Itämeri EI ole akkuteollisuuden kaatopaikka

Ota yhteyttä adressin tekijään

Yyteristä EI akkuteollisuuden kaatopaikkaa – Porissa tavoitellaan nyt samaa kuin Haminan akkumateriaalitehtaalla

2024-04-16 04:58:28

Yyteristä Ei akkuteollisuuden kaatopaikkaa – Puhtaassa siirtymässä toimitaan kuten Kiinassa ja Marokossa?

Yyterin edustasta ei saa tulla BASF:n akkumaterialitehtaan tuotannon jätteiden kaatopaikkaa. BASF pyrkii ajamaan akkumateriaalitehtaan jätevedet rekoilla Poriin, josta ne laskettaisiin Yyterin edustalta Itämereen. Jäteveden sulfaattipitoisuus on lähes 100-kertainen Yyterin alueen sulfaattipitoisuuteen verrattuna ja ammoniumtyppeä saisi laskea mereen moninkertaisesti enemmän kuin mitä Porin kaupungin omista jätevesipäästöistä.

Porissa tavoitellaan nyt samaa kuin Haminan akkumateriaalitehtaan tuotannon jätteiden kanssa

“Olemme pettyneitä siihen, että kiteyttämöä jossa jätevedet voitaisiin puhdistaa tehokkaasti, ei ole vieläkään aloitettu rakentamaan. Alunperin kiteyttämön piti valmistua noin kahden vuoden sisällä, joten se voisi olla jo tulevana syksynä valmis”: toteaa PMP:n puheenjohtaja Marja Tomberg.

Kemianteollisuuden Mika Aalto (Satakunnan Kansa 13.4.2024) nostaa esille Suomen kilpailijamaat Puhtaassa siirtymässä. Mika Aallon mainitsemasta Saksasta ei ole tiedossa ainuttakaan ympäristölupaa vastaavalle akkumateriaalitehtaille, jossa tuotannon isoimmat jäte-erät saisi laskea suoraan Itämereen.

Puhtaan meren puolesta ry kevätkokouksen kannanotossaan muistuttaa, että Ruotsissa, USA:ssa ja Australiassa akkumateriaalitehtaat suunnitellaan siten, että jätteet talteenotetaan ja päästöt vesistöihin ovat mahdollisimman pienet. Suomessa ollaan nyt Kiinan ja Marokon tiellä, jossa tavoite ei ole kiertotalouden edistäminen ja päästöjen ehkäisy, vaan meren käyttäminen halpana kaatopaikkana. Tämäkö on Suomen Puhtaan siirtymän tavoite? Suomen rannikkovesiä ja matalaa vähäsuolaista Itämerta ei voi verrata Atlantin tai Tyynen valtameriin.

Itämeri EI ole akkuteollisuuden kaatopaikka -kansalaisadressi keräsi kuukaudessa yli 67 000 allekirjoittajaa. Adressi kommentteineen luovutettiin ympäristöministeri Kai Mykkäselle ja eurooppa- ja omistajaohjausministeri Anders Adlercreutzille 20.3.2024. Ministeri Adlercreutzkin totesi puheenvuorossaan, että ‘’Sulfaatille on keksittävä tulevaisuudessa muu ratkaisu, kun Itämereen laskeminen.’’

Cinis Fertilizer on aloittanut Ruotsin tehtaallaan kaliumsulfaattilannoitteen tuotannon akkumateriaalitehtailta saatavista sivuvirroista. Myös BASF on solminut yhtiön kanssa esisopimuksen. Lannoitetuotannon kasvaminen Euroopassa vähentää riippuvuutta Venäjästä ja parantaa täten huoltovarmuutta.

Olemme huolestuneita matkailusta ja virkistysalueesta Yyterissä, jonka elinehto on hyvässä kunnossa oleva rannikkovesi. Yyteri on yksi Suomen tunnetuimpia ja upeimpia matkakohteita ja on sääli, että sen ainutlaatuista luontoa pyritään nyt kuormittamaan entistä raskaammin teollisuuden jätevesillä. Suomen puhtaan siirtymän tulee olla puhdasta Itämerelle, toteaa Puhtaan meren puolesta ry:n kevätkokous kannanotossaan.

Kiitos sinulle tuesta

2024-03-21 14:32:16

Hei,

Kiitos sinulle, että allekirjoitit - Itämeri EI ole akkuteollisuuden kaatopaikka -adressin.

Yhdessä loimme kansanliikkeen, jonka ansiosta tietoisuus akkumateriaalitehtaan päästöistä levisi koko Suomeen. Kiitos paljon! Erittäin suuri vaikutus on ollut myös sillä, että monet teistä jakoivat adressia edelleen sosiaalisessa mediassa sekä tekivät sen ympärille mm. videoita ja kuvia. Ilman tämän adressin saamaa laajaa kannatusta ei tietoisuus akkuteollisuuden päästöistä Itämereen olisi näin laaja, mitä se tänä päivänä on. Tuotannon jätteiden talteenottoon ja käsittelyyn on tekniikat ja ratkaisut olemassa, niistäkin on nyt keskustelu käynnistynyt.

Adressin allekirjoitti kuukauden aikana 67421 henkilöä. Netin lisäksi adressin pystyi allekirjoittamaan Haminassa Kahvila Raatihuoneella ja Kotkan kirjastossa. Kommentteja nettiadressiin kertyi valtava määrä noin 1230 sivua, kiitos jokaisesta! AVI:n myöntämästä ympäristöluvasta tehty valitus on toimitettu Vaasan hallinto-oikeuteen pari päivää sitten. Valitukseen liitettiin adressi, allekirjoitukset ja kaikki kommentit.

Eilen 20.3. adressi ja kommentit luovutettiin ilmasto- ja ympäriministeri Kai Mykkäselle sekä eurooppa- ja omistajaohjausministeri Anders Adlercreuztille.

Adressi on netissä vielä auki ja sen voi allekirjoittaa, mutta uusia allekirjoituksia ei toimiteta eteenpäin edellä mainittuihin tarkoituksiin. Adressin viesti ja vaatimukset ovat edelleen ajankohtaisia ja niitä mm. Vaasan hallinto-oikeudessa käsitellään sekä ne ovat relevantteja muiden akkuteollisuuden hankkeiden osalta.

Syy adressin avoinna olemiseen on se, että harkitsemme, että teemmekö aiheeseen liittyvän kansalaisaloitteen. Vastausta tähän ei vielä ole ja selvitämme asiaa rauhassa tarkemmin. Kansalaisaloite tähtää tarkasti määritellyn lainkohdan muuttamiseen. Tiedotamme teille, kun ratkaisu kansalaisaloitteen osalta on tehty.

Voit seurata meitä myös somekanavilla.

Insta: puhtaanmerenpuolesta ja FB: Puhtaan meren puolesta Ry - PMP

Insta: sll_kaakkoiskymi ja FB: Suomen luonnonsuojeluliiton Kaakkois-Kymen yhdistys ry

Outi Lankia ja Jooel Salo / Puhtaan meren puolesta ry

Raija Seppälä / SLL:n Kaakkois-Kymen yhdistys ry