SALLAN KUNNAN LÖYTÖELÄINTOIMINTA TUTKITTAVA!

Ota yhteyttä adressin tekijään

SKANNATTU ALUEHALLINTOVIRASTON PÄÄTÖS

2018-05-04 10:01:22

Tässä skannattuna Aluehallintoviraston päätös. Lopussa läänineläinlääkäri Pirkko Pirisen IMG_00013.jpgIMG_00022.jpgIMG_0003.jpgIMG_0004.jpgIMG_0005.jpgIMG_00062.jpgIMG_00071.jpgpuhelinnumero.

Elisa Kissa-Öberg

Kunnaneläinlääkäri yritti vierittää vastuun kunnanhallitukselle

2018-04-19 06:30:34

Kunnaneläinlääkäri Kaisa Jääskeläinen yritti antaa vastauksessaan Aluehallintovirastolle sen kuvan, että Sallan kunnahallitus olisi vastuussa löytökoiran tapattamisesta:

"Sallan kunnanhallitus käsitteli asian tämän löytökoiran lopettamisesta kokouksessaan."

ja jäljempänä: "Lopetin koiran 9.6.2017".

Kuitenkin Sallan kunnanhallituksen kokouksessa on asiasta puhuttu vasta 21.6.2017, siis melkein kaksi viikkoa sen jälkeen kun koira oli lopetettu.

Jääskeläinen valehteli allekirjoittaneelle puhelimessa 9.6.2017, että hän ei tiennyt kyseisen koiran kuolemasta. Kuitenkin hän jo silloin oli lopettanut koiran.

salla_pöytäkirja.JPG

Elisa Kissa-Öberg

ELÄINLÄÄKÄRIT VALEHTELEVAT EDELLEEN. SYYTTÄVÄT KUNNANHALLITUSTA.

2018-04-18 10:11:29

"Sallan kunnanhallitus käsitteli asian tämän löytökoiran lopettamisesta kokouksessaan".

Olen nyt saanut vastauksen kanteluuni. Se on hyvin pitkä ja skannaan sen myöhemmin tänne kokonaisuudessaan. Skannaan tietysti myös kantelun, että voitte verrata siinä ja vastauksessa olevia seikkoja.

Vastauksessaan kunnaneläinlääkäri Kaisa Jääskeläinen ja valvontaeläinlääkäri Aino-Maija Laitinen valehtelevat.

Kaisa Jääskeläinen: "Lopetin koiran 9.6.2017.../... "En ole väittänyt, että en olisi nähnyt ollenkaan kyseistä koiraa, tai että en olisi 9.6.2017 tiennyt, että koira on kuollut, koska tällaista ei ole minulta kysytty".

Valvontaeläinlääkäri Aino-Maija Laitinen: "Koira oli käytöksen perusteella villikoira, joka ei osoittanut kesyyntymisen merkkejä".

Lisäksi Laitinen väittää, että koiralle hoitopaikkaa tarjonnut henkilö ei olisi ollut sopiva huolehtimaan koirasta:
"Laitinen oli mm. taustatietoja selvittämällä päätynyt siihen, ettei voinut puoltaa mainitun löytökoiran luovuttamista kyseiselle henkilölle".

Maija Aholalta ei nähtävästi ole pyydetty vastinetta. Pelkosenniemen-Savukosken kansanterveystyön ympäristölautakunnan selvityksessä ei myöskään mainita Maija Aholaa sanallakaan.

Luonnollisesti läänineläinlääkäri Pirkko Pirinen antaa puhtaat paperit valehteleville alaisilleen. Tämä on aivan tyypillistä enkä muuta odottanutkaan.

"Päätökset löytöeläinten kohdalla tekee kunta, löytöeläinhoitaja Maija Aholan arvion pohjalta. Sallan kunnahallitus käsitteli asian tämän löytökoiran lopettamisesta kokouksessaan" (Jääskeläinen).

Kehotankin nyt jokaista tätä lukevaa seuraavan tapauksen ilmestyessä suoraan toimintaan. Tässä tapauksessa koira olisi pitänyt hakea pois löytöeläinhoitolan pitäjä Maija Aholalta, keinolla millä hyvänsä. - En halua tällä syyllistää koiran kiinniottanutta tai sille kotia tarjonnutta henkilöä; he olivat aika yksin raakalaisten keskuudessa.  Nyt kuitenkin jokaisella tätä tapausta seuranneella on niin paljon tietoa, että osannevat tehdä omat johtopäätöksensä. - Oikeutta viranomaisilta eivät saa edes kuolleet, saati sitten elävät eläimet.

- Maija Aholaan muuten iski instant-karma. Facebookin Salla-ryhmässä hän heinäkuussamaija_ahola_karannut_koira.JPG ilmoitti yhden koiristaan "lähteneen omille teilleen" eikä koskaan palanneen. Toivottavasti koiran löysi joku hyvä ihminen, joka tarjosi sille oikean kodin meluisan tarhan sijasta, tarhan joka on rakennutettu löytöeläintoimintaan osoitetuilla varoilla.

Adressi lähetetty Sallan kunnanhallituksen jäsenille

2017-07-07 10:06:25

Lähetin adressin kunnanhallitukselle kaikille jäsenille, joiden email-osoite oli ilmoitettu kunnanhallituksen nettisivulla.

Pyysin vastausta, jonka tulen sitten julkaisemaan adressin tiedotteessa mikäli vastaus tulee. Nyt loma-aikanahan ei varmaan tapahdu mitään.

Tein sen päätöksen, että en lähettänyt kenenkään nimiä vaan ainoastaan tilaston mistä kunnasta oli minkäkin verran allekirjoittaneita. Julkiset allekirjoituksethan näkyvät täällä. Niillä, jotka ovat halunneet pysyä nimettöminä, voi olla siihen hyvä syy.

Tässä lista, mutta yhteenlaskettu lukumäärä ei ole lähimainkaan tuo 680 eli en tiedä miten tämä tilastointi toimii. Jkl osviittaa se kuitenkin antaa:

Paikkakunta Allekirjoitukset

Tuusula 5
Hyvinkää 5

Elisa Kissa-Öberg

Toukokuussa 2017 löydettyä koiraa ei olisi tarvinnut lopettaa!

2017-06-19 06:59:56

Eräs valpas lukija löysi uutisen toisesta venäläiseksi epäillystä irtokoirasta Sallassa. Vuonna 2009 venäläiseksi arveltu spanieli luovutettiin mediakohun jälkeen Venäjän rajaviranomaisille.

Maija Ahola totesi asiaa koskevassa uutisoinnissa (YLE 18.9.2009) seuraavaa:

"- Jos koira saisi rabiesrokotteen Suomessa, sen voisi viedä Venäjälle eristykseen ja sieltä voisi hankkia paperit, joilla se pääsisi taas Suomeen, Maija kaavailee. Odotuspaikkakin olisi rajan takana jo tiedossa."

Onko todella näin? Koiran, josta adressissa kerrotaan, oli eräs rescue-yhdistys tarjoutunut viemään Venäjälle koiratarhalle. Valvontaeläinlääkäri Aino-Maija Laitinen kuitenkin sanoi minulle, että "koiran viennin ehdot eivät täyty, koska sitä ei omista kukaan".

Uutinen Ruski-koiran palauttamisesta Venäjälle: