Tuemme Aaltosen perhettä alaikäistä tytärtä koskevassa käännyttämisasiassa

Janakkalalaisen Harri Aaltosen perheessä asuu hänen thaimaalaisen puolisonsa tytär. Alaikäinen 14-vuotias tytär on päätetty käännyttää Maahanmuuttoviraston (Migri) päätöksellä. Tyttö olisi pitänyt käännyttää Thaimaahan omatoimisesti jo lokakuussa 2017. Hämeenlinnan hallinto-oikeus on hylännyt perheen valituksen käännyttämisestä.

Harri Aaltosen mielestä Migrin laintulkinta ei tunnusta lapsen etua, kun se katsoo, ettei tytär ole hänen puolisonsa perheenjäsen. Migri pitää lapsen isää tosiasiallisena huoltajana. Thaimaassa asuvan isän isyyttä ei ole tunnustettu ja siitä syystä Thaimaan viranomaiset pitävät hänen äitiään lapsen yksinhuoltajana ja laillisena edustajana.

Kun tyttären äiti, Wongduean Aaltonen, muutti Suomeen vuonna 2006, hänen kolmivuotias tyttärensä jäi isänsä ja isoäitinsä luokse. Tyttären isä on ilmaissut selkeästi, ettei pysty huolehtimaan hänestä. Hän ei toivo, että tytär muuttaisi takaisin Thaimaahan. Isä on kertonut, että on sairas, työtön ja rahaton, eikä hän näin ollen pystyisi huolehtimaan tyttärestä. Tytön Suomessa asuva äiti ja isäpuoli kertovat, että biologinen isä ei ole pitänyt tyttäreen yhteyttä, eikä hänen olinpaikastaan ole tietoa.

Sittemmin isoäitikin on muuttanut toiselle paikkakunnalle. Tyttären biologinen isä on myös kertonut, että isoäitikin on huonokuntoinen, eikä pystyisi enää huolehtimaan tyttärestä.

Tapaus on kirvoittanut marraskuun alussa eduskunnassa kirjallisen kysymyksen lapsen edun arvioinnista ulkomaalaislaissa. Sisäministeri Paula Risikko on antanut vastauksensa tähän kirjalliseen kysymykseen marraskuun lopussa.

Aaltoset ovat tehneet uusitun oleskelulupahakemuksen. He aikovat myös hakea korkeimmalta hallinto-oikeudelta lupaa valittaa käännyttämispäätöksestä.

Me adressin allekirjoittaneet tuemme Harri Aaltosen perhettä asiassa. Vastustamme alaikäisen thaimaalaisen tyttären käännyttämistä. Toivomme viranomaisilta asiassa myönteistä päätöstä ja että tytär saisi jäädä Suomeen asumaan äitinsä, isäpuolensa ja puolisisarustensa kanssa.

Keräämme adressiin nimiä toistaiseksi. Adressi tullaan luovuttamaan viranomaisille jonkin ajan kuluttua.

Asiaan liittyen:

Kirjallinen kysymys 7.11.2017 lapsen edun arvioinnista ulkomaalaislain soveltamisessa

Vastaus kirjalliseen kysymykseen 29.11.2017 lapsen edun arvioinnista ulkomaalaislain soveltamisessa

Lehdissä:

Janakkalan Sanomat 21.12.2017. Taistelua perheen puolesta - Maahanmuuttovirasto aikoo käännyttää 14-vuotiaan tyttären Thaimaahan

Hämeen Sanomat 17.12.2017. Turenkilaisen perheen hätä: viranomaiset aikoikovat käännyttää tyttären Thaimaahan

Iltalehti 11.12.2017. Yle: Äiti ja isäpuoli hädissään hallinto-oikeuden päätöksestä: 14-vuotias tytär aiotaan palauttaa Thaimaahan

Yle 10.12.2017. Perhe kauhuissaan - Hallinto-oikeus ei usko käännytettävän thaitytön vanhempien huolta: "Ilmeisen epäuskottavaa"

MTV 11.11.2017. Harri huolissaan 14-vuotiaan tytärpuolensa käännyttämisestä - "Sellainen kutina, että päätöksiä tehdään liukuhihnalta"

Yle 29.10.2017. Thaimaahan käännytettävän tytön isä murheissaan: "Ei ole ketään, joka huolehtisi hänestä."

Yle 4.10.2017. "Lapset pelkäävät ovikellon pirinää" - Migri aikoo käännyttää 14-vuotiaan thaitytön isänsä luo, isäpuolen mukaan hän ei halua tyttöä.

MTV 26.9.2017. Suomalaisen isäpuolen tuska: 14-vuotias tytär halutaan käännyttää perheensä luota Thaimaahan - "Tyttö sanoi, että häntä pelottaa."

EDIT:

21.12.2017: Lisätty "Lehdissä"-kohtaan linkki Janakkalan Sanomien julkaisemaan juttuun.

18.12.2017: Nettiadressi luotu, julkaistu ja jaeltu. Allekirjoitukset alkaneet.