Pispalanharjun joukkoliikenteen säilyttämisen puolesta

Ota yhteyttä adressin tekijään

Kiitos runsaasta ja aktiivisesta osallistumisesta!

2018-09-12 19:59:28

Lämmin kiitos teille kaikille jotka osallistuitte 12.9. Linjan 15 länsipään palautuskeskusteluun! Paikalla oli huikeat 70 ihmistä, joista kymmenkunta merkittävässä asemassa olevaa päättäjää.

Runsassa ja asiapitoisessa keskustelussa tuli hyvin selvästi esiin ihmisten laaja-alaiset ja valtavan hyvin perustellut näkemykset bussin tarpeellisuudesta. Vaikka viranhaltija joutui seisomaan tylystikin (ja hiukan ontuvin perustein) suunnitelmiensa takana, paikalla olevat päättäjät olivat myötämielisiä. Toivotaan, että kovan työn linjan 15:en pelastamisessa tehnyt Aila Dündar-Järvisen valtuustoaloite saa positiivisen vastaanoton (oletettavasti budjettikeskustelun yhteydessä 19.11.) ja 200 000 euroa löytyy miljardibudjetista tähän.

Toivotaan myös, että tässä tapauksessa uudelleenvalmistelevalle viranomaiselle siunaantuu jostain viisautta huomioida paremmin kokonaisuuksia – ei vain joukkoliikenteen linjaston suhteen, vaan myös sosiaalisiin ja kulttuuristen vaikutuksiin, perusopetukseen, elinkeinoelämään ja luontoon (CO-päästöt) liittyen. Kuten eräs päättäjä lausui, säästöt eivät kuitenkaan saa merkittävästi haitata kaupunkilaisten elämää. Tästä haitasta ei jäänyt pienintäkään epäselvyyttä.

Nyt kannattaa olla yhteydessä kaupunginvaltuutettuihin taajaan, erityisesti Joukkoliikennelautakunnan suuntaan on syytä laittaa painetta (Puheenjohtaja Aleksi Jäntti avainasemassa). Taistelu jatkuu!

Keskustelutilaisuus linjan 15 palauttamiseksi suuntaan Pyynikki-Pispala

2018-09-08 16:55:47

Tampereen kaupungin Joukkoliikennelautakunta päätti keväällä 2018 yli 1600:en kansalaisen vaatimuksesta huolimatta lakkauttaa linjan 15 länsiosuuden reitillä Pyynikki-Pispala. Reitti korvattiin 75 minuutin vuorovalillä Harjun itäpäähän kulkevalla linjalla nro 31, joka sekin on kuitenkin päätetty vähin äänin lakkauttaa 2020 mennessä. Nykyinen linja palvelee asukkaita ja kouluaisia vain tyydyttävästi, lakkauttamisen jälkeen liikkuminen ahtaalla Pispalanharjulla tullee perustumaan vain yksityisautoiluun. Linja 31 kulkee Pirkankatua, eikä siten palvele Pyynikin asukkaita nykyisellään.

Pispalan Asukasyhdistys ry ja Pispan koulun vanhempainyhdistys ry järjestävät yleisen keskustelutilaisuuden linjan 15 palauttamiseksi Pyynikki-Pispala -reitille asukkaiden, oppilaiden vanhempien ja muiden linjan 15 käyttäjien sekä päättäjien kesken Pispalan koululla julhasalissa ke 12.9. klo 18. Kaikki linjan 15 tarvitsijat ovat lämpimästi tervetulleita. Paikalla on kahvitarjoilu.

Syysterveisin

Pispalan Asy ry & Pispan koulun vy ry

Tampereen kaupunki ehdottaa edelleen linjaa 15 lakkautettavaksi

2018-03-09 14:55:26

Joukkoliikennelautakunta päätti kansalaispalautteemme pohjalta palauttaa linjan 15 uudelleen valmisteltavaksi kokouksessaan 22.2. 2018. Joukkoliikennesuunnittelija ei kuitenkaan ole aidosti tätä tehnyt, vaan nyt nähtävillä oleva uusi suunnitelma on Pispalanharjun osalta täsmälleen sama kuin edellinen: linja esitetään lakkautettavaksi. 1631 allekirjoittaneen mielipide ei siis vaikuttanut suunnitelmiin lainkaan.

Suunnitelmaa voi kommentoida TKLn sivuilla 16.3. asti.

Adressi on luovutettu

2018-02-20 17:41:16

Hei kaikki allekirjoittajat,

Kansalaisadressi linjan 15 säilyttämiseksi luovutettiin eilen kaupunginvaltuuston puheenjohtajalle ennen kaupunginvaltuuston kokousta, jossa linjan 15 säilyttämisestä tehtiin valtuustoaloite (Aila Dündar-Järvinen SDP).

Adressi keräsi uskomattomat 1631 allekirjoitusta - lämmin kiitos kaikille jotka osallistuitte tärkeän asian puolesta.

Asiaa käsitellään Joukkoliikennelautakunnan kokouksessa torstaina 22.2. Adressi on toimitettu saatekirjeen kera myös lautakunnan jäsenille.

Mikäli lautakunnan jäsenissä sattuu olemaan omia valtuutettujanne, voi heihin tietysti ottaa yhteyttä myös suoraan. Lautakunnan jäsenet löytyvät netistä osoitteesta

Toivotaakaamme viisaita päätöksiä!

Aurinkoisin terveisin,

Pispan koulun vanhempainyhdistys ry

Pispan Koulun Vanhempainyhdistys ry

Adressi sulkeutuu 18.2. klo 18 - vielä ehtii jakaa

2018-02-17 11:44:14

Hei kaikki Pispalan ystävät,

Keräämme Pispalan joukkoliikenteen säilyttämistä vaativaan adressiin nimiä sunnuntaihin 18.2.2018 klo 18 asti, jonka jälkeen se sulkeutuu. Adressi toimitetaan maanantaina 19.2. Tampereen Kaupunginvaltuuston puheenjohtajalle Anna-Kaisa Ikoselle illan valtuustokokoukseen.

Vielä tänään ja huomenna on siis mahdollista jakaa adressia ja sitä kannattaakin tehdä - yritetään kerätä mahdollisimman paljon kannatusta, jotta Pispalanharjun julkinen liikenne säilyisi jatkossakin kaikille käyttäjäryhmille.

Linjan 15 lakkauttamisen taloudelliset vaikutukset

2018-02-14 09:49:36

Hyvät allekirjoittaneet,
Jo seitsemän ja puoli sataa allekirjoitusta - upeaa! Kiitos ja jatketaan rummutusta!

Viitaten eilisessä 13.2. Aamulehdessä mainittuun linjan 15 kannattamattomuus-väitteeseen toteamme seuraavaa:

Laskimme TKLn sivuillaan ystävällisesti antamilla matkustajamäärillä karkeasti linjan 15 käyttöä. Keskiarvolla 3,6/vuoro Pispalanharjulta (eli ihan linjan loppupäästä) kuukauden saldoksi tulee vajaa 3000 matkaa kun sunnuntaita ei lasketa. Tämä yhteen suuntaan, toiseen suuntaan määrä on sama tai suurempi, kun monet tulevat kotiinsa rinteeseen yläkautta (15) vaikka keskustaan esim. Valtatien busseilla, kävellen aina alamäkeen.
Tietysti lisäksi tulee merkittävä joukko välille jääviä (Pyynikki, Eteläpuisto, Nalkala ja Kaakinmaa) matkustajia, joita tähän ei ole laskettu. Keskiarvo oli marraskuusta, jolloin turisteja ei ole luultavasti lainkaan. Eipä maallikko näistä laskutavoista paljoa ymmärrä, ja ei määrä tietysti Tesoman huippuvuoroille pärjää, mutta äkkiä luulisi tuolla matkustajataajuudella pystyvän palkkaamaan (pikku)bussille kuljettajan jollain järkevällä vuorovälillä, jolloin täyttyisivät myös kaikki muut, sosiaaliset ja ekologiset, tärkeämmät tavoitteet.

Lisäksi taloudesta puhuttaessa pitää huomioida, että linja palvelee myös yrittäjiä, jotka tuovat verotuloja, työpaikkoja ja houkuttelevat turisteja Tampereelle, kuten mm. Pyynikin näkötornin kahvilaa, Cafe Pispalaa ja monia kotonaan toimivia pienyrittäjiä, joiden asiakkaat käyttävät linjaa 15. Kesällä Pispala on suosittu turistikohde erityisesti kesätapahtumien aikaan, joten linjan lakkauttaminen juuri kesäksi on sulaa hulluutta. Mielummin kielletään isojen ja kömpelöiden turistibussin liikkuminen (ja tyhjäkäyttö Pyykkipuiston kohdalla tien tukkeena) Harjulla, ja ohjataan aktiivisesti asiakkaat käyttämään linjaa 15. Ehkä tästä poikisi Harjulle jopa kesäkahvila tai kioski, kun turistit poistuisivat välillä ulos busseistaan. Näitä jättibusseja liikkuu Ylä-Pispalassa kesällä erittäin paljon.

Linjan 15 poistuminen myös laskee sen varrella olevien asuntojen arvoa, kuten eräs sijoitusasunnon omistaja eilen totesi. Myös paikoitustilanteen väistämätön huononeminen tulee haittaamaan autopaikattomien asuntojen kauppaa Ylä-Pispalan alueella.

Lisäksi vaikuttaa siltä, että Pispalan koulun kulttuuri- ja liikuntaretket loppuvat kokonaan jos linja poistuu. Vanhempainyhdistyksellä ei valitettavasti ole varaa kustantaa busseja yli tuhannelle (todellakin, 250op.x 4 matkaa =1000) yksittäiselle henkilömatkalle, jotka liittyvät mm. uuden OPSin mukaiseen ilmiöopetukseen ja kulttuurikasvatukseen. Kaupunki ei ole kertonut myöntävänsä avustuksia tähän tarkoitukseen.

Aurinkoisin terveisin
Pispan koulun Vanhempainyhdistys ry:n hallitus