4 raitaa vapaaksi! //// Freedom 4 stripes!

Fellow entrepreneur

/ #23 Yllätys?

11.12.2012 15:09

Ikävää, että perheyrityksen toiminta jatkossa on veitsen terällä suurten sakkojen johdosta, mutta tässä tapauksessa tuomio ei minua yllätä yhtään. Nuo kengäthän ovat kopioita Adidaksen kengistä, toki neljällä raidalla. Tässä tapauksesta minusta on täysin järjetöntä esittää tyhmää ja todeta "onko tässä kolme vai neljä raitaa", koska sillä ei ole väliä. West Coast kengät jäljittelevät toisen valmistajan tuotetta ja näinollen luo virheellisen kuvan kuluttajan mieleen. Kengissä jäljitellään selkeästi myös Asicsen, Merrelli ja Puman kenkiä, ja jos vilkaisee West Coastin sivuja, on selkeästi huomattavissa Caterpillarin ja ainakin K-Swissin jäljittely. Minulle henkilökohtaisesti nämä kengät ovat tuoneet mieleeni Adidaksen ja muiden edellä mainittujen brändien kengät.

Suunnitelun vapaudesta sen verran , että en pidä sitä minään maailmaa mullistavana suunnitteluna jos valmistan täysin samanlaisia laukkuja kuin YSL, jossa lukaa KSL, vaikka kuinka "eettisesti" ne olisi tuotettu vaikka Kiinassa. Onhan se selvää, että jos tuotetaan täysin saman mallisia tuotteita ja vieläpä jäljittelevällä logolla (katso K-Swiss, Adidas etc.) Mielestäni onkin syytä miettiä käyttääkö se suuryritys tässä hyväksi pienyrittäjää vai toisinpäin.

En toivo mitään pahaa perheyrityksellenne tai kenellekkään muulle, mutta mielestäni tässä on otettu tietoinen riski tuotetta myytäessä ja sen seurauksista on vastattava. Toivottavasti toimintanne kuitenkin jatkuu ja pian tämä on vain huono muisto. Mutta syy miksi ylipäätänsä asialla päätäni vaivaan, on se nimenomaan edellä mainittu. Yrittäjä on vastuussa teoistaan ja tuotteistaan, ja sen seuraukset on kestettävä. Tästä tapauksesta on nostettu mieletön äläkkä, mielestäni täysin turhasta. Ikävä kyllä yrittäminen ei aina ole vain helppoa rahantekoa.