Emme hyväksy Pirttipuron myyntiä

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Emme hyväksy Pirttipuron myyntiä.

Kirjoittaja on poistanut viestinsä (Näytä tarkemmat tiedot)

25.01.2012 11:53


Hessu K

#2 Arvot kunniaan

25.01.2012 11:56

Olen alkuperäisiä Otavan Otsojen kasvatteja ja toivon, että heille sallittasiin tuo Pirttipuro. Me taisimme kokoontua milloin missäkin kansakoulujen luokissa. Pidä peukkuja.

Vieras

#3 Re: Arvot kunniaan

25.01.2012 13:35

#2: Hessu K - Arvot kunniaan

Terve Hessu.  Tutkiskelin arkistoja. Partiolupauksen olet antanut vn.1961 siitä on ryhmäkuvakin, sekä useita kuvia osallistumisistasi leireihin. Olet alkuperäisiä IkiOtsoja. "Otsojen Joulu" lehden päätoimittaja olit ansiokkaasti vn. 1964 ja etkös jossain vaiheessa ollut "rahakirstun vartijakin"?  Toivottavasti tämä kansanliike saa aikaan Otavan Otsojen toiminnan jatkumisen hommiin hyvin sopivalla Pirttipurolla.

Terveisin

Rami

Pohdiskelija

#4

28.01.2012 16:36

Onko siihen joku syy että Otsot eivät voi ostaa Pirttipuroa itselleen? Tuskin seuraknntayhtymä sitä tulojen vuoksi myy, vaan enneminkin pienentääkseen menojaan. Näin ollen luultavasti jonkinlainen edullinen kauppa olisi varmasti neuvoteltavissa.
Elina Raittila

#5 Re:

29.01.2012 00:48

#4: Pohdiskelija -

Hei!

Kyllä seurakunta on myymässä tulojen takia. Seurakuntayhtymän talous on kriisissä ja tontti melkein Puulan rannassa on arvokas. Talouspäällikkökin on todennut, että talon kustannukset ovat vähäiset. Ostamista kannattaa toki harkita ja vaihtoehtoja selvittää, mutta muutamassa viikossa sellaisia ratkaisuja emme pysty tekemään.

Romu

#6 Lippukunta tarvitsee kolon

29.01.2012 09:47

Oma kolo on lippukunnan toiminnan ja identiteetinkin kulmakivi. Pirttipuro on sellainen parhaasta päästä - tarpeeksi iso, persoonallinen ja loistavalla paikalla.

Vieras

#7 Re: Lippukunta tarvitsee kolon

29.01.2012 14:05

#6: Romu - Lippukunta tarvitsee kolon

Toisaalta eikö tuollainen 20-30 hengen harrastajaporukka jossa aktiiveja on käsittääkseni vähän, jos lainkaan mahtuisi toimimaan pienemmissäkin tiloissa? Eri asia olisi jos jäseniä olisi 150-200 ja toimintaa jokaisena viikonpäivänä. Silloinhan kyseisen kaltaiset tilat olisivat persteltuja. Nykyisellään lippukunta jossa näitä lapsia/nuoria on se 10-15 ja loput jäsenistä muualla asuvia aikuisia nauttii kohtuullisen arvokkaista tiloista. Luulisi että Otavasta löytyisi jokin kerhohuone tämän harrastuksen vaalimiseen.

Romu

#8 Re: Re: Lippukunta tarvitsee kolon

29.01.2012 16:13

#7: - Re: Lippukunta tarvitsee kolon

Nykyisellään lippukunta ehkä mahtuisikin pienempiin puitteisiin, mutta onko toiminta lopullisesti supistunut?

Partioharrastus kasvattaa nuoria mm. vastuullisuuteen. Kokonaisen kiinteistön käyttö ja siitä huolehtiminen on tässäkin mielessä aivan eri kaliiberin juttu kuin kerhohuone. Arvokas se on ilman muuta, muutenkin kuin rahassa mitattuna.

IkiOtso

#9 "Aallon pohjalta aallon harjalle"

30.01.2012 10:16

"Asioista tavallisesti perillä olevat tahot" kommentoivat "mutu" tuntumalla Otavan Otsojen pientä jäsenmäärää tiloihin varrattuna. Olen Otsojen perustajajäsen vuodesta 1959 . Otavan Otsot on perustettu nuorten omasta aloitteesta, eikä "byrokratian rattaista". Edellinen lippukunta Savilahden Siniset kaatui Otavassa seurakunnan palkatun nuoriso-ohjaajan passiivisuuteen. Kuuluin siihenkin. Toimin Otavan Otsoissa vartiojohjajana, rahastonhoitajana ja lippukunnan varajohtajana. Tämän jälkeen olen paikkakuntalaisena seurannut Otsojen toimintaa ja jäsenmäärän kehitystä vuosittain. Jäsenmäärä on vaihdellut paristakymmenestä aina lähelle sataan partiolaiseen. Ei voida puhua mistään vakioluvusta Otsojen jäseninä. Yleensä partioon on tulossa enemmin uusia varhaisnuoria , kun vapaaehtoisten johtajien puutteen vuoksi voidaan ottaa. Osa uusista partiolaisista jää vuosiksi partioon ja heistä kasvaa uusia ohjaajia. Tämä on tosiasia ja näin tulevaisuus on taattu. Kävin "kuunteluoppilaana" Otavan Otsojen johtajapalaverissa viikko sitten. Ensi syksyn tilanne partiotoiminnan aktivoitumiseksi Otavassa näyttää hyvältä. Pitkään partiossa olleet motivoituneen partiojohtajat ovat saaneet opintonsa päätökseen ja ovat valmiit jatkamaan vapaaehtoistyötä nuorten parissa. Annetaan heidän pitää Pirttipuronsa. Se on Otavan ja seurakunnan etu pitkällä tähtäimellä nuorisotyön hyväksi. Vaapaaehtoistyössä on "hengen paloa", jota ei aina ole palkkatyötään nuorten kanssa tekevissä.

Raimo Virtanen
IkiOtso
Olisin vuosia sitten halunnut liittyä...

#10 Puolesta ja vastaan

30.01.2012 20:17

Ajatus tuosta ihanasta pirttipurosta Puulan rannalla ja nuorista partiolaisista jotka pääsevät harrastamaan ja viettämään aikaa yhdessä on hieno. Harmi vain etten itse ole saanut kovinkaan hyvää kuvaa noista silloisista partionjohtajista. Partion kai pitäisi olla semmoinen paikka että kaikki ovat tervetulleita sinne sellaisina kuin ovat ja kaikkia pitäisi kunnioittaa. No näin ei kuitenkaan ollut minun kohdallani. Juttelin silloin ajatuksistani myös muiden otavalaisten kanssa ja valitettavan moni oli saanut saman kuvan. Olen tästä aika harmissani, sillä olisin niin kovin mielelläni ollut yksi partiolaisista. He vain tuntuivat olevan niin kovin sisäänpäin lämpiävää porukkaa ettei siihen paljon ulkopuoliset mahtuneet. En siis mitään kovin hyvää voi kertoa kokemuksistani niitä kysyville. Joten vaikka niin haluaisin kannattaa toimintaa, niin en pysty. Mutta jos toiminta kuitenkin Pirttipurolla jatkuu, toivon että toiminta/ohjaajat ovat muuttuneet että nykyiset Otavan nuoret pääsisivät harrastamaan mukavaa harrastusta juuri sellaisina kuin he ovat.

Vieras

#11

30.01.2012 22:56

Olin 42 vuotta sitten aktiivisesti mukana lippukunnan toiminnassa, kun nuo Pirttipuron tilat saatiin Otavan Otsojen käyttöön. Tätä ennen kokoonnuttiin Otavan kansakoulun luokkahuoneissa ja säilytettiin varusteita kansakoulun vintillä. Koulu tai kokoushuone on aivan liian steriili ja lattea ympäristö partiotoiminnalle! Partiolippukunta tarvitsee ehdottomasti oman partiohenkisesti sisustetun kokoontumistilansa läheltä luontoa ja varusteille kunnon säilytys- ja kuivatustilat. Otavaa ympäröivä luonto tarjoaa mahtavat puitteet erähenkiselle partiotoiminnalle. Olisi erittäin kohtuullista, että seurakunta ylläpitäisi ja myös kunnostaisi noin loistavalla paikalla sijaitsevaa tilaa partiolaisten käyttöön. Myös nykyisellä kotipaikkakunnallani sekä seurakunta että kunta ovat auliisti antaneet tiloja lippukunnan käyttöön. Partio on ymmärretty tärkeäksi ja tukemisen arvoiseksi osaksi nuorisotyötä. Omassa elämässäni partiovuosilta kertyneet moninaiset kokemukset ja muistot ovat säilyneet kantavina läpi elämän. Kerran Otso - aina Otso!

Juha Heikkinen
Nurmijärvi
Elina Raittila

#12 Re: Puolesta ja vastaan

01.02.2012 13:54

#10: Olisin vuosia sitten halunnut liittyä... - Puolesta ja vastaan

Hei!

Todella harmi, että kokemuksesi on huono. Partion avoimuudesta ja siitä estämmekö itse uusien aikuisten ja lasten mukaantulon keskustellaan parhaillaan ihan Suomen Partiolaisten tasolla ja monissa lippukunnissa. Valitettavasti usein käy niin, että toiminnasta saa sisäänpäin lämmenneen kuvan. Syitä voi tietysti olla monia, mutta minä luulen, että usein kyse on vain ajattelemattomuudesta. Ryhmät, jotka ovat toimineet vuosia yhdessä ovat tehneet omat tapansa ja uusia tulijoita ei huomioida tarpeeksi. Niinkuin kaikessa harrastustoiminnassa ja työpaikoilla partiossakin ehkä turhan usein ajatellaan, että "meillähän on aina tehty näin". Välillä ajatus- ja toimintatapoja olisi hyvä tuuletella.

En tiedä, oletko pyrkinyt mukaan toimintaa silloin kun minä olen ollut Otsojen johtajistossa vai jo aiemmin. Jos se on ollut minun partiojohtaja-ajallani, niin pyydän anteeksi. Partion todellakin pitäisi olla harrastus, johon kaikki ovat tervetulleita omana itsenään ja kaikkia kunnioitetaan. Kiinnitämme siihen jatkossa enemmän huomiota.

Uusi otavalainen

#13 Eipä näy toimintaa olevan

04.02.2012 22:54

Olen asunut Otavassa kesästä 2008. Tänä aikana olen kyllä kuullut partion kunniakkaasta menneisyydestä, mutta mitään toimintaa ei lapsille ole tänä aikana tarjottu. Olen varmaan sata kertaa kulkenut Pirttipuron ohi tietämättä, että siellä on joku partiomaja.
Ihan kivaa, että nyt on sitten herätty puolustamaan Pirttipuroa. Josko olisi toimintaakin luvassa?
Raimo Viratnen

#14 Re: Eipä näy toimintaa olevan

06.02.2012 17:55

#13: Uusi otavalainen - Eipä näy toimintaa olevan

Sattumalta tiedän, kun tyttäreni on vetämässä pieniä partiolaisia, niin uusia ryhmiä on ollut kevääseen 2010 asti ja taas syksyllä alkavat uudet ryhmät, jos se on tilojen suhteen mahdollista.   Hieman vanhemmat partiolaiset ovat kokoontuneen Pirttipurolla jatkuvasti. Partiolaisten toiminta ei rajoitu ainoastaan Pirttipurolla, vaan retkiä, kilpailuja ja kokoontumisia on ympäri maakuntaa. Tämä Otavan Otsojen tukikohta Pirttipuro on partiolaisten toiminnan kannalta elinehto.  Vanhempien kannustus tällaisen vapaaehtoistoiminnan jatkumisen kannalta on erittäin tärkeää.

Elina Raittila
Adressin tekijä

#15 Adressi on suljettu - kiitos kaikille!

11.02.2012 14:04

Kiitos kaikille Pirttipuro-adressin allekirjoittajille ja hengessä muutenkin mukana olleille! Otavan Otsot jatkaa neuvotteluja seurakunnan kanssa partiotoiminnan ja Pirttipuron tulevaisuudesta. Kerromme tuloksista tavalla tai toisella sitten kun niitä on. Voit seurata esimerkiksi lippukunnan ryhmää facebookissa "partiolippukunta Otavan Otsot".