VAADIMME HALLITUKSEN YRITTÄJÄN ELÄKELAIN MUUTOSTA KOSKEVAN ESITYKSEN (HE 102/2022 vp) KUMOAMISTA JA UUDELLEENKÄSITTELYÄ

Ota yhteyttä adressin tekijään

Kiitos allekirjoituksestasi! YEL-adressi lähtee Eduskunnalle 6.9. Tule mukaan!

2022-08-29 15:13:03

Hei ja kiitos sinulle YEL-adressin allekirjoittaja.

Keräsimme hallituksen YEL-muutosehdotusta vastustavaan adressiin 67006 allekirjoitusta! Määrä on aivan hurja, ja se on todellakin huomattu päättäjien taholta. Jokaikisellä allekirjoituksella on ollut merkitystä.

Adressi toimitetaan Sosiaali- ja terveysvaliokunnalle sekä eduskunnalle tiistaina 6.9. Ennen adressin luovutusta pidämme mielenosoituksen Eduskuntatalon rappusilla alkaen klo 10. Paikalle on tulossa useita kansanedustajia eri puolueista kuulemaan meitä, sekä toivottavasti myös median edustajia. Tule mukaan! On todella tärkeää, että äänemme saadaan kuuluviin ja nyt on loistava tilaisuus puhua suoraan kansanedustajien kanssa, he toivovat kuulevansa meitä. Käymme myös yhdessä vuoropuhelua yrittäjien ja eri yhdistysten edustajien kanssa.

Mielenosoitus tiistaina 6.9. alkaa klo 10. Luen silloin adressin pääkohdat ja siihen jätettyjä kommentteja ja perustelen, miksi adressin allekirjoittaneet vastustavat hallituksen YEL-lakimuutosehdotusta ja vaativat sen käsittelyn keskeyttämistä.

Lisäksi esitän toiveen, adressin mukaisesti, että koko 50 vuotta vanhaa YEL-järjestelmää alettaisiin uudistaa nykypäivän tasolle ja kestävämmälle pohjalle, mukaan lukien yrittäjien eläkevarojen rahastointi. 93% Suomen yrityksistä on joko yksinyrittäjiä tai mikroyrittäjiä. Hyvin pienituloisia yrittäjiä on kymmeniä tuhansia. Ei kukaan halua huonoa eläkettä ja sosiaaliturvaa. Nykyisen järjestelmän korkeat maksut vain ovat mahdottomat ja työntävät monet yrittäjät köyhyysloukkuun, ilman toivoa edes kohtuullisesta eläkkeestä tai sosiaaliturvasta. Tämän on pakko muuttua, mikäli Suomessa aiotaan kannustaa yrittäjyyteen tulevaisuudessakin.

Adressi luovutetaan, kaikkine allekirjoituksineen, klo 13 Sosiaali- ja terveysvaliokunnalle.

Mielenosoitukseen on kuka tahansa tervetullut klo 10-13:30 välillä. Tulkaa paikalle keskustelemaan, tervehtimään ja pitämään tärkeitä puheenvuoroja. Puhajakorokkeemme on vapaa, minulta saa pyytää paikalla puheenvuoron.

Kiitos vielä Sinulle, kun olet ollut mukana tässä muutoksessa ja tuomassa meidän pienimpien yrittäjien asiaa esille. On korkea aika, että meitä kuunnellaan tasaveroisesti yhteiskunnan päätöksenteossa.

Toivottavasti tapaan teistä mahdollisimman monia tiistaina 6.9. klo 10-13 Eduskuntatalon portailla.

Kiittäen,

Liisa Hanén

YEL-adressin laatija ja ensimmäinen allekirjoittaja

Liisa Hanén, yksinyrittäjä ja elinkeinonharjoittaja

Kiitos allekirjoituksestasi! Järkeä Yeliin mielenosoitus ti 6.9. Eduskuntatalolla

2022-08-05 12:19:45

Hyvät adressin allekirjoittajat,

Jokaisella allekirjoituksella on suuri merkitys. Kiitos teille kaikille, joka ikiselle. Olette toivottavasti itsekin huomanneet julkisuudesta, miten meitä yrittäjiä ja asiaamme nyt kuullaan vähitellen, joukossa on voimaa! Olemme luoneet kansanliikkeen yrittäjien puolesta vain viikossa, se on ilmiömäistä ja kertoo siitä valtavasta tarpeesta, että etenkin pien- ja yksinyrittäjien asemaa on Suomessa parannettava paljon, alkaen epäoikeudenmukaisesta YEL-järjestelmästä. Adressiin voi edelleen osallistua elokuun loppuun asti.

Olemme saaneet asiamme jo nyt hyvin päättäjille tiedoksi, yhteiskunnallinen keskustelu on lähtenyt käyntiin ja taistelu jatkuu, vaikka todella paljon pitää vielä tehdä nopealla aikataululla. Teen kaikkeni, että hallituksen esitys HE 102 / 2022 vp yrittäjän eläkelain muutosta koskien kaadetaan tai viivytetään ja että seuraava hallitus alkaisi suunnitella YEL-järjestelmää kokonaan uudelta, oikeudenmukaiselta ja kestävältä pohjalta. Keväällä kannattaa olla aktiivinen eduskuntavaalien alla ja miettiä tarkkaan, kenelle äänensä antaa. Kuten huomaatte, sillä on todella suuri merkitys.

Tarvitsen vielä teidän apuanne!

1. Olemme järjestämässä mielenosoitusta Järkeä Yeliin tiistaina 6.9. Eduskuntatalolle, alkaen klo 10. Sosiaali- ja terveysvaliokunta on luvannut silloin vastaanottaa adressimme ja moni kansanedustaja tulee olemaan paikalla kuulemassa meitä. Kaikki ovat tervetulleita mukaan, vaikka piipahtamaan vain. Olisi myös upeaa, jos muualla Suomessakin haluttaisiin järjestää omia mielenilmauksia tällä samalla viikolla. Jos et ehdi tai voi osallistua, jaa kuitenkin tietoa tapahtumasta, kaikki tuki auttaa mielenilmauksessamme.

2. Seuraa ja tykkää kampanjastamme täällä: https://www.facebook.com/JarkeaYeliin  -täällä on tietoa, keskustelua ja täältä löydät kutsun mielenosoitukseen myös. Kannustamme vapaaseen, asialliseen, keskusteluun YEL-aiheen tiimoilta. Asiasta ei ole vain yhtä totuutta eikä mielipidettä, laajempi keskustelu on tärkeää.

3. Ole yhteydessä kansanedustajiin, kirjoita heille sähköpostia, laita kommenttia twitteriin. Kiitä heitä, jotka ovat nostaneet asiaamme esille ja tukevat pienyrittäjien asiaa tai kritisoi asiallisesti heitä, jotka vaativat hallituksen yksisilmäistä uudistusta. On tärkeää olla suoraan yhteydessä heihin, jotka asioistamme päättävät.

Olen saanut teiltä kaikilta satoja ja satoja viestejä, kiitän niistä lämpimästi ja luen ne kaikki. Vain osalle ehdin vastata, mutta jokainen viesti on tärkeä ja huomioitu ja minulle saa edelleen laittaa viestejä. Myös tuon facebook-sivumme kautta viestinne tavoittaa minut.

Kiitos vielä kerran teille kaikille, yhdessä ja erikseen. Olette jokainen mukana isommassa muutoksessa ja paras muutosvoima tulee aina joukoista. Toivottavasti tapaan teistä useita tiistaina 6.9.

Lämpimin terveisin

Liisa Hanén