Hietasaaren puolesta

Ota yhteyttä adressin tekijään

Kutsu: Mielenosoitus Hietasaaren puolesta ma 24.2. klo 16:30- kaupunginteatterilla

2020-02-24 08:36:25

Kun nevottelu virkamiesten kanssa ei johtanut mihinkään muutoksiin, niin yritetään nyt vaikuttaa pikaisesti suoraan valtuustoon. Alla oleva vetoomus lähetetään valtuutetuille ja tänään ma 24.2. pidetään mielenosoitus Hietasaaren luonnon puolesta Oulun kaupunginteatterilla alkaen klo 16.30, kun kaupunginvaltuusto kokoontuu siellä.
Tervetuloa mukaan!

(Seuraa sivustoa: https://hietasaarenpuolesta.blogspot.com/)

Järjestöjen vetoomus aikalisän ottamiseksi Hietasaaren metsän raivaamisessa

Vetoamme Oulun kaupunginvaltuustoon, jotta suunniteltuihin hakkuisiin Hietasaaressa otettaisiin aikalisä. Vaikuttaa siltä, että metsä ollaan kaatamassa hätäisesti, ilman riittävää tietoa tulevista toimista. Hakattavaksi merkityllä alueella on tavattu harvinaisia ja uhanalaisia lintulajeja, joita kaikkia ei ole kaavaprosessin linnustoselvityksessä havaittu. Tämänkin puutteellisesti tehdyn selvityksen perusteella alueen lintutiheydet ovat jopa kaksinkertaiset verrattuna muutenkin linturikkailla Oulujoen suiston saarilla havaittuihin. Alueella viihtyvät mm. useat tikka- ja pöllölajit, joista hakattavalla alueella on ihan viime vuosina pesinyt uhanalainen varpuspöllö.

Vaikka kaava onkin saanut lainvoiman, on luonnon monimuotoisuudelle ja kaupunkilaisille tärkeän metsän hakkuu hyvin kiistanalainen. Se on myös räikeässä ristiriidassa Oulun ympäristöohjelman tavoitteiden kanssa.

Poliittiset päätökset alueen asemakaavan muutoksen osalta on tehty puutteellisin, osin virheellisinkin tiedoin. Alueen luontoarvoista ja virkistyskäytöstä ei ole riittäviä, ajantasaisia tietoja, koska kaavoitus on tehty vuosia sitten. Ihmisten arvot ovat viime aikoina olleet voimakkaassa muutoksessa, ja lähiluonnon merkitys on metsien terveysvaikutusten kautta ymmärretty laajemmin.

Välittömästi suunniteltu hakkuu on vasta alkusoittoa, vaikka kaupunki antaa nyt ymmärtää kyseessä olevan vain neljä hehtaaria. Tämäkin aukko pirstoisi pahasti Hietasaaren alueen suurinta yhtenäistä noin 60 hehtaarin metsäkokonaisuutta. Pelkkä yksittäisen kuvion tuijottaminen ei ole mielekästä, vaan täytyy tarkastella kuinka se vaikuttaa kokonaisuuteen sekä luonnon että virkistyskäytön kannalta. Lähialueilta ollaan kaavoituksen perusteella kaatamassa metsää yhteensä noin 30 hehtaarin alalta.

Jo olemassa olevilla palstaviljelyalueilla (muuallakin kuin Hietasaaressa) on runsaasti vapaita palstoja. Huvipuiston alle jäävän palstaviljelyalueen väestä moni ei myöskään aio siirtyä uudelle Vaaskiventien alueelle. Myös jokaisella muulla kaupungin palsta-alueella on ollut menneinä viljelykausina käyttämättömiä palstoja. Trendi on laatikkoviljelyä ja muuta pienimuotoisempaa kaupunkiviljelyä suosiva. Emme näe tarvetta esitetyn laajuiselle uudelle palsta-alueelle, varsinkaan uhraamalla virkistysmetsää mahdollisesti tarpeettomien palstojen tieltä. Siirtolapuutarha-alueen osalta ei ole myöskään mitenkään itsestään selvää, että uudet siirtolapuutarha-alueet menestyisivät. Kiimingin Koiteliin kaavoitetulle Ruusulaakson siirtolapuutarha-alueelle ei ole löytynyt kysyntää.

Ehdotamme kaupungille maastokatselmusta toukokuussa, jotta korvaavan palstaviljelyalueen tarpeesta ja mahdollisesta sijainnista voidaan vielä keskustella ja päätyä kaikkia tyydyttävään vaihtoehtoon. Pesimälinnusto tulee myös selvittää tulevana maastokautena.

Toivomme kaupungilta aitoa keskusteluyhteyttä asiassa. Sellaista ei ole kaavaprosessin aikana syntynyt, ja tilanne onkin nyt varsin nurinkurinen, kun kaupunki haluaa raivata palstat paikkaan, jota etunenässä viljelijät moninaisten metsänkäyttäjäryhmien ohella vastustavat. Suuri joukko oululaisia on viime viikkoina ilmaissut huolensa metsän hakkuusta. Tarvitaan aikalisä luontoarvojen ja virkistyskäytön uudelleenarviointiin.

----
Kuten MTT Pertti Veijola totesi kirjoituksessaan Kalevassa 20.12.2019 toteaa: "Hietasaaressa alkavat avohakkuut ja pellonraivaus eivät ole linjassa nykyisen hii­li­nie­lu­po­li­tii­kan kanssa, jonka mukaan metsän raivauksia muuhun käyttöön tulisi välttää."

Varpusp%25C3%25B6ll%25C3%25B66%2BHietasaari%2BPekka%2BLilja%2B20181122.jpg

Kuvassa olevan aloitteessakin mainitun uhanalaisen varpuspöllön on kuvannu Pekka Lilja Mustasalmen eteläpuoliselta huvipuiston varausalueelta. Huomaa, että pöllöt vähentävät tehokkaasti punkkejä levittäviä jyrsijöitä.

Ajankohtaista: Hietasaaren keskeisen metsän puolesta

2020-02-10 17:54:20

Perjantaina 7.2.2020 järjestettiin Mielenosoitus ja surukulkue Hietasaaren puolesta. Kyse on alla olevaan kuvaan punaisella katkoviivalla merkitystä erittäin keskeisestä ja tärkeästä metsästä Hietasaaressa Vaaskiventien eteläpuolella, jonka kaupunki nyt aikoo hakata. Mielestämme hakkuu on hätiköity ja aiheeton. Tutustu ja seuraa tilannetta Hietasaaren puolesta -tukisivustolla: https://hietasaarenpuolesta.blogspot.com/ ja osallistu mahdollisuuksiesi mukaan toimintaan luonnonmukaisemman Hietasaaren puolesta.

Hietsu_Merkitty_vaal_–_pien.jpg

Kiitokset ja tukitilaisuus

2016-12-11 17:50:35

Kiitokset kaikille allekirjoittajille!

Voi olla, että kamppailu vielä jatkuu ja joudumme keräämään lisää nimiä. Nyt kerätyt nimet - reilusti yli 2000!!! luovutataan maanantaina 12.12.2016 klo 16.45 kaupunginvaltuustolle.

Olette kaikki tervetulleita rauhalliseen tuenilmaisutilaisuuteen kaupungintalon edessä klo 16-17. Ota vaikka kynttilä mukaan.

Ja MUISTA myös toinen tärkeä ajankohtainen pelastettava kohde: http://www.adressit.com/oulun_elainmuseo_pelastettava

Käy tutustumassa ja allekirjoita!

Terv. Hietasaaaren puolesta

Eetu

Hyvää itsenäisyyspäivää ja adressikuulumisia

2016-12-06 14:50:55

Netti-adressissa on nyt reilusti yli 1100 nimeä ja paperiadresseilla on kerätty yli 300, eli yhteensä jo yli 1500!
Mukana myös esim. Oulu-seura!

Tämän kunniaksi adressin tukisivulle on julkaistu sivu, jossa on kuvia kauniista Hietasaaresta. Käy katsomassa: http://hietasaarenpuolesta.blogspot.fi/

Kiitos allekirjoituksestasi - enää on vajaa viikko aikaa, joten yritä jakaa tietoja ja saada naapurit, tuttavat ja kaikki muutkin allekirjoittamaan.

Hietasaaren puolesta, Eetu