Helsingin joukkoliikenteen heikentäminen

Kommentoitu viesti

Ainotar

#134 Re: Re: Re: Re: Re: Emme elä Keski-Euroopassa

06.02.2013 10:16

#132: Montako puuta - Re: Re: Re: Re: Emme elä Keski-Euroopassa 

 Häveten tunnustan, etten ollut huutamassa minkään puolesta silloin kun Mechelininkatua alettiin rakentaa, mutta kadun alle taisi jäädä enemmän venäläisten kaalipeltoja ja huvilanomistajien kukkapenkkejä kuin puita. Mutta missäs olivat pyöräilykulttuurin vaalijat silloin? 1900-luvun alussahan pyörä oli ehdottomasti suosituin ajoneuvo hevospelien ohella ja silloin olisi vielä ollut mahdollista torpata autojen invaasio kaupunkien keskustaan.

Epäilyttää vieläkin, että katusuunnitelmassa on kavennettu myös puukujannetta. Kun tällaista suunnitelmaa on vakavissaan lähdetty tekemään olisi ollut rehellisempää unohtaa kaikenlainen miljöön vaalinta ja raakata lehmukset pois kokonaan. Ei niistä taimista kuitenkaan koskaan tule kunnon puita, muutamista viime vuosina kujanteeseen istutetuista sen näkee. Elleivät liikenteen saasteet niitä nujerra niin tiesuola ja kolhiva auraus viimeistään. Silloin kun nykyiset puut istutettiin olivat liikenneolot vielä aivan toiset, Suomi on autoistunut niin myöhään.

Vastaukset

Pysäkillä seisoja

#135 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Emme elä Keski-Euroopassa

2013-02-06 12:32:14

#134: Ainotar - Re: Re: Re: Re: Re: Emme elä Keski-Euroopassa 

Tässä vaiheessa meikäläisellä pitäisi kai olla ikää reilut 110 vuotta, jotta olisi itse ehtinyt mukaan Mechelininkadun rakennustalkoisiin. Tähän emme taida ihan vielä päästä.

Mitä tulee puukujanteen kaatoaikeisiin ja ylipäänsä koko katusuunnitelmaan, niin rehellisyys ei muutenkaan ole se ominaisuus, joka tästä jää päällimmäiseksi mieleen. Kaupunki joutuu teeskentelemään, että se noudattaa omia suunnitteluohjeitaan arvoympäristön suojelusta, asukkaiden kuulemisesta ja muista hurskaista paperinmaksuisista periaatteista, joilla ei ole paljoakaan tekemistä tämän prosessin kanssa. Siksi se puhuu yhtä ja tekee toista. Myös matkan varrella on ollut aika monta vaihetta, joissa kaupungin menettelyn tasapuolisuuden voi hyvin perustein kyseenalaistaa.

Koko hankkeella taitaa sitä paitsi olla melko vähän tekemistä liikenteen edistämisen kanssa. Ennemmin tämä on nähtävä uuden poliittisen broileripolven yrityksenä kerätä sulkia hattuun. Viivottimella pannaan kantakaupunkia uuteen uskoon oman maun mukaan. Samalla näytetään keskisormea töölöläisille, joita kai pidetään sopivina vallankäytön ja nöyryyttämisen kohteina. Tältä keskustelupalstalta löytyy useita kommentteja, joiden taustalta löytyy ihan muita motiiveja kuin pyyteetön pyöräilyn edistäminen. Silmiinpistävää on myös se, että aina uudelleen yritetään väkisin synnyttää pyöräily vastaan autoilu -rintama, vaikka täällä puolustetaan joukkoliikennettä, josta kohta on vain muisto jäljellä.

Keskusteluista on helposti pääteltävissä, että kiivaimmin muutoksia ajavat ja kovaäänisimmät ovat tuskin edes käyneet tällä puolella kaupunkia, sen verran asiantuntemattomia väitteitä täällä on esitetty. Mechelininkadusta on tehty kohde, jossa voi turvallisen välimatkan päässä ja omia etujaan haittaamatta näyttää vasta saavutettua valtaa.