Helsingin yliopiston työntekijät leikkauksia vastaan – tukiadressi opiskelijoiden valtaukselle

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tue opiskelijoiden ulosmarssia ensi torstaina

2023-10-03 08:00:46

Hei kaikki,

Opiskelijat pyytävät yliopiston työntekijöiden tukea opiskelijoiden ulosmarssille ensi torstaina. Ks. viesti ja tavat tukea alla. Kiitos viestin jakamisesta kollegoillesi.

Yt. Adressin laatijat

*** *** ***

Yliopiston työntekijä, osoita solidaarisuutesi opiskelijoille ja tue 5.10. kello 15.00 järjestettävää opiskelijoiden ulosmarssia yliopistolta ja puolusta opiskelijoiden oikeuksia toimeentuloon ja asuntoon! Opiskelijan etu on sinunkin etusi!

Opiskelijat leikkauksia vastaan jatkaa taistelua hallituksen leikkauspolitiikkaa vastaan marssimalla ulos luennoilta, toimistoista, labroista ja kirjastoista torstaina 5.10. klo 15.00. Mielenilmaus toteutetaan poistumalla ennen varsinaisen työ- ja opiskelupäivän loppumista ja se on osa valtakunnallista toiminnan päivää, jossa opiskelijat ympäri Suomen marssivat ulos oppilaitoksistaan.

Kehotamme tukemaan ulosmarssia esimerkiksi seuraavilla tavoilla:

- Kannusta opiskelijoitasi ulosmarssiin

- Jos luennollasi on läsnäolopakko, anna ulosmarssiville opiskelijoille vaihtoehtoisia tehtäviä, jotta opiskelijoille ei koidu haittaa oikeuksiensa vaatimisesta

- Jos voit ottaa tämän riskin, marssi yhdessä opiskelijoidesi kanssa ulos ja seiso heidän vaatimustensa takana

- Pidä luentosi luentosalin ulkopuolella (teach-out) ulosmarssineille opiskelijoille

Ulosmarssin jälkeen liitymme Helsingin yliopiston päärakennukselta Leipää, ei leikkauksia -mielenosoitukseen, jossa vastustamme opiskelijoihin kohdistuvia leikkauksia.

Korota äänesi ja liity ulosmarssiin 5.10. klo 15.00!

Ei leikkauksia opiskelijan toimeentuloon!

Ei kansainvälisten opiskelijoiden aseman heikentämiselle!

Ei opiskelijoiden mielenterveyden romuttamiselle!

Lisätietoa Instagramissa: @toiminnanpaiva @leipaaeileikkauksia @opiskelijatilmanleikkauksia

Tommi Mäklin (tutkijatohtori, matematiikka ja tilastotiede, varapuheenjohtaja HYT), Mattias Lehtinen (tutkija, filosofia), Riku Löf (väitöskirjatutkija, kulttuurien tutkimus), Otto Snellman (väitöskirjatutkija, filosofia) ja Inka Söderström (yliopisto-opettaja, sosiaalityö)

University management has demanded the students to leave tomorrow ‒ come to the Main Building to show support at 8.45 a.m.

2023-09-27 15:46:36

Dear signatories,

The students at the occupation are asking all their supporters to show up at the occupation tomorrow (Thu 28th) morning at 8.45 a.m.

The University management has told the students that they must leave the occupation for a day starting from 9 a.m., since a private event has reserved the whole old side of the Main Building.

The students have tried to negotiate but the management has remained adamant. Students feel that the management is betraying its expressions of concern and its promises to secure students’ right to protest ‒ especially since a proper public statement from the management against the cuts, immigration policies and tuition fees is still lacking.

If you cannot make it to the Main Building, please consider other ways of showing support, e.g., social media posts and messages to the rectors.

Spread the word!

Best,
The Authors

PS: the petition’s handover event today was successful. See the links and our press release below.

A video recording of the handover: https://www.instagram.com/p/CxsO0G4tynD/

HBL article (in Swedish): https://www.hbl.fi/artikel/00f1ba67-8caa-5994-b5f3-cbdd69cb731d

Article in HS forthcoming.

Press release (unfortunately only in Finnish):

TIEDOTE

Julkaisuvapaa heti.

Helsingin yliopiston työntekijät tukevat opiskelijoiden valtausta – adressi keräsi yli 1000 nimeä

Yli 1000 Helsingin yliopiston työyhteisön jäsentä on allekirjoittanut adressin (https://www.adressit.com/hy_tyontekijat_leikkauksia_vastaan1) opiskelijoiden valtauksen vaatimusten puolesta. Adressilla työntekijät vetoavat Helsingin yliopiston rehtoriin ja hallitukseen, että myös nämä tukisivat julkisesti opiskelijoiden vaatimuksia.

Työntekijät luovuttavat adressin Helsingin yliopiston johdolle vallatun yliopiston päärakennuksen aulassa keskiviikkona 27.9. klo 12. Adressia tulee vastaanottamaan yliopiston rehtoria sijaistava vararehtori Kai Nordlund ja yliopiston hallituksen puheenjohtaja Niklas Bruun.

– Yliopiston johto on reagoinut liian vaisusti leikkauspäätöksiin ja kansainvälisiä opiskelijoita kurittavaan maahanmuuttopolitiikkaan. Huolenilmaukset eivät riitä. Kaipaamme suoraselkäistä opiskelijoiden puolustamista ja huonojen päätösten vastustamista, kertoo yliopisto-opettaja Inka Söderström, yksi adressin kirjoittajista.

Opiskelijoiden valtaus alkoi päärakennuksella tiistaina 19.9. ja jatkuu edelleen. Tiistain jälkeen opiskelijoiden protestiliike on levinnyt koko Suomeen ja johtanut yli 20 oppilaitoksen valtaamiseen eri kaupungeissa.

Leikkauksia, lukukausimaksujen korotusta ja maahanmuuttopolitiikkaa vastaan

Opiskelijat vastustavat valtauksilla Suomen hallituksen suunnitelmia leikata asumistuesta ja muusta opiskelijoiden toimeentulosta, kuten opintorahasta, sekä korottaa kansainvälisten opiskelijoiden lukukausimaksuja. He vaativat myös opiskelijoiden mielenterveyspalveluiden turvaamista sekä yliopiston asettumista julkisesti opiskelijoiden vaatimusten taakse.

Adressin allekirjoittaneiden joukossa on muun muassa professoreita, hallinnon työntekijöitä, tutkijoita ja lehtoreita. Allekirjoittajat korostavat adressin kommenteissa, että opiskelijoiden tulisi pystyä keskittymään opintoihin ilman huolta toimeentulosta sekä nostavat esiin ristiriidan valmistumistavoitteiden ja opiskelun edellytyksiä heikentävien lakimuutosten välillä. Työntekijät vastustavat rasismia sekä hallituksen maahanmuuttopolitiikassa että yliopiston sisällä.

Sosiaali- ja kulttuuriantropologian professori Sarah Green perustelee allekirjoitustaan seuraavasti:

– Hallituksen linjaukset ovat ristiriitaisia: Ensinnäkin ne vaativat opiskelijoita valmistumaan tietyssä aikaraamissa, mutta samaan aikaan heikentävät asumisen tukia ja muita tukia, mikä pakottaa opiskelijoita työskentelemään pidempiä päiviä ja heikentää heidän mahdollisuuksiaan valmistua ajallaan. Toiseksi maahanmuuttopolitiikka on lyhytnäköistä: Suomi tarvitsee enemmän maahanmuuttajia, ei vähemmän. Näistä linjauksista puuttuu logiikka ja oikeudenmukaisuus.

– Yliopistoa ei ole ilman opiskelijoita. Jos emme turvaa heidän toimeentuloaan, hyvinvointiaan ja tasa-arvoisia mahdollisuuksiaan kotimaasta riippumatta, myöskään tutkimuksella ja innovaatioilla ei ole tulevaisuutta, perustelee elintarvike- ja ravitsemustieteiden professori Maijaliisa Erkkola.

The petition’s handover is on Wednesday at 12.00 pm – help us reach well over 1000 names before that!

2023-09-26 07:53:16

Dear signatories,

The University of Helsinki working community’s support petition for the students occupation protest will be handed over to the management on Wednesday Sep 27 at 12.00 pm. Join us for the handover event at the occupation (University Main Building, lobby of the main entrance on Senaatintori).

Vice Rector Kai Nordlund and Chair of the Board Niklas Bruun come to personally receive the petition (the Rector is absent due to traveling abroad). We will also send a press release about the petition and the handover event. The students are asked to deliver a comment speech in the event.

Today is the last day to sign the petition. We are now at 1000 names. Could you help us reach well over 1000 signatories? Please share the petition to your colleagues at the University via appropriate channels. Thank you!

Best wishes,

The Authors

Thank you for supporting the students’ occupation protest! What happens next?

2023-09-22 14:13:19

[Due to technical issues, it is possible some of you have received multiple email notifications for the same announcement. Yet we wanted to be sure all receive the notification. We apologize for possible cross-posting.]

Dear all,

The petition has already showed the broad support for the students’ occupation protest among the University of Helsinki working community. We have received over 500 signatures during the first day. Thank for signing and sharing!

We are collecting names at least until early days of next week. So, you still have time to share the petition. We will hand out the petition to the university management during next week.

Greeting from the students at the occupation: they have warmly welcomed the support that the petition has indicated. They are inviting all the working community members to the ‘housewarming’ party they are organizing tonight at the occupation from 18.00 onwards. There will be artists playing during the evening. The students encourage all supporters to visit the occupation through the weekend. You can follow the program at the occupation on Instagram: https://www.instagram.com/opiskelijatleikkauksiavastaan/

Have a nice weekend,

The authors of the petition