Elävä keskusta ilman toriparkkia
Kommentoitu viesti
se sama demari |
#57 Vastaus perusdemarilta27.06.2012 14:37Ensinnäkin on huono tapa keskustella yrittämällä mitätöidä muut käyttämällä apuna leimaamista, kuten esim. vähätellä vasta-argumentti mm. nimittämällä jaaritukseksi. Perusteluiden ontumisen vuoksi kritisoit vain paria kohtaa? Eikö olisi ollut aihetta sitten enempään? Vai valitsitko mielestäsi pahimmat? Asiaan: Liikenne. Liikenne on kokonaisuus. Liikenne toriparkin myötä korkeintaan vähenisi kokonaisuutena ajatellen. Perustelen väitteeni sillä, että jalankulkijat, pyöräilijät tahi bussimatkaajat toriparkin myötä tuskin alkaisivat autoilla keskustaan. Sen sijaan sinne suuntaisi osa sellaisesta autoilevasta asiakaskunnasta, joka muutoin matkaa mm. Myllyyn. Ts. 10 kilometrin sijasta he autoilisivat 2 - 4 km suuntaansa. Tämä asiakaskunta on kesustalle elintärkeä, sillä ilman heitä joutuvat myös erilaiset pikkuliikkeet matkaamaan asiakkaiden perässä ostoskeskuksiin taajamien ulkopuolelle, minne ei enää kävelläkään. (Tästä on viitteitä jo nyt!) Ts. se lisäisi autoilua. Keskustassa on jo nyt ihan tarpeeksi lopettaneita pikkupuoteja ja vapaata liiketilaa. Huomaa siis autoliikenteestä puhuessasi kokonaisuus. Vaikka keskustaan autoliikenne lisääntyisi, olisi se kokonaisuuden kannalta vähentäminen. Ihan perusjuttu, että tiiviimpi yhdyskunta matkustaa palveluiden perässä vähiten. Siksi keskustan tulee olla vetovoimainen, jotta meillä sellainen edes on. Euroopassa ja USAssa on kosolti esimerkkejä näivettyneistä keskustoista. Näissä ei ilman autoa pärjää. Liikkeet haluavat lisää paikoitustilaa saadakseen lisää asiakkaita. Näinhän minä sen esitinkin, mutta "Louhessa on tilaa" argumentti olikin se kyseenalainen. Mitä vikaa siinä on, että kauppa haluaa lisää asiakkaita? Itse lystinkin maksavat. Vastustus on siis pelkästään periaatteellista vailla mitään muuta perustetta kuin uppiniska ja vastustus vastustuksen vuoksi. "Louhessa on tilaa" on usein esitetty argumentti. Louhen käyttöaste on korkea (tarkista vaikka). Jos asiakkaita halutaan pikateiden automarketeista houkutella keskustaan, niin se onkin sitten uusi tilanne. Nyt on Louhen käyttö lisääntynyt vuosittain 10 - 15 %. Jos Louhessa alkaa olla oikeasti täyttä, se karkottaa asiakkaita. Louhen laajentamista pohdittiin, mutta osoittautui, ettei se onnistu. Peruskallio menee jyrkästi alaspäin. Laajentaminen tarkoittaisi porautumista saveen pohjavesikerrosten läpi. Toriparkki olisi 20 m korkeammalla kuin Louhi. Koko toriparkkiasiassa edelleen vastustaminen on vain omasta mielestäni asenteellista, eikä perusteltua. Aika hyvin sillä kantilla oli näemmä #56. Olet valmis boikotoimaan S-ryhmää toriparkin vuoksi. Mutta miksi vastustat sitä toriparkkia niin kiivaasti. Autot maan alle mahdollistaa koko keskustan kehittämisen vuosiksi eteenpäin nimenomaan painottaen kevyttä liikennettä. |
Vastaukset
Kiitos Kiinnostuksesta Kirjoitukseeni |
#66 Re: Vastaus Perusdemarille #53 & 572012-06-28 20:21:39Jaaritukseksi kirjoituksen tekevät sen liika pituus ja ontuvat perustelut. |
Sakset seis! Suuri kulttuuriadressi
Pidetään kiinni pyöräedusta – hyvinvoinnin ja luottamuksen puolesta 🚴♂️
Vastustamme Karhen Kalliomäen tuulivoimahanketta (Ylöjärvi)
Puhtaan veden ja terveyden puolesta - Ei kaivosta Heinolaan
Sallitaan asuntojen vuokraus matkailijoille!
Silvola, Vantaa: Ei punaista asfalttia Kahluuniityn halki – Suojellaan niittyä, kunnioitetaan asukkaita
Vetoomus: Ei tuulivoimapuistoa Helvetinjärven kansallispuiston viereen (Natura-alue FI0341003), arvokkaaseen kansallismaisemaan. Patakorpi, Kuru, Ylöjärvi. Pirkanmaa.
Ei kaavamuutoshankkeelle, jolla Katariinanlaakson virkistysalueelle kaavoitetaan kerrostaloja!
Forssan sairaalan palvelut turvattava
Kielletään ilotulitteiden myynti yksityishenkilöille
Adressi Kaarinan musiikkiluokkien säilyttämisen puolesta
Suomen on aika tunnustaa Palestiinan valtio
Israel boikottiin Euroviisuissa! Vetoomus Ylelle 2025
Haluaisitko muuttaa jotakin?
Mikään ei muutu jos kaikki ovat hiljaa. Tämän adressin kirjoittaja ryhtyi toimiin. Teetkö itse saman? Aloita kansanliike luomalla adressi.
Aloita oma adressiMuita adresseja, joista saattaisit olla kiinnostunut
Pidetään kiinni pyöräedusta – hyvinvoinnin ja luottamuksen puolesta 🚴♂️
51391 Luotu: 02.06.2025
Onni-palveluliikenne on säilytettävä Yli-Ii - Kiiminki välillä
502 Luotu: 20.08.2025
Adressi Hason vastikekorotuksia vastaan
1108 Luotu: 25.07.2025
Perniön yhtenäiskoulun yläkoulun ja Perniön lukion tilaratkaisuja käsiteltävä huolellisesti, kustannustehokkaasti ja perniöläisiä kunnioittaen
271 Luotu: 10.08.2025
STOP hanhien kokemalle väkivallalle!
233 Luotu: 09.08.2025
Pelastakaa Pyynikin Aikamatkat ja Koko kylän piha
3114 Luotu: 09.03.2022
Koukkuniemenpuiston uimalaituri säilytettävä
405 Luotu: 21.07.2025
Hius- ja kauneudenhoitoalan yritykset ja työpaikat ovat vaarassa! ALV 14% Heti!
21146 Luotu: 20.03.2025
Sinetän liikenneturvallisuuden parantaminen
177 Luotu: 03.08.2025
Ei tuulivoimaa Keuruun Lehmikorpeen
163 Luotu: 28.08.2025
Rajamäen terveysasema lähipalveluineen on säilytettävä!
898 Luotu: 12.06.2025
Osallistuminen Suomen eroamiseen Euroopan Unionista - KLSP
261 Luotu: 29.07.2025
Suomen on aika tunnustaa Palestiinan valtio
11092 Luotu: 09.06.2025
Sopeutumisraha lakkautettava kansanedustajilta
149 Luotu: 22.07.2025
Linjamäen koulu osaksi Tuusulan kulttuurin verkkoa
280 Luotu: 10.07.2025
Vetoomus Turun kaupungille: Nostakaa Palestiinan lippu – Vastavuoroinen ele tasa-arvon ja solidaarisuuden puolesta
346 Luotu: 29.07.2025
Vetoomus Veho Salon toimipisteen säästämiseksi
84 Luotu: 29.08.2025
Vetoomus Taalintehtaan Alkon säilyttämiseksi - Petition för att bevara Alkon i Dalsbruk
956 Luotu: 17.07.2025
Turvalliset koulumatkat oppilaille Mikkelissä - bussien ylitäytölle loppu!
79 Luotu: 12.08.2025
Pelastetaan Pitkäjärvi ja Ilkon upeat kalliot
3718 Luotu: 10.09.2021