Vastustamme keliaakikoiden ruokavaliokorvauksen poistamista

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Vastustamme keliaakikoiden ruokavaliokorvauksen poistamista.


Vieras

#176

28.05.2015 13:18

Itse mässäilevät meidän rahoilla! Törkeää! Kokeilisivat olla viikon gluteenittomalla ruokavaliolla siellä eduskunnassa. Meillä se on parantumaton sairaus, ei mikään muoti-ilmiö.

Vieras

#177

28.05.2015 13:22

Keliakiaa sairastavana maksan ruokakorista jo noin 50-70 euroa enemmän kuin ns. terve ihminen. Ainut lääke keliakiaan on loppuelämän kestävä ruokavaliohoito eli gluteeniton vaihtoehto. Tuo saamani 23 euroa/kk ei ole todellakaan nykypäivänä paljon ruokakaupassa käydessä, varsinkin kun gluteenittomat tuotteet ovat hinnoiltaan moninkertaisia verrattuna normaali tuotteisiin. Mikäli tuo huimat 23 euroa otetaan pois niin silloin olisi toivottavaa, että gluteenittomat tuotteet olisivat samanhintaisia normaali tuotteiden kanssa. En itse pystynyt vaikuttamaan siihen, että sairastunko keliakiaan vai en!


Vieras

#178

28.05.2015 13:22

Minulla on kaksi keliakiaa sairastavaa nuorta, lisäksi olen itse todennäköinen keliaakikko, kuin myös keskimmäinen viidestä lapsestani. Keliakiakorvauksen poisto on sulaa hulluutta.

Vieras

#179

28.05.2015 13:24

Olen keliaakikko ja erityisruuat on kolmekeraa kalliimpia kuin tavalliset. Nimen omaan viljatuotteet ja niiden korvaavat ruuat. Nykyinen korvaus ei vastaa niihin menevää rahaa kuin osittain.

Vieras

#180

28.05.2015 13:28

Keliakian ruokakorvaus on häviävän pieni verrattuna hoitamattoman keliakian aiheuttamiin sairauskustannuksiin

Vieras

#181 Perheessä neljä keliaakikkoa

28.05.2015 13:30

Meillä perheessä neljä keliaakikkoa, joista kaksi teini-ikäistä poikaa+mies ruokavaliokorvauksella. Nuorimmainen saa vielä onneksi isompaa ns. sairaan lapsen hoitotukea. Jokainen voi kuvitella kuinka paljon kuluttaa urheilevat teinipojat ja mies ruokaa.

Eniten kuitenkin huolestuttaa itsenäistyvien nuorten kohtalo, kun muuttavat omilleen opiskelemaan toiselle paikkakunnalle. Miten rahat riittävät gluteenittomaan leipään, pastaan tai edes puuroon. Kaurapuurokin tulee keliaakikolla kalliiksi, kun käyttää puhdasta kauraa.  


Vieras

#182

28.05.2015 13:33

Idioottimaista toimintaa poistaa keliaakikoiden ruokakorvaus, pelkkä gluteeniton jauhoseos maksaa yli 6€/1kg kun vehnäjauhoja saa alle 1€/1kg, pusillinen (6 kppl) gluteenittomia sämpylöitä maksaa kaupassa 5-8€/1ps kun taas normaaliruokavaliota käyttävä maksaa samasta määrästä sämpylöitä korkeintaan 3€, 500 gramman makaronipussi maksaa 3-5€ keliaakikolle kun taas normi makarooneja saa 30 sentillä 400 grammaa. Siinä pari esimerkkiä miten paljon enemmän keliaakikoilla kuluu rahaa jokapäiväisiin ruoka-aineksiin. Voisivat nämä miedän ihanat päättäjät käyttää järkeään missä asioissa voi säästää ja missä ei.

Vieras

#183

28.05.2015 13:34

Itse en sairasta keliakiaa,mutta äidilläni on se ja on mahdollisuus periytyä kuitenkin.Pieni summakin auttaa ostamaan gluteenittomia tuotteita,saisi olla kyllä isompikin.

Vieras

#184

28.05.2015 13:36

Itsekin keliaakikkona tiedän mitä leipä, jauhot, myslit jne. Gluteenittomina maksavat. Neljä kertaa enemmän ainakin....kuin normi tuotteet. Epäreilua jos korvaus jää pois. Kyllähän rikkailla varaa maksaa...niinpä.

Vieras

#185

28.05.2015 13:41

Äiti on keliaatikko. Eläkeläinen, jolla muutenkin rahat tiukassa. Eihän se paljoa ollut tähänkään saakka, mutta pienistä puroista jne.

Vieras

#186

28.05.2015 13:42

tyttärellä on keliakia

Vieras

#187

28.05.2015 13:44

Korvaus gluteenittoman ruokavalion kustannuksiin nähden on jo muutenkin mitättömän pieni, tuo raha on oikeasti itselleni tosi tärkeä, uskoisin että monelle muullekin keliaakikolle!

Vieras

#188

28.05.2015 13:54

Keliakiakorvausta ei saa missään nimessä poistaa!

Vieras

#189

28.05.2015 13:54

Siksi, kun gluteeniton ruoka maksaa maltaita !!!

Vieras

#190

28.05.2015 13:54

Tärkeän asian puolesta. Lähipiirissäni on keliakiaa sairastava ja tiedän, että ruokavaliota noudattava joutuu maksamaan jauhoista, ns. Makaroneista, pastoista ym. Moninkerroin enemmän kuin keliakiaa sairastamaton. Itselläni on kilpirauhasen vajaatoiminta ja olen ollut siksi omasta tahdostani vehnättömällä ruokavaliolla. Tämä on auttanut vaivaani, mutta tulee kalliimmaksi, kuin vehnän syönti. Minulla on myös tuo keliakiaa aiheuttava tekijä olemassa, joten voin myöhemmin itsekin sairastua tähän. Jos näin käy, kallistuu ruokakorini kyllä huomattavasti tämän jälkeen. Kyllä hallitus nyt "säästää" aivan väärästä paikasta !!

Vieras

#191

28.05.2015 14:04

Kaksi tytärtäni on keliaakikkoja!

Vieras

#192

28.05.2015 14:08

Sairastan Keliakiaa ja pienikin korvaus tähän kalliiseen ruokavalioon on tervetullut. Vähävaraisissa tämä on tuntuva vaje ruokamenoihin jos se pois viedään.

Vieras

#193

28.05.2015 14:20

5 tyttöäni ja lisäksi yksi poikani sekä useat lapsenlapseni ovat täysin riippuvaisia gluteenittomasta ruuasta. myös yksi miniäni ja yksi vävyni saavat pahoja oireita jos ovat vahingossa syöneet heille sopimatonta ruokaa. Itse oon joutunu jo 6 vuotta olemaan ilman gluteenia pysyäkseni kunnossa. HYvä kun asian on hoidossa.

Vieras

#194

28.05.2015 14:23

Koska keliakia on sairaus,jonka hoidosta ruokakustannukset nousevat huomattavasti.Keliakikoilla oikeus syödä täyspainoista ruokaa hoitaessaan sairautta.Etu yksilölle ja myös yhteiskunnalle terveydenhoitokustannuksia ajatellen.Vertaa paljon suuremmat,kattavammat lääkekorvauskustannukset.Nykyinen kelan keliakiakorvaus ei todellakaan kata ylimääräisiä kustannuksia,mutta edes vähän auttaa.

Vieras

#195

28.05.2015 14:24

Olen itse keliaakikko. Gluteeniton ruoka on kallista, korvaus kattaa edes vähän ruokakuluja.
Täysin viljaton ja iloinen siitä

#196

28.05.2015 14:24

Itse jätän nyt tämän allekirjoittamatta, koska olen huomannut että rahaa säästyy, kun ei voi ostaa epäterveellisiä eineksiä, joissa on viljaa.

Ihminen pärjää myös oikein hyvin ilman viljatuotteita luontaisesti gluteenittomilla elintarvikkeilla: kasviksilla, lihalla, kalalla, hedelmillä, marjoilla, kanamunalla, maitotuotteilla, pähkinöillä, siemenillä jne. Pärjää jopa paremmin, kuin viljaa mussuttamalla ja elää terveemmin.

Ihan hyvä että turhista valtion menoista karsitaan. Sitäpaitsi kaikki gluteenittomat elintarviketeollisuuden versiot tavisviljatuotteista ovat miltei aina todella epäterveellisiä. Älkää syökö niitä. Syökää kasviksia!


Vieras

#197

28.05.2015 14:36

Sairaus ei katso tuloja - pienituloinen keliaakikko maksaa muutenkin enemmän ravinnostaan ja tämän pienen korvauksen peruuttaminen voi olla katastrofaalista yksilön elämässä. Varsinkin, kun näyttää siltä, että kaikkia muitakin pieniä etuuksia pienituloisilta karsitaan/vähennetään.
en halua olla bitch, mutta...

#198 Aivan kuin meillä köyhimmät ja heikoimmat olisivat ne rikkaimmat....

28.05.2015 14:38

Täysin järjetöntä, ellei vaihtoehtoisesti tueta elintarviketeollisuutta siten, että gluteenittomien tuotteiden hinnat saadaan huomattavasti edullisemmiksi. Vaihtoehto B:nä voisin ehdottaa että tämä summa jaetaan suurimpia yritystukia saavien yritysten kesken ja otetaan se raha sieltä, jos se niin tarpeellinen summa on. Kaikissa näissä supistuksissa, leikkauksissa ja nipistyksissä en ole vielä törmännyt, miten näitä suuryrityksiä ja muita valtavia "sosiaalisia" tukia saavia rokotetaan.


Vieras

#199

28.05.2015 14:42

järkyttävää. Ysinhuoltaja äitinä tuo pieni tuki on ollut korvaamaton moniallergisen lapsen hoidossa. Mietin vauva aikaakin kuinka olisin pystynyt ostamaan kalliita maitokorvikkeita ilman tukea Toiset syöttävät rintaruokinnalla lapsiaan ilmaisiksi mutta kuinka käy niiden jotka eivät pysty lapsen allergioiden tähden? Gluteeniton ruokavalio yhdistettynä vielä muihinkin allergioihin on kohtuuttoman kallis!!! Saati että moniallergisella täytyy olla kalliit lääkkeet varulta aina! Miksi ihmeessä pitää säästää aina lapsista joissa tulevaisuus Miksi ei säästetä alkoholisoituneissa yms... heitä kyllä hyysätään maksetaan päivän viinat asunnot yms...

Vieras

#200

28.05.2015 14:55

Entinenkin korvaus oli lähinnä kosmeettinen korvaus ja nyt sekin vähä viedään! Eihän se 23,60e tunnu rahakkaan kukkarossa-pienituloiselle ja eläkeläiselle (kuten minä) on iso asia!