Kylmäläntien talvihoitoluokituksen nosto luokkaan 1C

ELY:n vastaus / NTM-centralens svar 1.2.2022

2022-02-01 14:03:57

Moi!

Tässä alla vastaus, talvihoitoluokitus ei vaikuta olevan mahdoton muuttaa, mutta jatkan olemalla aktiivinen ELY:lle loppukesästä/syksyn alussa jotta voivat ottaa tämän tien uuteen harkintaan kunhan saavat tietää myös miten paljon busseja ym tällä tiellä kulkee. Tämän talven osalta on liian myöhäistä mutta samalla mielestäni tämä talvi on hoidettu paremmin kuin edellinen. Ilmoittakaa ystävällisesti minulle jos busseja ojassa ym, tai muita vaaratilanteita niin laitan ne kaikki ylös ja eteenpäin oikealle taholle. Nopeusrajoituksen laajentaminen 50km/h vaikuttaa olevan mahdollinen, jopa keväällä. Toivotaan parasta.

Hej

Här nedan svaret. Vinterunderhållets klassificiering verkar inte vara omöjlig att lyfta, men det sker i början av hösten så jag fortsätter vara aktiv mot NTM-centralen och kontaktar även HSL:s styrelsemedlemmar för att de vet vi också är aktiva från vårt håll.  Meddela gärna mig om utkörningar eller andra farosituationer så samlar jag ihop dem som info vidare i samma paket. Farthastigheten verkar vara möjlig att ändra redan nu i vår, vi håller tummarna!

Josephine Frimodig (Kirkkonummi) / adressin allekirjoittajat

Kiitämme aloitteistanne ja totean niistä Uudenmaan ELYn puolesta seuraavaa:

50 km/h nopeusrajoitusalue tiellä 11231

50 km/h rajoitusalueen laajentaminen olisi perusteltua ja ehdotus otetaan tarkempaan tarkasteluun. Päätös uudesta rajoitusalueesta ja sen toimeenpano pyritään tekemään kevään aikana.

Hoitoluokan nosto

Maanteiden talvihoitoluokkien määräytymisen periaatteet on esitelty täällä. Tärkein tekijä alemmalla verkolla on liikennemäärä, jossa raja-arvona luokkien II ja Ib/c välillä on 800 ajon /vrk. Tiellä 11231 kulkee noin 300 ajon/vrk, joista raskaita vajaa 30. Uudenmaan ELYn alueella vilkas linja-autoliikenne on kuitenkin pyritty huomioimaan ja hoitoluokan nostolle voisi siten olla perusteita tiellä 11231. Vuorotarjonnassa tapahtuu jatkuvasti muutoksia ja on tärkeää, että saamme niistä tiedon mm. HSL:n ja kuntien kautta. Päivitämme tilanteen vuosittain ja teemme tarpeelliset muutokset niin, että ne astuvat voimaan talvihoitokauden alussa lokakuussa. Mm. vuorojen aikatauluista riippuen voidaan tilannetta parantaa myös täsmätoimin saman hoitoluokan sisällä.

mvh.

Timo Karhumäki