Ei tuulivoimaa Päijänteen erämaisiin maisemiin

Ota yhteyttä adressin tekijään

Keski-Suomi 2040 -maakuntakaava on hyväksytty, erävoitto varmistui!

2023-12-10 07:43:01
Terve,

Keski-Suomen maakuntavaltuusto päätti perjantaina uudesta maakuntakaavasta. Maakuntaan on merkitty 19 maakunnallista tuulivoimala-aluetta. Latamäki-Latavuori ei ole niiden joukossa.

Vaikka maakuntakaava on nyt hyväksytty, niin asia ei ole kuitenkaan vielä kokonaan maalissa. Se, että maakunnallista tv-aluetta ei ole Latamäki-Latavuori -alueelle merkitty, ei estä, etteikö joku sellaista vielä voisi sinne yrittää ja saada. Suur-Savon Sähköllä on edelleen käynnissä osayleiskaavaprosessi Latavuoren voimala-alueen kaavoittamiseksi. SSS kertoi syksyllä, että se haluaa ensin nähdä mitä tapahtuu maakuntakaavan kanssa, ennenkuin päättää  jatkosta, eli jatkaako hankkeen valmistelua ympäristövaikutusarviointi- eli YVA menettelyllä, jota ELY-keskus on päätöksellään edellyttänyt.

Päijät-Hämeen liiton valtuusto päätti tehtyjen selvitysten jälkeen 1.12.2023 käynnistää  oman maakuntakaavaprosessin tuulivoimaloiden kaavoittamiseksi maakuntaan. Noiden selvitysten joukossa on Luhangan rajalla olevat Hartolan Porolankangas että Sysmän Piilivuori. Yhdistys kävi marraskuussa tapaamassa Päijät-Hämeen liiton viranhaltijoita ja toimme heille selkeän viestimme asiasta: 'ei tuuliteollisuutta Päijänteen erämaisiin maisemiin'.  Tärkeimpinä perusteluina vaaatimukselle on Keski-Suomen kaava, joka haluaa suojella alueen luontoon perustuvaa vetovoimaa, jotka ovat virkistys ja matkailu.  Se, että alueelle ei ole merkitty tv-aluetta on selkeä osoitus tästä halusta. Konkreettisena todisteena alueen poikkeuksellisista luontoarvoista esittelimme yhdistyksen kokoaman luontokartoituksen, joka perustuu kesällä 2023 yhdistyksen teettämään kahteen tutkimukseen ja aktvistien kokoamiin havaintoihin alueella.

Erävoitto on saavutettu -  mutta vasta erävoitto. Taistelu jatkuu. Myös adressi on vielä avoinna, tällä hetkellä adressissa on yhteensä 1.128 allekrijoitusta.

Tuulivoima-adressi on luovutettu Luhangan kuntapäättäjille

2023-10-25 07:33:43

Hei

Luovutimme adressin maanantaina. Tilaisuus oli menestys!  Meitä oli 13 henkeä luovuttamassa adressia, jonka otti vastaan Luhangan kunnanvaltuuston puheenjohtaja Marjo Merivirta. Hänen lisäkseen paikalla oli kuusi kuntapäättäjää. Kunnanjohtaja Tuomo Kärnä ei ollut paikalla vaikka ajankohta oli hänen kanssaan sovittu. Media oli kiinnostunut tapahtumasta, ensimmäiset jutut on jo julkaistu. Yle Jyväskylä tiedotti radiossa tilaisuudesta etukäteen ja kirjoitti jutun: https://yle.fi/a/74-20056487

Keski-Suomi 2040 maakuntakaava oli palautekierroksella. Ehdotuksessa ei ole enää mukana maakunnallista tuulivoima-aluetta Latamäki-Latavuoreen - viisas linjaus!  Myös Valkjärven Suojelijat jätti kaavasta muistutuksen. Palautekierroksen jälkeen Keski-Suomen maakuntaliiton valtuusto päättää kaavasta 8.12.2023.  Seuraavaksi vauhdittuu Päijät-Hämeen maakuntakaavan tuulivoimapäivitys. Tämän hetken hahmotelmaan on merkitty Luhangan rajalle Hartolan Porolankankaalle max 18 voimalan alue ja Sysmän puolelle Piilivuoreen max 17 voimalan alue.  Vastustamme noiden alueiden kaavoittamista tuulivoimalle. Yhdistys on jo sopinut Päijät-Hämeen maakuntaliiton kanssa tapaamisesta.

Adressi on luovutettu mutta nimien keruu ja toiminta jatkuu kunnes olemme maalissa. 'Ei tuuliteollisuutta Päijänteen erämaisiin maisemiin!'  Kiitos sinulle tuesta.

Terveisin, Jyrki

Jyrki Koskinen, Valkjärven Suojelijat ry

Erämaavoitto Luhangan tuulivoimataistelussa - mutta uusia eriä on tulossa...

2023-09-11 11:13:57

Hei

Keski-Suomen maakuntahallitus hyväksyi ehdotuksen maakuntakaavasta.  Ehdotukseen ei ole merkitty  seudullista tuulivoima-aluetta Latamäki / Latavuori -alueelle, eli sinne ei voi tulla yli 10 tuulivoimalaa. Helpottava uutinen! Kuten yksi aktivisti sanoi ‘hieno eräämaavoitto!’.  Adressi on osaltaan tehnyt tehtävänsä ja luovutamme sen Luhangan kunnanpäättäjille syksyn aikana.

Vaikka saimme nyt erävoiton, niin tämä ei tarkoita, että rauha olisi vielä saavutettu. Kaavaehdotus on nyt lausunto- ja muistutuskierroksella ja valtuusto päättää siitä joulukuussa. Ehdotuksesta järjestetään Teams-tiedotustilaisuus 13.9. ja 27.9. klo 16:30.  Löydät täältä linkit osallistua tilaisuuksiin sekä ohjeet miten antaa palautetta ehdotukseen. Tässä on kaavaehdotus, johon antaa palautetta. Yhdistys antaa oman palautteen, jonka ydinviesti on:

1. Ei tuuliteollisuutta Päijänteen erämaisiin maisemiin - ei edes vaiheittain hivuttamalla, esimerkiksi Luhangan Latamäki / Latavuori -alueelle.

2. Luhangan Latamäen tuulivoima-alueelle tarvitaan ympäristölupa - 9 vuotta pitkittämistä riittää

3. Tuulivoima-alueiden yhteisvaikutus tulee ottaa huomioon yli kunta- ja maakuntarajojen jo aikaisessa vaiheessa - ei turhaa työtä ja rahanhaaskausta.  Luonto ei tunne kunta- tai maakuntarajoja.

4. Keski-Suomi haluaa käyttää ‘jatkuvaa, rullaavaa maakuntakaavamenettelyä’. Menettely ei saa tarkoittaa jatkuvaa tuulivoimataistelua.

Päijänteen erämaiset maisemat eivät ole vielä turvassa tuuliteollisuudelta. Päijät-Häme on valmistelemassa omaa tuulivoimakaavaansa ja luonnoksessa on kaksi alueen luontoa uhkaavaa tuulivoima-aluetta: Hartolan Porolankangas, max 18 ja Sysmän Piilivuori max 17 tuulivoimalaa. Seuraavat erämaavoitot tarvitaan Hartolassa ja Sysmässä :-)

Ei tuuliteollisuutta Päijänteen erämaisiin maisemiin!

Jyrki Koskinen, Valkjärven suojelijat

1.000 allekirjoitusta koossa - seuraavaksi 1.500 :-)

2023-07-26 08:25:22

Hei ja kiitos sinulle adressin allekirjoituksesta.

Adressin sähköisessä ja paperiversiosssa on nyt yli 1.000 allekirjoitusta, jotka olemme saaneet reilussa kahdessa kuukaudessa, 500 kpl /kk.  Adressi luovutetaan  kunnanpäättäjille kuukauden kuluttua 26.8.2023 Luhangan venetsialaisjuhlassa.  Tällä tahdilla saavutamme 1.500 nimen rajapyykin.

Levitä linkkiä ja sanomaa niin saamme väkevän viestin päättäjille.

Hyviä kesäpäiviä

Jyrki

Ei tuulivoimaa Päijänteen erämaisiin maisemiin - hyviä ja huonoja uutisia

2023-06-19 05:50:50

Hei ja kiitos adressin allekirjoituksesta :-)

Hyvä uutinen: Keski-Suomen ELY päätti viime viikolla, että Suur-Savon Sähkön Latavuoren hankkeeseen tulee soveltaa YVA-, eli ympäristövaikutusten arviointimenettelyä. YVA-menettelyssä hankkeen vaikutukset luontoon ja ympäristöön, maisemaan arvioidaan huolellisesti. ELY ohjaa hanketoimijaa, joka teettää arvioinnin konsulteillaan. YVA-menettelyjen toteutuksia on usein arvosteltu niiden tarkoitushakuisen toteutuksen vuoksi.  On luonnollista ja ymmärrettävää, että hanketoimijalla ei ole valtavaa intressiä sijoittaa rahaa huolellisiin ja kattaviin selvityksiin, joiden tuloksena voi löytyä tekijöitä, jotka rajoittavat tai estävät tuulivoimaloiden rakentamista - ollaan tarkkana. Kun hanketoimija on saanut suunnitelman valmiiksi, se on julkinen ja kommentoitavissa - sitä odotellessa.

Huono uutinen: Keski-Suomen maakuntahallitus on 26.5. kokouksen mukaan antamassa Luhangan kunnalle vielä mahdollisuuden esittää maakunnallisen tuulivoima-alueen kaavoittamista Latamäki / Latavuoreen (tv-merkintä). Tämä tarkoittaisi, että alueelle voisi tulla yli 10 tuulivoimalan tuuliteollisuualue. Asiaa on käsitelty 14.6. pidetyssä viranomaisneuvottelussa. Tähän mennessä ei ole vielä tietoa neuvottelun tuloksesta.  Mikäli Luhanka saa valmisteluluvan, niin sillä on elokuun alkuun asti aikaa tehdä tarvittavat selvitykset, jotka edellytetään kun maakunta päivittää kaavaehdotusta. Sen jälkeen kaavaehdotus tulee julkiselle muistutuskierrokselle ja myös me pääsemme tekemään muistutuksia. Maakuntaliiton valtuusto päättää kaavasta joulukuussa 2023.

Paras uutinen: Valkjärven suojelijat järjetää yhdessä Luhangan yrittäjät ry:n kanssa Hyvän Tuulen Kesäpäivän. Tiedossa on ohjelmaa lapsille, herkkuja ja elävää musiikkia, jota esittää trubaduuri Juha Rupponen sekä Luhangan oma tähti Litku Klemetti. Tilaisuudessa on myös mahdollisuus tuoda terveisiä päättäjille tuulivoimasta tai mistä tahansa, mikä mieltä sitten askarruttaakin.

Nähdään Luhangan kirkonkylällä, vuoden 2023 vierasvenesatama Reetin rannassa lauantaina 8.7.2023 klo 11-15.

Terveisin, Jyrki

ps nimiä on adressissa nyt 368 ja lisäksi paperiversiossa n 150 kpl. Adressi luovutetaan Luhangan kunnalle venetsialaisissa 26.8.2023.

Hyvän_Tuulen_Kesäpäivä(1).jpg