Terveysneuvontaa ei saa lopettaa

Kommentoitu viesti


Vieras

#3

18.11.2014 20:19

Voiko kyseisestä numerosta myös hoitaa ajanvarauksen perusterveydenhuollon vastaanotolle? Jos ei, asiakas joutuu varausta varten soittamaan kaksi puhelua. Kunnassa on mahdollisuus hoitajalla aiemman potilashistorian perusteella katsoa, ohjataanko asiakas kiireettömään vai kiireelliseen lääkärinhoitoon, vai voiko asian hoitaa terveydenhoitajan vastaanotolla. Tarvittaessa puhelimeen vastalla hoitajalla voi olla jopa mahdollisuus aiempien tietojen perusteella tehdä potilaalle lähete laboratorioon tai ohjata peruslääkkeen reseptin uusimispyyntö potilasta hoitaneelle lääkärille. Ovatko nämä tiedot käytettävissä yhteisessä terveysneuvonnassa?

Ensi vuonna voimaan astuvan SOTE-uudistuksen mukaisia tarkkoja kuntayhtymien tarkkoja rajoja ei ole vielä päätetty varsinkaan Uudenmaan, Itä-Suomen ja Hämeen raja-alueilla. Näin ollen alueellista palvelusopimusta ei kaikissa tapauksissa voisi solmia viimeisen päälle yli puoleksi vuodeksi muuten kuin ehdollisena.

 

Asia on hyvä, mutta adressin tekijöiden kannattaa selvittää kaikki mahdollisuudet ja päätösten perustelut valmiiksi.

Vastaukset


Vieras

#5 Re:

2014-11-18 20:42:08

#3: -  

 Varmasti kaikki totta! Harmillista vaan usein on se ettei perusterveydenhuollon numerossa kukaan voi/ehdi vastata silloin kun "hätä" on NYT. Takaisinsoittopalvelu ei paljoa lohduta kun muksu valittaa kipua ja neuvoja tarvittaisiin. 

Meillä säästytty parilta jonottamiselta päivystyksessä keskellä yötä palvelunumeron ansiosta :)

B

#7 Re:

2014-11-18 20:43:49

#3: -  

 Eikö kuvailemiesi asioiden osalta tälläkin hetkellä useimmiten soiteta terveyskeskukseen? Onko suora ajanvarausmahdollisuus ollenkaan tarpeellista terveysneuvonnassa, jos/kun asiana on akuutti terveyspulma, josta haluaisi tuntumaa, että onko lääkäri tarpeen vai ei. Mitä sitten, jos terveyskeskukseen pitääkin erikseen soittaa? Mieluummin jonotetaan sitten siinä vaiheessa lääkäriaikaa varten kuin jonotetaan, että saataisiin mitään vastausta. Terveysneuvontaan ei ole tarvinnut liiemmin jonotella ja ystävälliset vastaukset on saanut mutkattomasti. Valitettavasti en luota terveyskeskuksen kykyyn palvella yhtä hyvin.


Vieras

#9 Re:

2014-11-18 20:50:01

#3: -  

Joskus tilanne on sellainen, että on ihan se ja sama pystyykö hoitaja tutustumaan aikasempiin tietoihin vai ei. Ja joskus potilaalla on niin vakava sairaus, että mitään tutustumista ei tarvita, jos soittaja pystyy kertomaan perussairauden "nimen".

Omat kokemukseni puhelinpalvelusta ovat muutama ohjeistus lähtemään oitis sairaalan päivitykseen ja muutama ohjeistus seuraamaan tilannetta seuraavaan aamuun. Ilman ohjeistusta olisin vienyt potilaan päivitykseen nököttämään joka ikinen kera. Soittamatta yhtään minnekään.

Ritu

#65 Re:

2014-11-19 13:55:53

#3: -  

 Terveyskeskus sulkee ovensa klo 16, terveysneuvonnan puhelut lisääntyvät heti tämän jälkeen. Soitot tulevat ilta ja yöaikaan. Suurin osa soittajista selviää ihan kotihoito- ohjeilla, ei tarvitse lähteä edes seuraavana päivänä lääkäriin. Kaikkein paras palvelu olisi juuri valtakunnallinen numero, jota joka kunta rahoittaa jollain summalla. Tosiasia nimittäin on että tohon numeroon soittaa Rovaniemeläisetkin.

autettu

#88 Re:

2014-11-19 20:40:07

#3: -  

 Samoin, olen saanut Terveysneuvonnosta apua tilanteisiin, jossa tarvitaan apua juuri NYT, usein keskellä yötä. Elävä esimerkki tuoreilta vanhemmilta: K: pieni vauva kouristelee yöllä korkeassa kuumeessa, mitä teen? V:Juota paljon vettä ja lähtekää rauhassa sairaalaan. Yksinkertainen vastaus, jota muuten ei löydä helposti googlaamalla, jos jollain tuossa tilanteessa on vielä hermoja googlata. Puhelu Terveysneuvontaan säästi meiltä ambulanssikyydin. Tämä on vain yksi monista esimerkeistä.


Vieras

#89 Re:

2014-11-19 20:49:38

#3: -  

oletko ajatellut sitä kuinka esim. pääkaupunkiseudulla viikonloppuisin päivystyksen puhelimeen joutuu jonottamaan miltei puoli tuntia? Kun taas terveysneuvontaan pääsee huomattavasti nopeammin läpi.

IS

#136 Re:

2014-11-21 09:46:09

#3: -  

 "Asia on hyvä, mutta adressin tekijöiden kannattaa selvittää kaikki mahdollisuudet ja päätösten perustelut valmiiksi." Huh huh. Tämän kapulakielisen kommentin tekijä voisi olla vaikka lakkautusaloitteen äiti tai isä. Jos päivystysnumeron tarpeellisuus 1) nimenomaan virastoajan ulkopuolella, 2) tarpeettomien päivystykseen lähtöjen vähentäjänä ja 3) osittain myös  tarpeellisten lähtöjen tai avunpyyntöjen varmistajana ei ollut selvillä hänelle aikaisemmin, toivottavasti hän on nyt lukenut kommenttiketjun ja pystynyt tarkistamaan näkemyksiään.

On toki nitäkin ihmisiä, jotka eivät sosiaalisen asemansa, koulutuksensa, ikänsä tms. puolesta välttämättä tarvitse tätä palvelua. Mutta kun neuvonnan tarve on selvä ja laatu hyvä, sitä ei saa ainakaan säästösyihin vedoten lopettaa.  Kaiken maailman näpertelyä sitä terveyshallinnossakin valitettavasti tehdään.

Kallovamma

#160 Re:

2014-11-22 22:03:29

#3: -  

 Et tunnu ymmärtävän mihin ko. numeroa on ylipäätään käytetty. Lapsi putoaa sängystä ja lyö päänsä -- näyttää olevan hengissä, mutta pitäisikö lähteä viemään lääkäriin? On varsin mukava kuulla ammattilaisen mielipide puhelimessa ennen kuin a) lähtee keskellä yötä viemään lasta päivystykseen tai b) jatkaa unia miettien halkesikohan lapselta kallo.