VEIKKO PÄÄTALON TAISTELU HENKILÖKOHTAISESTA AVUSTA

Ota yhteyttä adressin tekijään

TIEDOTE 1.7.2020:Kiitokset kaikille allekirjoittaneille.

2020-07-01 10:59:54

Ilmeisesti adressin vaikutuksesta vammaistyö veti esityksensä pois ja myönsi 80 h/apua kuukaudessa määräaikaisesti ja määrärahasidonnaisesti vuodeksi kerrallaan. Valitettavasti Helsingin Sote-jaosto päätti äänestyksen jälkeen asian esityksen mukaisesti, mutta kaikesta huolimatta se oli jonkinlainen välietappi ja auttoi jatkamaan taistelua avun puolesta. Kiitos siis kaikille tämän adressin allekirjoittaneille!
Helsingin hallinto-oikeus päätyi Helsingin Sote-jaoston kanssa väittämään, ettei Veikko Päätalo olisi vaikeavammainen päivittäisten toimien suhteen, ja että hänellä ei olisi voimavaroja määritellä avun tarvetta. Hallinto-oikeus totesi, että Veikko Päätalo on kuitenkin vaikeavammainen mitä tulee vapaa-ajan toimiin. Yksinkertaisesti sanottuna alempi oikeusaste totesi autistisen Veikko Päätalon olevan vaikeavammainen kodin ulkopuolella harrastuksissa, mutta ei enää kodin sisäpuolella päivittäisissä toimissa. Tämä on tunnettu epäkohta maassamme, ja tästä samasta asiasta tehty valitus YK:n saakka.

Asian käsittely jatkui Korkeimmassa Hallinto-oikeudessa, jonne toimitettiin viimeiset asiakirjat joulukuussa 2018. Veikolla oli valituksen liitteenä neurologin, psykiatrin, kahden puheterapeutin ja toimintaterapeutin arvioinnit. Myös tuttu tulkki teki oman todistuksen asiakkaastaan. Juhannusviikolla 2020 KHO:n päätös vihdoin saapui. Korkein Hallinto-oikeus totesi yksimielisesti, että autistinen ja puhevammainen Veikko Päätalo on vaikeavammainen ja hänellä on voimavaroja määritellä avun tarpeensa, ja hänelle tulisi sen vuoksi myöntää henkilökohtaista apua päivittäisiin toimiin kotiin avun tarpeen mukaan. Myös palveluasumispäätös oli myönteinen. Vapaa-ajan lisätuntien osalta päätös oli kielteinen. Yksi tuomari oli ainoastaan eri mieltä siitä tulisiko Veikolle maksaa korvauksia oikeudenkäynnin viivästymisestä, olihan asiaa puitu jo lähes neljä vuotta eri oikeusasteissa. Viivästyskorvauksia KHO ei kuitenkaan päätynyt maksamaan. Mutta KHO jopa moitti Hallinto-oikeuden tapaa tulkita lakia, niin, että Veikon sisarella oli velvollisuus avustaa veljeään silloin, kun hän ei saa tarvitsemaansa apua kunnan järjestämänä.

Päätös oli kaiketi historiallinen, sillä tiedossamme ei ole muita puhevammaisia lapsuusiän autismin henkilöitä, jotka saisivat henkilökohtaista apua päivittäisiin toimiin kotiin.
Tämä oli siis jonkinlainen ennakkopäätös ja suunnan näyttäjä myös muille puhevammaisille autismikirjon henkilöille. Heillä tulee olla samanlainen oikeus valita asuinpaikkansa ja saada henkilökohtaista apua kotiin, niin kuin pitäisi olla muillakin vaikeavammaisilla. Koska kuulimme matkan varrella kymmeniä surullisia tarinoita siitä, kuinka kunnat eri puolilla Suomea eivät ole myöntäneet henkilökohtaista apua autismikirjon ja kehitysvammaisille henkilöille vedoten ns. voimavarapykälään, niin päätimme perustaa ”Voimavararajaus pois uudesta vammaispalvelulaista”-adressin ja toivomme, että ns. voimavararajaus poistetaan kokonaan vammaispalvelulaista syrjivänä ja vanhentuneena. Toivomme, että mahdollisimman moni kävisi nyt allekirjoittamassa adressin, niin saisimme vietyä sanomamme eduskuntaan, kun uusi vammaispalvelulaki tulee jälleen käsittelyyn. Kiitos kaikille tukijoille. Taistelu vammaisten ihmisoikeuksien puolesta jatkuu.

Allekirjoita: "Voimavararajaus pois uudesta vammaispalvelulaista"-adressi tästä: https://www.adressit.com/voimavararajaus_pois_uudesta_vammaispalvelulaista

Adressi luovutetaan 15.2.2018 kello 16:15 Helsingin Sote-jaostolle

2018-02-14 11:18:26

Tässä tapahtumassa Helsingin sote-jaostolle luovutetaan adressi osoitteessa. Kallion Virastotalo (pääovien edessä), Toinen Linja 4 A, Helsinki, jonka myötä vaikeavammainen autistinen Veikko Päätalo saisi oikeuden asua omassa kodissaan avustajan turvin laitoksen sijaan kuten lain tavoin velvoittavaan YK:n vammaissopimukseen on kirjattu.

Tapahtuman fb-sivu löytyy tästä linkistä: https://www.facebook.com/events/334041280420620/

Adressi suljetaan 15.2.2018 päivällä, joten vielä ehtii allekirjoittaa ja jakaa adressi-linkkiä: https://www.adressit.com/veikko_paatalon_taistelu_henkilokohtaisesta_avusta

Tällä hetkellä allekirjoituksia on yli 8700.

Tule mukaan!

Veikon asian käsittely Helsingin Sote-jaostossa

2017-10-25 14:54:08

Helsingin Sote-jaosto käsittelee Veikon asiaa 2.11.2017.

Veikon hakema apu tulisi Helsingin kaupungille YLI KAKSI KERTAA halvemmaksi kuin laitos- tai ryhmäkotipaikka.