään väkivallan uhan alla. Rasistisin motiivein tehtyä katupartiointiahan on usealla paikkakunnalla. Toivottavasti tämä joensuulaisten kokemukseen perustuva näkemys siitä, että rasismia ei voiteta vaikenemalla, leviää muuallekin, toteaa Sotkasiira.

Joensuu vapaaksi pelosta -adressin voi allekirjoittaa perjantaihin 22.1. saakka seuraavissa keräyspisteissä:

Joensuun pääkirjasto, Koskikatu 25

Niinivaaran kirjasto, Suvikuja 2 (ti 12.1. alkaen)

Rantakylän kirjasto, Pataluodonkatu 2 (ti 12.1. alkaen)

Enon kirjasto, Alapappilantie 6 d (adressi tulee allekirjoitettavaksi viikolla 2)

Carelicum, Koskikatu 5

Joensuun Kansalaistalo, Torikatu 30

Pohjois-Karjalan Sosiaaliturvayhdistys ry, Siltakatu 20 A 11

Adressin voi allekirjoittaa myös verkkosivullahttp://www.adressit.com/joensuu_vapaaksi_pelosta.

Meille saa tulla -kampanja