Helsingin joukkoliikenteen heikentäminen
Kommentoitu viesti
Keijo |
#147 Re: Re: Vihreän pyöräilijän taakka08.02.2013 09:37#144: Ainotar - Re: Vihreän pyöräilijän taakka Aikojen alussa Mechelininkatu on ollut toimivampi ja mielyttävämpi sekä jalankulkijoiden että parkkipaikkaa kaipaavien asukkaiden näkökulmasta. Kadulla on nimittäin aikaisemmin ollut ympärivuorokautiset pysäköintipaikat. Autoliikenteen kaistoja on tuolloin luonnollisesti ollut vain yksi. Kun liikennemäärät alkoivat 1960- ja 70-luvuilla kasvaa, seuraisi tästä ruuhkia, ainakin suomalaisen mittapuun mukaan. Liikennejärjestelyjä muutettiin siten, että pysäköintimahdollisuus joko kokonaan poistettiin tai rajoitettiin se koskemaan ainoastaan ilta-ja yöaikaa. Tällä tavoin saatiin autoliikenteen käyttöön yksi kaista lisää. Liikenne muuttui sujuvammaksi, mutta hinnan tästä maksoivat sekä jalankulkijat että parkkipaikkaa etsivät. Kuten jokainen Mechelininkadulla kävellyt tietää, tapahtuu pysäköinti nykyään jalkakäytävillä. Ja kadunvarsipysäköinti on asukkaiden käytössä vain iltaisin ja öisin. Tähän nähden tuntuu kohkaaminen pyöräkaistoista ja niiden väitetystä syy-yhteydestä lehmuksiin ja ratikkapysäkkeihin hieman turhanaikaiselta. Energiansäästölampuista nyt puhumattakaan. Niitä, jotka pelkäävät pyöräteiden vievän pysäköintipaikkoja, voi myös lohduttaa eräällä seikalla. Helsingin kaupungin pysäköinninvalvonta ei käytännössä osoita minkäänlaista kiinnostusta valvoa jalkakäytävillä ja pyöräteillä tapahtuvaa pysäköintiä. Lappuliisat- ja lasset kiertelevät sen sijaan hiljaisilla asuntokaduilla varmistamassa, että asukaspysäköintilaput ovat paikoillaan. Sikäli kun Mechelininkadulle joskus tulee pyörätie/kaista, voivat Bemari-karit nukkua yönsä aivan rauhassa: pyörätiellä pysäköijiä ei tulla sakottamaan. |
Vastaukset
Pysäkillä seisoja |
#148 Re: Re: Re: Vihreän pyöräilijän taakka2013-02-08 10:09:37#147: Keijo - Re: Re: Vihreän pyöräilijän taakka Fillaristeilla on kyllä vimmattu tarve tehdä tästä keskustelusta autoilijat vastaan pyöräilijät -kiista, vaikka tällä adressilla vastustetaan edelleenkin vain joukkoliikenteen heikentämistä, kuten adressin nimikin kertoo. Pyöräkaistat ja lehmukset sotkeutuvat tähän teemaan siksi, että Helsingin kaupunki on pakannut nämä kaikki samaan teoksen nimeltä Mechelininkadun pyörätiesuunnitelma. Kukaan ei ole väittänyt, että puut kaadettaisiin tai että pysäkit poistettaisiin pyöräkaistojen tieltä. Mutta kai puunkaatoa ja pysäkkien poistoa silti saa vastustaa, jos ei sitä kannata. Siksipä ihmettelen, miksi fillaristeille näyttää olevan äärimmäisen tärkeää, että vanhat puut todella saadaan nurin ja tilalle istutetaan pikkutaimia. Tai että pysäkit halutaan pois. Kumpikaan näistä toimenpiteistä ei edistä pyöräilyä yhtään millään lailla mutta haittaa huomattavasti paikallisia asukkaita. Sekö tässä onkin tärkeintä? Onhan se huvittavaa, kun vakavalla naamalla yritetään väittää, että eivät ne puut mihinkään ole häviämässä, ne vain vaihdetaan. Siis samalla laillako kuin vanha fillari vaihdetaan uuteen, ja uusi on aina hienompi ja parempi? Kyllä pyöräilijän elämän täytyy olla rasittavaa, kun autoilija-mörköjä näkyy joka paikassa. Vaikka kyseessä olisi millainen tahansa vaikeasti liikkuva kaupunkilainen (invalidi, liikuntarajoitteinen, pienten lasten vanhempi) joka vastustaa joukkoliikenteen heikentämistä, niin kyllä sen täytyy olla valepukuinen autoilija, joka hirveästi vihaa pyöräilijöitä. Jos minulta kysytte, niin kannatan lämpimästi läpiajokieltoa Mechelininkadulle. Tästä voisi ihan hyvin tehdä kävelykadun, jonka keskellä olisi raitiovaunukiskot ja pysäkit. Kaikki espoolaiset ja muut autoilijat vaan jonnekin kehälle. Kyllä se meille sopii. |
Ainotar |
#150 Re: Re: Re: Vihreän pyöräilijän taakka2013-02-08 11:41:30#147: Keijo - Re: Re: Vihreän pyöräilijän taakka Vai et ymmärtänyt lamppuvertaustani? No ei se mitään. Olen aikaisemmissa kommenteissani jo protestoinut tuota todistamaasi auton palvontaa ja ihmetellyt, eikö siinä todellakaan ole peruutusvaihdetta. Jos autoille annettaisiin Mechelininkadulla jälleen vain kaksi kaistaa, jäisivät toiset kaksi pyöräilijöille ja säästettäisiin kolme miljoonaa. Mikseivät Helsingin Pyöräilijät vaadi tätä? Eikö kantti kestä? Kun pyöräkaistoja vaativien mielestä Mechelininkadulla ei mitään ruuhkia ole eikä tule ja autoliikenteen hidastuminen on vain positiivinen asia, niin mikseivät autot voisi madella kahta kaistaa pitkin, häh? Se voisi olla autoilijoille paljon tepsivämpi kannustin jättää biilinsä talliin kuin pyöräkaistojen olemassaolo. Nyt pyöräilijöiden - joilla en tarkoita itseni kaltaisia ajoittaisia kuntopyöräilijöitä - esiintyminen antaa kuvan, että tärkeää on vain heidän elämäntapansa, eivät sen suuremmat päämäärät. Ilmastonmuutoksen vauhdin huomioon ottaen asioita pitäisi kyllä ajatella pidemmälle ja miettiä, miten nykyiset liikenneratkaisut toimivat askelmina kohti yksityisautotonta kaupunkia. Jätkäsaaressa ja Kalasatamassahan autottomuutta vähän kokeillaan, mutta voisi sitä kokeilla joillain vanhoillakin alueilla. |
Sakset seis! Suuri kulttuuriadressi
Puhtaan veden ja terveyden puolesta - Ei kaivosta Heinolaan
Pidetään kiinni pyöräedusta – hyvinvoinnin ja luottamuksen puolesta 🚴♂️
Sallitaan asuntojen vuokraus matkailijoille!
Ei energiapuuterminaalia Munittulaan!
Vetoomus Pirkanmaan Hyvinvointialueelle: Vanhusten kasvokkaisen päivätoiminnan palauttaminen ja turvaaminen
Silvola, Vantaa: Ei punaista asfalttia Kahluuniityn halki – Suojellaan niittyä, kunnioitetaan asukkaita
PELASTETAAN LOUHIPUISTO
Vastustamme Karhen Kalliomäen tuulivoimahanketta (Ylöjärvi)
Kielletään ilotulitteiden myynti yksityishenkilöille
Tampereen Iidesjärvi ja sen eteläpuolinen alue luonnonsuojelualueeksi
Vetoomus Siuntion aurinkovoimalahankkeiden estämiseksi valtakunnallisesti arvokkaille maisema-alueille
Adressi Kaarinan musiikkiluokkien säilyttämisen puolesta
Säilytetään Märkiön leirikeskus – yhteinen tilamme
Vetoomus: Ei tuulivoimapuistoa Helvetinjärven kansallispuiston viereen (Natura-alue FI0341003), arvokkaaseen kansallismaisemaan. Patakorpi, Kuru, Ylöjärvi. Pirkanmaa.
Ei pumppuvoimaloita Kemijärvelle
Ei kaavamuutoshankkeelle, jolla Katariinanlaakson virkistysalueelle kaavoitetaan kerrostaloja!
Sotiemme veteraanit linnanjuhliin 6.12.2024.
JUMALAN KYMMENEN KÄSKYÄ!
Israel boikottiin Euroviisuissa! Vetoomus Ylelle 2025
Pysäytä ihmiskaupan uhriksi joutuneen Maryn ja hänen lastensa pakkopalautus
Forssan sairaalan palvelut turvattava
Ei enää leikkauksia mielenterveyspalveluista!
Haluaisitko muuttaa jotakin?
Mikään ei muutu jos kaikki ovat hiljaa. Tämän adressin kirjoittaja ryhtyi toimiin. Teetkö itse saman? Aloita kansanliike luomalla adressi.
Aloita oma adressiMuita adresseja, joista saattaisit olla kiinnostunut
Pidetään kiinni pyöräedusta – hyvinvoinnin ja luottamuksen puolesta 🚴♂️
42984 Luotu: 02.06.2025
Suomen on aika tunnustaa Palestiinan valtio
10393 Luotu: 09.06.2025
Vaadimme eduskunnan, presidentin ja hallituksen toimille suunnan muutosta.
1059 Luotu: 12.06.2025
Salibandyliiton tulee luopua 3vs3-turnausten tuomisesta 5vs5-sarjoihin
695 Luotu: 14.06.2025
Rajamäen terveysasema lähipalveluineen on säilytettävä!
597 Luotu: 12.06.2025
Pätevöitymiskoulutus yksityisen varhaiskasvatuksen työntekijöille
131 Luotu: 16.06.2025
Joukkokanne eläkerahojemme varastamisesta
103 Luotu: 13.06.2025
Vakinaistetaan Askolan alakoulujen Kasvatusohjaajan virka
90 Luotu: 15.06.2025
Kankaanpään terveyskeskuksen hyvän asiakaspalvelun puolesta
84 Luotu: 18.06.2025
Porvoon kaupungin johdolta vaaditaan välitöntä muutosta Porvoon rakennusvalvonnan johtoon ja epäasialliseen toimintaan.
651 Luotu: 06.06.2025
Ruotintien kunto ja kunnossapito paremmaksi
76 Luotu: 18.06.2025
Bussilinja Metsämaalle takaisin
56 Luotu: 12.06.2025
Lastenosteopatian puolesta
805 Luotu: 21.05.2025
Työsuhde pyöräilyn verotusta ei saa muuttaa
1702 Luotu: 01.05.2025
Ajantasainen ja luotettava viestintä lauttaliikenteen häiriötilanteissa
175 Luotu: 22.05.2025
Aso-asukkaita ei saa säätää vuokralaisiksi
2764 Luotu: 08.04.2024
Huumeneulojen vaihtopistettä ei tule sijoittaa Kivenlahteen
820 Luotu: 02.06.2025
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen kuljetuspalveluohje
50 Luotu: 09.06.2025
Säilytetään Santapankki virkistyskäytössä
676 Luotu: 04.05.2025
Hius- ja kauneudenhoitoalan yritykset ja työpaikat ovat vaarassa! ALV 14% Heti!
20800 Luotu: 20.03.2025