Jyrkkä EI YLEn mediamaksulle!

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Jyrkkä EI YLEn mediamaksulle!.

arvona anonyymiys
korvatunturi

#1

23.04.2009 17:20

Olen progressiivisen mediaveron kannalla. Tätä ehdotettua vähävaraisten ulosottoautomaattia en hyväksy.

Miksi pakottaa ihmiset asioimaan järjettömän maksun vuoksi sosiaalitoimistossa?
Miksi mediamaksun vuoksi luottotiedot menettäneet joutuvat uudelleen kouluttautumaan toiselle alalle?
Tämä työryhmän ehdotus tällaisenaan ajaa pienimmän sosiaaliturvanvarassa elävät asumaan eri osoitteissa, eikä suinkaan samassa taloudessa!


Mietin, että pitäisiköhän lähettää mediamaksutyöryhmän puheenjohtajalle keskustan kansanedustaja Mika Lintilälle vastalause?
http://www.aijaa.com/v.php?i=4081263.jpg
Sylvester Lindarw
Helsinki

#2 Hävytöntä!

23.04.2009 19:18

Tämmöinen toiminta on suorastaan pöyristyttävä!
Jonne penttinen
nurmijärvi

#3 Politiikka

23.04.2009 19:28

Ketkäs tästä hyötyy eniten YLE ajaa täysin kritiikittömästi vain valtapuolueiden asiaa. Ylen kanavat maksukortille! Itse en tätä ala maksamaan tosin jos se peritään suoraan jostain niin paha enää vaikuttaa! HYVÄ SUOMI

Tosin saattaa myös hoitaa asian näin että aiheuttaa hirveän porun tästä ja sitten ottaa ne verovaroista pienemmällä porinalla kuin nyt!
Timo Lindeman
Turku

#4 Järki käteen

23.04.2009 20:02

Miksi ylestä tulisi maksaa veroa? Antakaa yksikin järkevä syy.

Huvitus ei ole ihmisen hengissä selviämisen kannalta ehdoton että siitä pitäisi
ihan veroa maksamaan ruveta ja kun se huvituskaan ei yleltä edes onnistu.

Jos tämä menee läpi, on se vain osoitus siitä miten leväperäisesti valtio verovarojamme käyttää.

Ylelle ei olisi ongelma eikä mikään laittaa kanavat maksukortin taa, jolloin täydellinen oikeus tapahtuisi puolin ja toisin.
Ne maksaisivat jotka kanavia haluavat ja jos se ei toisi ylelle tarpeeksi rahaa, olisi se vaan osoitus siitä että ylen tarjonta ei ole maksun arvoista, tällöin ylen tehtävä olisi muuttaa tarjontaa sellaiseen suuntaan että se maksavia asiakkaita kiinnostaa. Tämä pakottaisi myös ylen aktiiviseen laadun valvontaan.

Jos taas ajatellaan että ylellä tehtävä esim. katastrofitilanteissa tiedottajana, niin sellaisia katastrofeja suomessa todella harvoin, eikä vaatisi kuin jonkun sentin per kansalainen että se vaiva rahotettaisiin, kaikki muu hömppäohjelma sen ympärillä tulisi kuitenkin jättää tästä laskusta ulkopuolelle, eihän kaupassakaan kassiini tungeta väkisin tuotteita joita en halunnut ostaa ja peritä niistä maksua.

Kuten jo aikaisemmin sanoin AINOA JÄRKEVÄ RATKAISU ON MAKSUKORTTI, SILLOIN OIKEUS TAPAHTUU PUOLIN JA TOISIN. Verorahoista maksun kyniminen johtaisi vaan ylen entistä löysempään laadunvalvontaan, kun ei siihen olisi enää tarvetta, kun rahat saisi vaikka mitä p*skaa tuutista suoltaisi.

Maksu siitä mitä otetaan (=kanavat maksukortin taa), ei muusta, piste.


Kia Mela
Helsinki

#5 Kaksinkertaista rahastusta

23.04.2009 21:21

"Mediamaksu sisältää maksun kaikesta ihmisen käytössä olevasta mediasta." Telkkaria minulla ei ole (vastustan sitä scheissea mitä tv tunkee ihmisten ajattelumaailmaan), maksan JO NYT IHAN ITSE kännykkäni kaupan sedälle sekä puhelumaksut operaattorille, tietokoneen IHAN ITSE JO NYT kaupan sedälle ja laajakaistayhteyden palveluntarjoajalle.. Missä on tämän päätöksen tekijöiden järki?? Mistä minä maksan, ja mitä minä saan, jos maksan mediamaksun? En yhtään enempää mitään kuin tälläkään hetkellä.

Mediamaksun pitäisi siis sisältää jokaisen yksilön laajakaistamaksun sekä puhelinliittymämaksun ollakseen nimensä ja perusteluidensa veroinen. Törkeää kusetusta yleltä!!
Michail Jaction
Jurmaa

#6 Kortti-idea olisi hyvä.

23.04.2009 21:37

Tietääkö kukaan tarvitseeko Yle rahaa muuhunkin kuin vain omaan mediatarjontaansa, esim. tv-verkon ylläpitoon tai kehittämiseen? Ja jos tarvitsee niin eikö muiden kanavien tule maksaa vuokraa tästä verkosta Ylelle?
Riitta Heinisuo
Helsinki

#7 Mediamaksu suoraan valtion bujetista

23.04.2009 22:35

Olen samaa mieltä Sanomalehtien liiton puheenjohtaja Mikael Pentikäinen kanssa. "Jos Ylen rahoitustaakka halutaan sälyttää kaikkien kontolle, sen pitäisi tapahtua valtion budjetista, toteaa Pentikäinen." Näin maksu jakautuisi tuolojen mukaan.

En halua enää lisää laskuja postiluukusta.

Kirjoittaja on poistanut viestinsä (Näytä tarkemmat tiedot)

23.04.2009 22:47


Kimi Känkänen
Hämeenlinna

#9 Sinkkuja rankaistaan

24.04.2009 01:17

Minkä takia tässä nyt aletaan lätkiä raipalla sinkkujen ja yksineläjien selkään? Eihän tässä muutenkaan ole mitään järkeä mutta miksi yksin elävän pitää maksaa enemmän samasta paskasta ylen tarjonnasta?
Noora Palomäki
Ruovesi

#10 Lottovoitto on syntyä Suomeen..

24.04.2009 01:35

Ei sitä ihan joka maassa joudukaan tekemään lahjoituksia jollekin yhtiölle vain sen takia että sattuu olemaan elossa.

On olemassa koko joukko kansalaisia joilla ei ole televisiota, ei nettiä, ei älypuhelinta. Samoin sellaisia jotka ihan oikeasti eivät käytä mitään YLEn palveluja vaikka laitteistojensa puolesta voisivatkin. Vapaassa markkinataloudessa kun on tarjolla muitakin vaihtoehtoja. Mediamaksun toteutuessa kuluttajan, joka haluaa rahoilleen vastinetta, tulisi etsiä haluamansa sisältö YLEltä, eikä sieltä mistä itse haluaa. Näin siis pyritään pakottamaan suomalaiset kuluttamaan YLEn tuotteita.
Satu Piipponen
Vantaa

#11 Voi helvetti !

24.04.2009 04:04

Ottakoon veroilla pois jos on pakko repiä paskoista kanavista jotain maksua.
Minä en ole tv-maksua maksanut enkä aijjo maksaa tätäkään, Bluu-klubben kanavalle en ole kertaakaan erehtynyt omassa taloudessani vaihtamaan, saatika radiota avaamaan, - siitä sonnasta en maksaisi edes euroa. Ulosottoon vaan ja istumaan sitten joku kaunis vuosi, mutta ihan periaatteesta en kyllä taatusti maksa !

SCHAISSEA !

Entä ne joilla ei ole teeveetä ? ei radiota ? Mitä helvettiä he lähtevät maksamaan olemattomasta ? Kuka idiootti maksaa tyhjästä ? Maksakoon Valtio jos on pakko pitää pystyssä !

VOI SUOMI MINKÄ TEIT !

.. ensin digitv pakko, nyt tämä, ja seuraavaksi mitä ? - taulutv pakko.

Kohta maksetaan kävelystä, kulutammehan asfalttia pidemmällä juoksulla kävelyllämme, onhan se aikamoista.

ENTÄ ME TYÖTTÖMÄT JOILLA EI OLE YHTÄÄN YLIMÄÄRÄISTÄ KUN KAUPUNGIT VÄHENTÄÄ TYÖVOIMAANSA ALVARIINSA ? EI HELEVETIN HELEVETTI !!!!
Eero TörröNen
Kellikoski

#12

24.04.2009 06:48

Jos YLE:n pitää vaihtaa tv maksua niin vaihtais kanavansa maksukanaviksi. Silloin niitä saisi katsoa ja maksaa ne jotka haluaa.
Keijo Lehikoinen
helsinki

#13 Maksukortille koko paska

24.04.2009 07:19

Laittakaa se kanavapaketti maksukortille ja kattokaa kuinka moni työntää sen boxiinsa. siin loppuis koko ylen pelleily ja kansa jäis rauhaan perkele.
Mikko Eronen
Lieksa

#14 Mediamaksu sama kuin ulostotto

24.04.2009 09:24

Nykytekniikka mahdollistaisi Ylen kanavien laittamisen esimerkiksi maksukortin taakse.

Mediamaksua ollaan puolusteltu sillä, että nykyisin "televisiota" katsotaan netissä yhä enemmän. Mutta eikös nämä ole palveluntarjoajan omia ongelmia. Jos he tarjoavat käyttäjälle mahdollisuuden katsoa ohjelmia sivustoillaan ilman minkään näköistä valvontaa, ei siitä voi käyttäjää syyttää.

Jos he haluavat maksun myös Internet-medioistaan voivat he luoda vaikka maksullisen käyttäjätunnus-järjestelmän näihin medioihin.

Internet-medioihin voisi olla myös katsomisaikaa joka tilattaisiin vaikka kännykällä. Käyttäjä lähettää viestin, paluuviestinä saisi koodin, sen laittaisi olemassa olevaan käyttäjätunnukseen ja yksi viesti antaisi tietyn ajan jolla voisi mediaa katsella YLEN-sivustoilla.

Tällainen päätösten edes harkkiminen osoittaa jo todellista edesvastuuttomuutta järjestelmien luomisessa. Jos Internet-mediasta joutuisi maksamaan nekin jotka eivät sitä edes käytä, on se sama kuin maksettaisiin

Minulla itsellä ei ole televisiota. Seuraan uutiset Internetissä, yleensä ulkomaisilta sivuilta. Katson myös muuta mediaa mutten todellakaan suomalaisten tv-yhtiöitten tarjoamana.

Minusta tällainen pakkomaksu on sama asia kuin ulosotettaisiin tuote, jota ei olla edes tilattu.
Alpi Virtanen
Oripää

#15 Ovelaa, pakko myöntää

24.04.2009 11:27

Ei se työryhmä toisaalta ihan tyhmä ole. On luotu järjestelmä, jossa suuren osan maksu itse asiassa laskee, joten en ihmettelisi, jos tätä kohta puolustellaan mielipidemittauksella, jossa yli puolet kannattaa.

Itse ole luopunut televisiosta sen heikon tarjonnan tähden, enkä halua siitä siten maksaakaan. Käytän toki joitain YLEn netti palveluita, mutta olen niistä valmis kohdistetusti hiukan maksamaankin, vaikka ns. lukuaika-maksu periaatteella.

Toimivia yksinkertaisia malleja on kaksi. Joko kanavat maksukortille tai rahat suoraan valtion budjetista.

Ihmettelenkin, ettei digi-uudistuksen yhteydessä tuotu suoraan vain kortinlukijallisia sovittimia, kun kerran vaihdettava kuitenkin oli. Nyt olisi niin helppo laittaa kanavat kortille, kun ei olisi korttipaikattomia bokseja liikkeellä eikä tätä voitaisi käyttää perusteena.

Oli palvelu mikä hyvää, se maksaa joka käyttää.
Riku Nieminen
Lahti

#16 EU:n kilpailuvirasto

24.04.2009 13:47

...Voisi olla kovin kiinnostunut tästä kaavailusta. Vääristäneekö kilpailua? Luovuin televisiosta 2004, koska en tarvinnut sitä. Lisäksi pidin tv-lupamaksujen nousukehitystä kohtuuttomana. Uusintoja oli muistaakseni riittävästi telkkarissa tuolloin, joten tv-lupaa jatkuvasti maksavat maksoivat saman ohjelmatarjonnan moneen kertaan. Juu... YLE on muutakin kuin pelkkä telkkari. En itkisi jos YLE lopetettaisiin kannattamattomana. Jos YLE:n tarjoamille palveluille on todellinen kysyntä, tarjontaakin tulee väistämättä tilalle. Jos tällainen YLEvero sallitaan, pian tulee muitakin yrityksiä apajille. Mafia käyttää melko samanlaisia tapoja rahan hankkimiseksi muuten. Suuri joukko ihmisiä pakotetaan maksamaan "vähän" ja helppoa rahaa on tienattu tähtitieteellisiä summia. - Herää kysymys: Käyttävätkö kaikki ihmiset esimerkiksi kumisaappaita? Maksavatko kumisaappaita boikotoivat ihmiset toisten käyttämistä kumisaappaista saman hinnan, kuin niitä käyttävät? Tätä kohti olemme pian menossa. Valinnan vapaus. Valitsen asuinvaltioni pian uudestaan tällä menolla. Vaihtuu hallitus ja eduskunta kertaheitolla. Äänestän jaloillani. Viro tuntuisi houkuttelevalta, eikä se ole edes kaukana. Töissäkin voisi käydä suomessa...
Riku Nieminen
Lahti

#17 Tämä viesti varmaan poistetaan mainoksena

24.04.2009 15:44

... Ei se mitään - tämä on pakko kirjoittaa.

http://www.adressit.com/yleboikottiin
Markus Pakkanen
Riihimäki

#18 Miksikö ei?!

24.04.2009 16:48

YLEn kaavailema mediamaksu sorsii pienituloisia ja eräitä uskontokuntia. Suomessa muistaakseni on uskonnonvapauskin olemassa.. Suomessa vähäosaisten määrä kasvaa, mitä syvemmälle sukellamme laman suohon. Tämä pakottaa jo ihmiset tekemään ratkaisuja rahankäytön kanssa, jolloin useimmat karsivat menojaan ensimmäiseksi mukavuuksista. TÄMÄ EI VOI OLLA SALLITTUA! Yhteiskunta joutuu viimekädessä maksumieheksi kun varattomien mediamaksu laitetaan ulosottoon. Tämä kuormittaa perusturvaa, ja sitä kautta tavallista työssäkäyvää kansalaista.

Lopputulemana voidaan karrikoiden sanoa, että tällainen järjestely loukkaa kansalaisten perusoikeuksia valita hankittavat palvelut, ja ennenkaikkea käytettävissä olevan rahan kanavointia tarpeellisiin ja elintärkeisiin elintarvikkeisiin ja kotitalouksien perusvarusteisiin.

Kukaan meistä tuskin haluaa pakko-ostaa mitään muutakaan tarpeetonta! Maksammehan puhelinten liittymät, internetin käytön, aikakaus- ja uutislehdet sekä TV:n maksulliset kanavat jo muutenkin.

Vai onko tämän viestin jälkeen vielä joku, joka haluaa maksaa esim. kesämökkinsä kaivovedestä kunnallisen vesijohtoverkoston maksun? Tai samalle sähköttömälle kesämökille voitaisiin laittaa sähkömaksu, jolla pienennettäisiin sitten suurten markettien sähkölaskua.

Ainoa tapa, jolla voin hyväksyä maksun, on verotuksen kaltainen maksujärjestelmä, jossa halukkaat palvelunostajat maksaa - Kukin tulojensa mukaan. Mahtaisi itse Jungerkin olla ihmeissään laskusta, eikö?
Jani Kaksonen
Ikaalinen

#19 Muut kulttuurimuodot suohon?

24.04.2009 16:59

Itse en omista televisiota mutta olen ahkera teatterissa ja konserteissa kävijä. Rahan suhteen on aina suht tiukkaa mutta kyllä hupeihin löytyy aina euronsa.

Käytännössä se että kaltaisiltani lähetysmediaa seuraamattomilta nyhdetään rahaa kulttuurimuodosta joka ei meitä kiinnosta tarkoittaa että vahinko siirtyy henkilökohtaisen taloudellisen tappion lisäksi myös niille tahoille joiden toimintaa itse rahallistesti tuen osallistumalla esityksiin ja maksamalla pääsymaksusta tai äänitteestä.

Miksi halutaan ottaa pois live-esiintyjiltä, teatterilta, kirjailijoilta, oikeilta elokuvilta, taidenäyttelyiltä, festivaaleilta ja muiltakin tahoilta joille kaltaiseni mielellään antavat rahallisen tukensa sitä vastaan että ko. taho viihdyttää tai tuottaa palvelunsa?

Tälläinen pakkorahastus on siis MUIDEN VIIHDEMUOTOJEN JA KULTTUURIN TUHOAMISTA koska se pakottaa viihde-eurot tietylle medialle sen sijaan että ihmiset itse saisivat itse päättää mitä haluavat ja missä muodossa ja maksaa sen mukaan esiintyjälle tai palvelun tuottajalle.
Niko Leskinen
Kerava

#20 LÄHETTÄKÄÄ

24.04.2009 19:14

Lähettäkää tämä vetoomus sitten ylelle :) !
Sam Salonen
Lahti

#21 menköön ulosottoon!

24.04.2009 19:19

#11 : "Ulosottoon vaan ja istumaan sitten joku kaunis vuosi, mutta ihan periaatteesta en kyllä taatusti maksa !"

Aivan samat sanat!

Mulla ei ole ollut tv.tä yli neljään vuoteen, radiota en kuuntele ja internetistäkin voin ihan hyvin luopua, jos siitä pitää vielä maksaa 175e lisää nettiyhteyden lisäksi.

Olen sossun asiakas jo nyt vaikka työharjoittelussa olenkin ja on toi summa jo aivan liikaa, varsinkin kun se pitäisi pulittaa tyhjästä.
Mielummin lopettaa vaikka koko ylen.
On se kumma kun sossun asiakkaat joutuu maksamaan porvareidenkin tv-kanavat ja yksi henkilö saman verran kuin vaikkapa viiden hengen perhe.
Aki Tuononen
Adressin tekijä

#22

24.04.2009 19:30

RE: Lähettäkää tämä vetoomus sitten ylelle :) !
Niko Leskinen (Kerava, 24.4.2009 19:14)

Näin olisi tarkoitus!
Venla Salo
Nokia

#23 Todellakin jyrkkä EI!

25.04.2009 11:50

Ihan älytöntä, että KÖYHÄTKIN ihmiset, jotka ei edes omista tai katso telkkaa, joutuis maksaan tollasen rahan. Joillekkin toi on pieni siivu palkkapussista, joillekkin todella merkittävä summa rahaa. :o Sossuko sitten tulee tollasia maksamaan?
Sakari Kestinen
Tampere

#24 Regressiivinen vero

25.04.2009 13:22

Mediamaksu olisi regressiivinen vero, jota kantaisi eduskunnan valvonnassa oleva OSAKEYHTIÖ(!). Oikeudenmukaisempaa olisi määrätä uusi kirkollisveron tapainen tulovero, 0,5% kaikista luonnollisten henkilöiden ansio- ja pääomatuloista.

175 euroa on 12 kk:lle jaettunakin iso summa vähävaraisille. 14,5 eurolla kuussa saa köyhä jo monen päivän ruuat. Mediamaksun myötä tulevat säästöt saattavat kohdistua juuri ruokaan, humputteluun ei tosiköyhällä ole rahaa.
Erkka Mäkinen
Kyröskoski

#25

26.04.2009 11:08

Tämä on ihan sama kuin pakotettaisiin kansalaiset nyt heti maksamaan vaikkapa Nokialle ihan julmetusti rahaa vain koska se ei muuten pysyisi Suomessa, vaikka sitten käyttäisit Sony Ericssonin tai muun vastaavan puhelimia tai et omistaisi ollenkaan kännykkää.