Adressi Koulukiusaamista Vastaan

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Adressi Koulukiusaamista Vastaan.

Katariina Mäntylä
Vantaa

#26

25.05.2007 22:56

Allekirjoitin, koska itseänikin kiusataan koulussa, tosin se ei ole kamalan vakavaa, sillä en loukkaudu siitä, että massateinit itkevät siitä, että haluan olla erilainen.

Lisäksi minusta on typerää perustella se, etteivät homoseksuaalit saa adoptoida lapsia, koska heidän lapsiansa kiusattaisiin koulussa. That means you let the bullies set the rules..
birgitta hautalampi
kuvansi

#27

28.05.2007 17:39

Mä jo kirjoitin samasta aiheesta toiseen adressiin.Miten paljon on koulusta ja opettajista kiinni että puututaanko kiusamiseen.Toisessa kuolussa sallitaan tönimiset ja tuuppimiset ja lumipallolla heitämiset se on kuulema normaalia.Mutta toisessa koulussa missä on mun toinen lapsi niin ei saa tehdä mitään tälläistä että ei alkaisi kiusaaminen edes vahinkossakaan. Se on hyvä asia kun useasti kiusaaminen alkaa tönimisellä ja pienellä nimittelyllä.Kotiin tulee joka kerta lappu jos on tapahtunut jotain tai jäänyt läksyt tekemättä.Niin vanhemmat tietää mitä koulussa tapahtuu ja pysyvät ajantasalla lapsestaa.Kiitos hyvän rehtorin ja opettajat.Eikä ole ainakaan koulun koossa selitystä siihen että toisessa koulussa esintyy kiusaamista kun ovat saman kokoisia noin vähän yli 100 oppilasta per koulu.
Sofia Ella
Tampere

#28

28.05.2007 20:31

Minua on kiusattu koulussa sekä fyysisesti että psyykkisesti, kaveriani on nimitelty vuosikausia hänen ihonvärinsä perusteella ja meitä molempia ollaan haukuttu huoriksi monituisia kertoja, mutta opettajat ja rehtori ignoroivat tapaukset täysin. Tuntuu siltä, että nykypäivän kouluissa todellakin kiusaajat saavat enemmän sympatiaa osakseen kuin kiusatut. "Voi, sillä on vaikeaa kotona" ja niin edespäin, aivan kuin se oikeuttaisi loukkaamaan muita.
susanne viinamäki
Adressin tekijä

#29 Aikaa oppilaalle

11.07.2007 20:43

Eduskunta kävi eilen vilkasta keskustelua valtiontalouden menokehyksestä seuraaville neljälle vuodelle. Kehykset toimivat valtion budjetin valmistelun pohjana ja menokattona - se viitoittaa tietä sille, mihin tulevina vuosina panostetaan.

Vasemmisto-opposition vaatimukset koulutukseen ja osaamiseen ovat juuri niitä samoja asioista, joita sinivihreä hallitus aikoo nyt toteuttaa. Yllätys ei liene se, että oppositio vain vaatii pikkuisen enemmän rahaa näihin panostuksiin. Pidänkin tätä selkeänä kiitoksena hallituksen valitsemalle linjalle.

Perusopetukseen panostaminen on yksi keskeisistä painopisteistämme. Seuraavan neljän vuoden aikana ohjaamme mittavat 80 miljoonaa euroa koulutuksen laadun kehittämiseen.

Näin voidaan pienentää ryhmäkokoja sekä vahvistaa tuki- ja erityisopetusta, samoin opinto-ohjausta ja oppilashuoltoa. Opettajalla on oltava aikaa jokaiselle oppilaalle.

Ryhmäkokojen pienentämisen osalta hallituksen viesti on selkeä: ylisuuriin opetusryhmiin on puututtava. Pienet ryhmäkoot ovat paras keino parantaa perusopetuksen laatua, ehkäistä syrjäytymistä ja samalla kehittää opettajien työolosuhteita.

Tiukkaan säätelyyn ja yhteen malliin ryhmäkokojen suhteen emme kuitenkaan halua lähteä. Olosuhteet kunnissa ovat hyvin erilaiset eri puolilla Suomea. Opetustilanteet, oppiaineet ja oppilaat ovat erilaisia. Se, mikä on toimiva koko toiselle oppilasryhmälle, ei välttämättä ole sopiva toiselle. Oppilaiden yksilölliset tarpeet vaihtelevat.

Tiukka säätely olisi vaarassa johtaa siihen, että säädetystä opetusryhmien maksimikoosta tulisikin minimikoko, jota kunnat noudattaisivat. Tämä ei antaisi liikkumavaraa huomioida oppilaiden
ja opetusryhmien erilaisia tarpeita. Parhaiten opetusryhmät voidaan pitää kurissa takaamalla kunnille riittävät voimavarat huolehtia perusopetuksesta.

Liian suuret opetusryhmät ovat vakava ongelma. Kunnissa on seurattava tarkasti ryhmäkokojen suuruutta ja estää ylisuuret ryhmät.

On välttämätöntä luoda keinot seurata sitä, että lisävoimavarat todella kanavoituvat pienempiin ryhmäkokoihin ja koulutuksen laadun kehittämiseen. Demariministerit ovat tämän asian jättäneet tekemättä.

Opetusministeriö tulee luomaan seurantajärjestelmän ryhmäkokotilanteesta yhteistyössä Kuntaliiton ja Opetusalan ammattijärjestö OAJ:n kanssa. On tärkeää, että kuntapäättäjillä on olemassa selkeää vertailutietoa ja parhaat käytännöt saadaan hyödynnettyä.

Perusopetuksen laadun turvaamisessa on ensisijaista huolehtia myös siitä, että meillä on tulevaisuudessakin ammattitaitoisia, päteviä ja motivoituneita opettajia. Opettajan työn on oltava houkuttelevaa.

Riittävät voimavarat perusopetukseen turvaavat, että opettajia on riittävästi, opettajat voivat täysimääräisesti hyödyntää omaa osaamistaan ja sen, että jokainen oppilas saa yksilöllistä opetusta. Suomen tulevaisuus tehdään peruskouluissa.
susanne viinamäki
Adressin tekijä

#30 Aikaa oppilaalle ...

11.07.2007 20:48

Näin (ylläoleva viesti) siis Opetusministeri (alk.19.4.2007) Sari Sarkomaa 20.6.2007 netti- sivuillaan päiväkirjassaan kertoi, http://www.sarisarkomaa.net/
Marianna Tuominiemi
Jyväsakylä

#31

13.07.2007 23:14

Allekirjoitin. Olen 14-vuotias, pekuskoulua käyvä nuori. Olen ollut esikoulusta lähtien koulukiusattu. Syynä on ollut lievä ylipaino. Yläasteelle siirryttäessä tilanne paheni kriittisesti. Olin todella masentunut. Viiltelin ja haudoin itsemurhaa. En uskaltanut kertoa kiusaamisesta kenellekkään, kunnes kerran lija-autossa kerroin koulumme tulioppilaalle joka istui vieressäni. Kiusaaminen loppui hetkeksi. Nyt, kahdeksannelta yhdeksännelle siirtyessäni, olen kesän aikana kuullut, että minusta kirjoitetaan perättömiä, erittäin ilkeitä ja turhia asioita suomi24-n ja Demin sivuille. sinne oli myös laitettu messenger-osoitteeni. en ole itse lukenut tätä, mutta olen saanut kuulla siitä. Ja varmasti moni koulussammekin on lueknut sen. Nyt pelottaa lähteä yhdeksänne luokalle odottaen, alkaako kiusaaminen vai ei. En halua samaan kierteeseen kuin seitsemännellä, ja haluaisin hyvät arvosanat lukioon mennessäni. Äitini vähän välittää kiusaamisestani, vaikka hän on itsekin ollut koulukiusattu. Hänen mielestään minun pitäisi odottaa, kunnes kiusaaminen on fyysistä, että siihen kannattaisi puuttua kunnolla. Tyrmistyin äitini kommenttia. Isäni oli valmis viemään asian pidemmälle, mutta se onneksi loppui. Tälläkertaa asia on niin henkilökohtainen, etten viitsi ottaa sitä kotona esille, edes isäni ei tiedä asiasta. Toivon todella, että saan olla rauhassa, mutta pitää katsoa päivä kerrallaan.
Hyvät vanhemmat, älkää MISSÄÄN NIMESSÄ kääntäkö selkäänne lapsellenne, jos hän kertoo kiusaamisesta. Silloin saattaa mennä usko ja luottamus kaikkiin aikuisiin.
Krista 12v
Vantaa

#32 Ruotsi näyttää esimerkkiä

14.08.2007 19:47

Joo, samaa mieltä ku ruotsalaiset!!1!!! Vaihtakoon koulua ja pakotetaan meneen kouluun vaikka ilman vaatteita että muut kiusaa sitä ja sitä saa mitä tilaa!!!!!!! Mua on kiusattu ja kypsyin siihen tehdään vaikka näin nii sit tietää miltä tuntuu!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
susanne viinamäki
Adressin tekijä

#33 Koulukiusaaminen on yksi väkivallan muoto! (IL 16.8.2007)

17.08.2007 10:10

Yksikin sana riittää!
16.8.2007 12:54

- Haluatko pilata jonkun päivän vai piristää sitä.. Yksikin sana riittää! kuului torstaisen koulurauhajulistuksen ydinviesti.
SUOMEN KOULUIHIN JULISTETTIIN KOULURAUHA TORSTAINA 16.8. Jyväskylässä. Koulurauhan julistuksen järjestäjät muistuttivat, että koulukiusaaminen on yksi väkivallan muoto.

- Aikuisten työpaikkakiusaamisesta puhutaan yhä yleisemmin henkisenä väkivaltana, mutta lasten ja nuorten keskinäistä henkistä tai fyysistä väkivaltaa nimitetään kiusaamiseksi. Kertooko puhetapa siitä, että aikuisilla on taipumus suhtautua koulukiusaamiseen vähättelevästi? Kiusaamista ei saa vähätellä, sillä se on väkivaltaa, josta voi olla myös rikosoikeudellisia seuraamuksia, sanoi Mannerheimin Lastensuojeluliiton ohjelmatyöstä vastaava johtaja, psykologi Marie Rautava.

- Pahimmillaan koulukiusaaminen ja -väkivalta aiheuttavat erilaisia psyykkisiä ja fyysisiä vammoja, jotka näkyvät uhrin elämässä ahdistuneisuutena tai masentuneisuutena vielä aikuisenakin, Rautava muistuttaa.

Puututtava välittömästi

- Väkivaltaa ei tule hyväksyä missään muodossa. Jos sitä esiintyy, siihen tulee puuttua välittömästi. Koulussa tapahtuvan väkivallan lisäksi poliisi on huolestunut myös kotona tapahtuvasta väkivallasta, sanoi sisäasiainministeriön poliisitarkastaja Mikko Lampikoski.

- Poliisi on yksi tärkeimmistä toimijoista tässä työssä, mutta vastuu turvallisuuden ja viihtyvyyden parantamisesta ja ylläpitämisestä kuuluu kaikille. Yhteistoiminnasta sopiminen viranomaisten ja kansalaisjärjestöjen kanssa on välttämättömyys. Yhteistyötä poliisin ja koulujen kanssa tulisi kehittää ja vahvistaa.

Hyvä alku tärkeä

- Lukuvuoden ja koulun aloittamiseen alkuun liittyvät kohtaamiset voivat vaikuttaa koko loppulukuvuoden tai jopa koko koulu-uran hyvinvoinnin kokemuksiin ja sen kautta myös motivaatioon oppia, sanoo Opetushallituksen kehitysjohtaja Markku Rimpelä.

IL
susanne viinamäki
Adressin tekijä

#34 Torstaina luettu koulurauhan julistus:

17.08.2007 10:15

Moikka kaikki pienet, suuret ja pääsi kokoiset koululaiset.

Tänään julistamme 18. kertaa koulurauhan, tällä kertaa täällä Jyväskylässä.

Joka päivä teet valintoja, haluatko pilata jonkun päivän vai piristää sitä...

Yksikin sana riittää.

Kiusaaminen ei tee ketään onnelliseksi, joten tehkäämme kaikille viihtyisä opiskeluympäsistö kiusaamatta ketään.

Elämyksellistä kouluvuotta kaikille!

Koulurauhan julistustekstin laativat Mannerheimin Lastensuojeluliiton tukioppilaat Viitaniemen koulusta.

___________________________________

Koulurauhatoiminta jatkuu läpi kouluvuoden ja uudet mallit ja ideat ovat välittömästi kaikkien koulujen käytettävissä nettisivuilla
www.koulurauha.fi ja www.skolfreden.fi

Koulurauha kiertää viestikapulan tavoin paikkakunnalta toiselle. Vuonna 2008 Koulurauha julistetaan Espoossa. Ensimmäisen kerran Koulurauha julistettiin vuonna 1990 Turussa.

___________________________________

OSALLISTU:

MLL kartoittaa koulukiusaamista ja -väkivaltaa nettikyselyllä peruskoulun oppilaille ja opettajille. Kyselyyn voi vastata osoitteessa www.mll.fi/ kiusaamiskysely 31.8.2007 mennessä. Tulokset julkistetaan 19.9.2007.

___________________________________
kyösti hagert
helsinki

#35 kannatan tätä

01.09.2007 22:15

Kiusaajat johonkin hoitoon ja kiusatuille tukea esim;koululta ,kota ja muutenkin tukea
susanne viinamäki
Adressin tekijä

#36 "Koulukiusaamiseen puututtava enemmän" (Iltalehti 26.9.2007)

26.09.2007 12:24

Lääninhallitusten mielestä kunnat eivät valvo riittävästi sitä, mitä kouluissa tehdään koulukiusaamisen estämiseksi.

Tyytymättömyys tuli selvästi esiin, kun Opettaja-lehti haastatteli aiheesta lääninhallitusten sivistysosastojen johtoa. Sivistysosastoilla oltiin sitä mieltä, että kunnat laiminlyövät velvollisuuttaan valvoa koulukiusaamisen ehkäisytoimia.

Lääninhallitukset ovat huolissaan, sillä niille tulevien valitusten ja kanteluiden valossa näyttää siltä, että todella pahaa koulukiusaamista on nykyisin aivan yhtä paljon kuin kymmenen vuotta sitten.

Koulut velvoitettu puuttumaan

Nykyinen opetussuunnitelma velvoittaa jokaisen koulun laatimaan suunnitelman siitä, miten kiusaamiseen puututaan. Etelä-Suomen lääninhallituksen sivistysosaston päällikkö Juha Mäntyvaara sanoo kuitenkin, ettei suunnitelmaa ole kaikissa kouluissa tehty.

- Koulutoimenjohtajan tai muun asiasta vastaavan kunnan virkamiehen pitäisi olla perillä siitä, missä mennään, Mäntyvaara sanoo.

- Pitäisi valvoa sitä, että suunnitelmat on tehty säädösten mukaan sekä sitä että kouluyhteisö tuntee ne hyvin ja huomioi ne omassa toiminnassaan ja että näistä asioista on keskusteltu myös vanhempien kanssa.

Kuntaliiton suomenkielisen opetuksen päällikkö Anneli Kangasniemi huomauttaa kuitenkin, että velvoite laatia erillinen kiusaamisen ehkäisysuunnitelma tuli voimaan vasta vuonna 2006. Samalla koulut velvoitettiin laatimaan useista muistakin asioista kirjallisia suunnitelmia.

- Vaikka koululla ei olisikaan kirjallista suunnitelmaa, se ei tarkoita sitä, ettei kiusaamiseen puututtaisi, hän korostaa.

STT


Anneli Kangasniemen kannattaisi varmaankin haastatella kaikkia niitä koulukiusattuja ja kysyä miten kouluissa puututaan kiusaamiseen, vai puututaanko ollenkaan..
SV
Jari Rosnell
Hämeenlinna

#37 Mitenkä opetusministeriö suhtautuu tilanteeseen jossa kiusaaja on opettaja????

08.10.2007 14:33

Moi

Olen ollut kiusattuna itsekkin ala,ylä-asteella sekä ammattikoulussa mutta sinä aikana en koskaan kokenut kiusaamista opettajalta,nyt olen siinä tilanteessa jossa
avovaimoni pikkusiskoa kiusaa koulussa opettaja,kiussaaminen ilmentyy sill että kun esimerkiksi jotkut luokan oppilaista kiusaavat tätä pikkusiskoa niin tämä opettaja ei kanna vastuuta vaan suojelee kiusaajia eikä puutu asiaan koska hänellä
on tällä kyseisellä luokalla muitten opettajien lapsia.Sen lisäksi Tämä pikkusisko löysi kirjoituksen hänen koulukirjastaan jossa viitataan hänen ruumiin kokoonsa,no
hän vei koulukirjan näytettäväksi tälle opettajalle joka sanoi seuraavalla tavalla.- Miksi olet itse kirjoittanut kirjaasi,ei tarvitse valehdella että joku muu olisi koska tunnen käsialasi,onko sinulla mielenterveydellisiä ongelmia???Voiko 12 vuotiaalta mennä kysymään moista.Mihin tästä voisi tehdä valituksen???

Ikävin terveisin:jari
Hanna-maria Herranen
Kempele

#38 koulukiusauksen loputtava!!

08.10.2007 15:46

Minä tiedän mitä koulukiusaus on koska olen itsekkin koulukiusattu..olen nyt 7-luokalla ja se on vähän helpotanut.oli kauheaa 6 kun jouduin menemään jopa 4 kertaa vessaan itkemään haukkumisten takia.sen on loputtava.
Hanna-maria Herranen
Kempele

#39 koulukiusauksen loputtava!!

08.10.2007 15:50

Tiedän mitä koulukiusaus on koska olen itsekkin koulukiusattu..olen nyt 7-luokalla
joten se on helpottanut.6 luokalla oli hyvin vaikeaa.minua haukuttiin koko ajan.jouduin menemään koulun vessaan jopa 4 itkemään haukkumisen vuoksi..toivon että se loppuisi.
Hanna-maria Herranen
Kempele

#40

08.10.2007 15:52

anteeksi kun kirjoitin tuon saman tekstin 2 kertaa.en huomannut että se oli jo tallentunut.
susanne viinamäki
Adressin tekijä

#41 KUN OPETTAJA KIUSAA..

21.10.2007 11:08

..jos koulun rehtori ei saa mitään kuria opettajaan niin valitus kannattaa tehdä kirjallisesti oman kaupungin sivistystoimen johtajalle sekä koulutoimen johtajalle ja jos tämä ei tuota mitään tulosta niin lääninhallitukseen voi tehdä kantelun asiasta ja myös opetusministeriöstä voisi kysyä mitä tehdään seuraavaksi.. ja kannattaa valittaa myös OAJ:lle, (Opetusalan ammattijärjestö). Opettajasta kannattaa myös tehdä rikosilmoitus, vaikkei se ehkä tuotakkaan tulosta.

Pitäkää kiusaamisesta päiväkirjaa, se on dokumentti oikeudessa ja lääninhallituksessa - joka tapauksessa.

Antakaa kirjallisesti tietoa, puhelimitse ei kannata!

HS keskustelupalsta, mitä vanhemmat voivat tehdä kun opettaja kiusaa oppilasta:
http://www.hs.fi/keskustelu/Mit%E4+vanhemmat+voivat+tehd%E4,+jos+opettaja+kiusaa+oppilaita%3F/thread.jspa?threadID=78808&messageID=1420339
susanne viinamäki
Adressin tekijä

#42 KOULUKIUSATTUJA UHATAAN HUOSTAANOTOILLA!?

21.10.2007 13:03

Koulukiusaaminen, mitä teen? (Täältä löytyy myös tarina jossa yh-äidin tytär pakkohuostaanotettiin ja sijoitettiin laitossijoitukseen)

http://keskustelu.kaksplus.fi/t844754,100#m8684117

Mihin on tämä yhteiskunta mennyt!?

Myös minä itse yh- äitinä olin aloitteentekijänä poikani koulukiusaamisasian puolesta. Otin sosiaalitoimen lastensuojeluun yhteyttä ja kun koulukiusaamista ei saatu loppumaan, niin lastenvalvoja alkoi uhkailemaan meitä että mikäli koulukiusaaminen ei lopu niin hän alkaa harkitsemaan huostaanottoa. Ihmettelenkin kovasti tätä lastenvalvojan toimintaa, koska yleensä huostaan otetaan lapsia joilla on huonot kotiolot ja tässä tapauksessa lapsella on huonot kouluolot. Luulevatko nämä ihmiset todella että kiusaaminen loppuu siihen huostaanottoon? Mitä huostaanotto tekeekään lapsen psyykkeelle?

Välttäkää yhteydenottoa lastensuojeluun koulukiusaus asioissa!!

Onhan huostaanottokin tietysti yksi yhteiskunnan keinoista lakaista maton alle kaikki valittajat ja kiusatut, eikä näin ollen koulujen tilastoihinkaan tule niitä todellisia lukemia kiusaamistapauksista. Ja eihän meidän koulussa ole kiusaamistapauksia koska meillä on selkeät ohjeet kiusaamistapauksia varten..

Minä pyysin kirjallista vastinetta koululta sen jälkeen kun poikani pahoinpideltiin, että miten koulu aikoo turvata poikani koulunkäynnin jatkossa.
Koulun rehtori antoi minulle seuraavanlaisen vastineen (A4 lappu):

Vastine huoltajan ilmaisemaan pyyntöön selvittää, miten koulu turvaa oppilaan koulunkäynnin:

Liite 1: Koulun järjestyssäännöt
Liite 2: Välituntivalvoja lista
Liite 3: Luokan oma lukujärjestys
Lisäksi oppilaan turva on oma luokanvalvoja, oppilas opiskelee pienryhmässä - hän voi harjoitella vuorovaikutus ja sosiaalisia taitoja, oppilas itse ilmaisee koulun aikuisille huolensa heti koulupäivän aikana.

Kun erikseen pyysin, niin sain vielä kopion koulun suunnitelmasta kiusaamistapauksia varten.

Tämä oli siis koulun rehtorin vastine siihen miten koulu turvaa lapsen turvallisen koulunkäynnin. Rivien välistä voin lukea jälleen kerran tämän oletuksen että koulun mielestä koulukiusattu ei ole sosiaalinen ihminen. Jos tällaisella vastineella todella turvataan lapsen oikeus turvalliseen koulunkäyntiin, niin kuinka moni teistä koulukiusattujen vanhemmista laittaisi lapsen turvallisin mielin kouluun tällaisen vastineen jälkeen?

Tämän tapauksen jälkeen siirsin poikani kotiopetuksen pariin ja saamme kotikoulunkäyntiin apua Feenix-koululta http://www.feeniks-koulu.fi/
ja tästä kyseisestä koulusta poika on saanut myös uusia kavereita, joten meidän sosiaalinen lapsemme harjoittaa vuorovaikutustaitojaan tällä hetkellä siis sekä vanhojen että uusien kavereidensa kanssa, turvallisesti..
Suomessa ei ole koulupakkoa vaan oppivelvollisuuspakko, ja ainakin meidän osaltamme tämä järjestelmä toimii loistavasti, poika lukee ahkerasti sekä käy tenttimässä pakolliset koulu aineet kunnan määräämässä koulussa/opettajalla :)
Ainoa asia mikä minua harmittaa on se että "sallin" kiusaamisen jatkua 8-vuotta, olisi pitänyt vain heti laittaa poika kotikouluun opiskelemaan.

Vaikka meidän osaltamme tunnelin päässä näkyykin valoa niin taistelu koulukiusaamista vastaan ei silti lopu tähän, vaan aion toimittaa adressin eteenpäin heti kun siinä on tarpeeksi nimiä.

Ps. On se kumma juttu että esim.Kurosen asiat kiinnostavat ihmisiä enemmän kuin koulukiusaaminen?

Tässä muutama hyvä linkki:

Tarinoita koulukiusaamisesta ja itsetunto-ongelmista kiusatun yläasteikäisen tytön silmin, Ruokana koulukiusaamista:
http://otsatukkatytto.blogspot.com/

Kiusaamisen kirjo yhteiskunnassa, YLE Radio1 keskustelu:
http://chat.yle.fi/yleradio1/keskustelu/viewtopic.php?p=22175&sid=9d84bece920f8d5e87cbe613ae0d727b

Palvelut lapsille ja perheille, lapsivaltuutettu:
http://www.lapsiasia.fi/Resource.phx/lapsiasia/asiointi/lisatieto.htx
susanne viinamäki
Adressin tekijä

#43 Koulukaverit pahoinpitelivät 13-vuotiaan pojan!!

21.10.2007 14:11

IS 21.10.2007 9:40

Pojan silmä muurautui umpeen nyrkiniskujen seurauksena.

Onko lasten välinen väkivalta yleistymässä?

Forssan poliisi sai lauantaina ilmoituksen kahdesta 13-vuotiaaseen koulupoikaan kohdistuneesta pahoinpitelystä.

Torstai-iltana 14-vuotias tyttö oli lyönyt koulun pihalla poikaa nyrkillä kasvoihin. Lyöntien seurauksena pojan silmä oli muurautunut umpeen ja poski turvonnut.

Perjantaina saman pojan kimppuun hyökkäsi 17-vuotias mieshenkilö kesken liikuntatuntien vääntäen häntä kädestä.

Poliisi ei osaa toistaiseksi sanoa, liittyykkö tapauksiin jo pidempään jatkunutta koulukiusaamista. Molempia tekoja tutkitaan pahoinpitelyinä.
Karolina Itäinen
Helsinki

#44 Allekirjoitan!

26.10.2007 13:05

Allekirjoitan! Kiusaaminen on ällötävää ja erittäin ikävää. Siitä jää ikävät muistot.
yrjo moilanen
ylivieska

#45 ala-ikäiset...

27.10.2007 13:08

Melko monet ovat puhuneet näistä ala-ikäisistä kiusaajista, joita ei voida tuomita, koska he eivät ymmärrä tekojaan. Tähän voin kyllä sanua, että itse ymmärsin miä oli oikeaa ja väärää jo 7-vuotiaana. Tiesin myös sen, että olisin voinut tehdä mitä vain ja minua ei olisi voitu tuomita, koska olisin ollut ala-ikäinen.
susanne viinamäki
Adressin tekijä

#46 Koulukiusaaja vaanii netissä

01.11.2007 11:32

Koulukiusaaminen on siirtymässä välitunneilta internetiin. Yhdysvalloissa yhä useammat teinit saavat herjausviestejä, koska haukkuminen verkossa mielletään helpommaksi kuin päin naamaa sanominen.

Selvitysten mukaan noin kolmannes amerikkalaisnuorista on kokenut tulleensa kiusatuksi erilaisissa nettiyhteisöissä kuten MySpace-sivustolla. Wisconsinin yliopiston kyselyssä yli kaksitoista prosenttia kertoi myös pahoinpitelyuhkauksista ja viisi prosenttia pelkäsi turvallisuutensa puolesta.

- Kiusaajat eivät ymmärrä aiheuttamaansa vahinkoa. He eivät ajattele tekevänsä mitään väärää vaan vain pitävänsä hauskaa, arvioi rikosoikeuden asiantuntija Justin Patchin.

Internetissä ruoditaan muun muassa ulkonäköä ja levitetään valheita sekä huhuja. Pitkään jatkunutta häiriköintiä syytetään jopa kahdesta itsemurhasta vuosina 2005 ja 2003.

- STT, AFP, (28.1.2007)-


Nettikiusaamista esiintyy myös Suomessa mm. irc-galleriassa, sekä keskustelu- ja chat-palstoilla. Olen tuon ylläolevan jutun rikosoikeuden asiantuntijan kanssa eri mieltä siinä asiassa että kiusaajat eivät ajattele tekevänsä mitään väärää. Kyllä nykyajan lapset ja nuoret ovat aika hyvin selvillä siitä mikä on oikein ja mikä väärin, kuten myös siitä missä menee rikosoikeudellinen vastuu raja.


Tähän loppuun pari linkkiä, näin alas Suomessakin ollaan jo vajottu:
Rockstarin kohua ja protesteja herättänyt Bully-peli, jossa aihepiirinä on koulukiusaaminen. Pelaaja on pelissä koulukiusattu joka "maksaa takaisin" kiusaajilleen:
http://pelaajalehti.com/2006/09/02/bully/

Inhottava Uglypeople.com "naurattaa"
Palvelu aikuisille, joissa elää pieni koulukiusaaja:
http://www2.hs.fi/klik/2001tammikuu/20010118klik24uglype.html
susanne viinamäki
Adressin tekijä

#47 Sarkomaa lupaa parannuksia perusopetukseen..

01.11.2007 11:53

Julkaistu 21.08.2007, klo 15.21
Hallitus aloittaa ensi vuonna peruskouluopetuksen laadun parantamisen, sanoo opetusministerin Sari Sarkomaa (kok.). Ministeri muistuttaa, että perusopetukseen panostaminen on sinivihreän hallituksen keskeisiä linjauksia.
Perusopetuksen tulevat lisävoimavarat suunnataan erityisesti oppilaanohjauksen ja erityisopetuksen vahvistamiseen, ministeri Sari Sarkomaa lupaa.

- Ne ovat keskeinen keino vaikuttaa yksilölliseen oppimiseen. Haluan, että kouluissa voidaan keskittyä ydintehtävään: opettamiseen ja oppimiseen, sanoo tiistaina Forssassa puhunut Sarkomaa.

Yleissivistävän koulutuksen valtionosuuksia on nostettu yhteensä lähes 100 miljoonaa euroa vuoden 2008 talousarviossa. Valtionosuuksien lisäksi hallitus suuntaa perusopetuksen kehittämiseen ensi vuonna 18 miljoonaa euroa. Koko vaalikauden ajalle hallitus on varannut Sarkomaan mukaan 80 miljoonaa euroa perusopetuksen parantamiseen.

"Opettajalla oltava aikaa jokaiselle oppilaalle"

Opetusministeri korostaa, että perusopetuksessa on yhä paremmin pystyttävä tunnistamaan niin oppimisvaikeudet kuin lahjakkuudetkin. Esimerkiksi oppilaanohjausta ei nykyisin pystytä aina toteuttamaan lakien edellyttämällä tavalla.

Sarkomaan mukaan opetusryhmien kokoon puututaan voimakkaasti vaalikauden aikana opetuksen laadun parantamiseksi.

- Opettajalla on oltava aikaa jokaiselle oppilaalle. Pienessä opetusryhmässä on helpompi puuttua kiusaamiseen, auttaa niitä, jotka tarvitsevat erityishuomiota sekä tukea monipuolisesti lahjakkuutta, Sarkomaa pohtii.

Ministeri katsoo myös, että sopivan kokoisissa luokissa on myös mm. helpompi pitää yhteyttä huoltajiin ja estää koulupudokkuutta; samalla parannetaan myös opettajien työolosuhteita.

YLE Uutiset



Hieno ajatus, mutta toimiiko se käytännössä? Poikani kävi ns.pienryhmää jossa oli max.10 oppilasta eikä se estänyt/poistanut koulukiusaamista, eikä ollut mitään takuuta siitä että opettaja olisi aina huomannut/puuttunut kiusaamiseen. Sitä paitsi olisi kiva tietää mitä nykyajan kouluissa oikein ajatellaan kun laitetaan koulukiusatut samaan ryhmään sellaisten oppilaiden kanssa joilla on paljon muitakin ongelmia? Vai johtuukohan se siitä paljon puhutusta koulujen kiusaamisongelman kieltämisestä/vähättelystä, siitä että kouluissa todella ajatellaan näin: "Lapsenne on itse aiheuttanut sen että häntä kiusataan, hän ei ole tarpeeksi sosiaalinen..että kotioloissa ja lapsessa on varmaankin jotain vialla kun häntä kiusataan."?
susanne viinamäki
Adressin tekijä

#48 KOTIKOULUSTA

13.11.2007 14:53

Kuten jo aiemmin mainitsinkin, minä siirsin poikani kotikouluun 8-vuoden turhan taistelun jälkeen koulukiusaamista vastaan ja nyt poikani käy siis kotikoulua Vantaalla toimivan Fenix-koulun avulla ja käy tenttimässä koulussa oppiaineet. Olemme enemmän kuin tyytyväisiä tähän ratkaisuun. Kiusaaminen loppui ja numeroitakin on mahdollista korottaa koska kiusaamisesta johtuvia poissaoloja ei enään tule (kiusaamisesta johtuvat poissaolot laskevat aika paljon kouluissa oppiaineiden arvosanoja). Ainoa asia mikä minua harmittaa on se etten tehnyt tällaista siirtoa jo aiemmin, mutta sekin johtuu pitkälti siitä etten oikein tiennyt miten tällainen kotikoulusysteemi toimii ja pelotti (ihan turhaan) että pärjääkö poika ja tulemmeko toimeen ilman koululaitoksen opetusta. Tästä lähtien voinkin lämpimästi suositella kaikille koulukiusatuille (ja heidän vanhemmilleen) rohkeaa siirtoa kotikouluun, miksi turhaan pilata lapsuus ja nuoruus sekä mielenterveys antamalla heidän olla toisten kiusattavana ja hakattavana koulussa. Olen oman 9-vuotisen peruskouluni sekä poikani 8-vuotisen koulunkäynnin aikana sen jo nähnyt että koulu ei voi tehdä/halua/osaa tehdä koulukiusaus asioille yhtään mitään. Tämä tilanne kouluissa ei tule muuttumaan niin kauan kuin suomen laki ei muutu, myös siltä osin että alle 15v ei ole vastuussa tekemistään rikoksista.

Mukavaa talvenalkua ja tsemppiä! :)
susanne viinamäki
Adressin tekijä

#49 Jokelan koulusurmaaja oli koulukiusattu!!

21.11.2007 13:01

IS 21.11.2007 10:57

Jokelan koulusurmaajaa nimiteltiin, koska hän pukeutui eri tavalla kuin luokkatoverit.

Jokelan veritekoa tutkivan keskusrikospoliisin mukaan Pekka-Eric Auvisen kiusaaminen jatkui jopa vuosien ajan.

- Se alkoi jo yläasteella. Välillä kiusaaminen tiettävästi väheni, mutta alkoi myöhemmin uudelleen, rikosylikomisario Rabbe von Hertzen keskusrikospoliisista kertoo.

Hertzenin mukaan Auvista nimiteltiin paitsi tämän erikoisen pukeutumistyylin myös poikkeavien mielipiteiden takia.

Käsiksi häneen ei tiettävästi koskaan käyty. Koulutoverit vain nimittelivät omintakeisen tyylin valinnutta nuorukaista.

Opettajat tiesivät kiusaamisesta

Poliisin tutkimuksissa on tullut ilmi myös, että ainakin osa koulun opettajista tiesi Auvisen kiusaamisesta.

Tiettävästi kiusaamiseen ei kuitenkaan koskaan puututtu.

Von Hertzen korostaa, ettei kiusaaminen kuitenkaan selitä veritekoa, johon Auvinen sittemmin päätyi.

- Kun en ole psykologi, en osaa sanoa, miten nimittely on häneen vaikuttanut.

- Se on kuitenkin selvää, ettei koulukiusaaminen yksin aiheuta tällaista tekoa.

---

"Tiettävästi kiusaamiseen ei kuitenkaan koskaan puututtu".. Miten on mahdollista että koulukiusaamisen sallitaan jatkua vuosien ajan eikä sille tehdä mitään? En ole minäkään psykologi, mutta sen uskallan sanoa että pitkään jatkunut kiusaaminen aiheuttaa henkistä kärsimystä ja pitempään jatkuessaan myös mielenterveysongelmia mikäli asioille ei tehdä mitään. Von Hertzen sanoo "ettei kiusaaminen selitä veritekoa", olen asiasta täysin eri mieltä. Ei tarvitse olla psykologi tietääkseen miten jatkuva nimittely ja kiusaaminen vaikuttaa ihmismieleen. "Koulukiusaaminen ei yksin aiheuta tällaista tekoa", olen tästäkin asiasta eri mieltä. Tällainen ratkaisu oli Auviselta väärä, mutta odotettavissa, asioille olisi pitänyt tehdä jotain koulun/opettajien taholta jo ajat sitten. Rikosylikomisario Rabbe von Hertzenkin voisi haastatella koulukiusattuja, tämä on vakava asia eikä sitä pidä vähätellä. Toivottavasti Suomen opettajat kouluissa tästä lähtien puuttuvat kiusaamisiin paremmin sekä välittävät aidosti myös nuorten ja lasten henkisestä olotilasta. Olisi hyvä että opettajiakin koulutettaisiin miten suhtautua ja mitä tehdä koulukiusaamistapauksissa.


Voimia kaikille Jokelan tragediassa mukana olleille sekä omaisille!
---
juhani pamppanen
aurinkokunta

#50 totta

21.11.2007 21:14

se on hirveetä muaki on kiusattu ja kiusataan edelleen kohta pitää varmaan kulkea puukko kourassa kouluun jos ei haluu tulla kiusatuks