Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto


Vieras

#19401

24.08.2013 09:10


Hei meinas päästä ohi, muttei sittenkään:  Radio Deillä:      Helsinki 89 Mhz (101,9)  Hämeenlinna 106,9,   J:kylä 94,1 

Syventymispäivät hyvässä menossa!                                  Muut:http://www.radiodei.fi/

11.30–12.45

Hyviä uutisia vanhalle ja uudelle Jumalan kansalle
Israel-tilaisuus
Raamattuopetus: Mika Pouke
Tuoreita terveisiä Jerusalemista: Hanna Lindberg
Musiikki: Nigun Klezmer Band

11.30–13.00
Seminaarit Cygnaeuksen koululla

13.00–13.45
Suomen Raamattuopiston Ystävät ry:n vuosikokous Cygnaeuksen koululla

13.00–13.45....

http://www.sro.fi/tule-mukaan/hengelliset-syventymispaivat/ohjelma



Vieras

#19402 Re: Re: Re: Re:

24.08.2013 09:25

#19396: ööö - Re: Re: Re:

Anteeksi mutta mitä alentavaa kysymyksissäni oli? Ilmeisesti se seksi todella on teille uskovaisille tabu.

"sä taidat itse olla joku onneton sinkku ihan omasta syystäsi.."

40v onnellisesti naimisissa edelleenkin joten älähän viisastele!

very...

#19403 Re: Re: Re:

24.08.2013 10:09

#19394: - Re: Re:

Onpa tuossa sanomassasi vähän perääkin, jos vaikka ajatellaan vuoden -92 käännöstä. Se on aika vapaasti käännetty, joten on mentävä aiempiin käännöksiin tai alkukieleen löytääkseen alkuperäisen evankeliumin.

Vuoden -92 käännöksestä pastori Markku Tiilikainen varoittaa esim. näin:"Tuo "väännös" on tehty suomen kielen ehdoilla ja liberaaliteologien "asiantuntemuksella", joten varokaamme ja välttäkäämme sitä viimeiseen hengenvetoon asti. Se on juuri sitä "uutta evankeliumia", mistä Paavali varoittaa galatalaisia. Gal 1:8-9.
http://personal.inet.fi/koti/henotes/varmt.html

very...
Vieras

#19404 Re: Vieraita pohdiskeluja...

24.08.2013 10:24

#19400: res.matr. - Vieraita pohdiskeluja...

Raamatussa tuskin on (edes kirjoitetussa muodossa)mainittu lukua ´tuhat´.

Vastauksena: Hakuehdolla  'tuhat' löytyi 370 jaetta, joissa esiintyy 'tuhat' tai 'tuhatta'.

http://www.koivuniemi.com/raamattu?tila=pikahaku&hakuehto=tuhat&kirjat=kr


Vieras

#19405 Re: Vieraita pohdiskeluja...

24.08.2013 11:04

#19400: res.matr. - Vieraita pohdiskeluja...

 

Hei vanha ystävä res.matr!   Saankos minäkin vastata,  vaikkei minulta ole kysyttykään ! :)    No,  näin vain tuon sanan" tuhat"  ja aattelin kirjoittaa,  että se kyllä löytyy kerran - mutta eipäs,  eipäs sentään,  niitähän olikin paljon enemmän.

Loputtomasti jo Vanhassa Testamentissa,  tässä tunnetuimmat:

Ps. 84:10 (84:11) Sillä yksi päivä sinun esikartanoissasi on parempi kuin tuhat muualla; mieluummin minä olen vartijana Jumalani huoneen kynnyksellä, kuin asun jumalattomien majoissa.

Ps. 90:4 Sillä tuhat vuotta on sinun silmissäsi niinkuin eilinen päivä, joka meni ohitse, ja niinkuin öinen vartiohetki.

Ja kymmeniäkin tuhansia:

Ps. 91:7 Vaikka tuhat kaatuisi sinun sivultasi, kymmenen tuhatta oikealta puoleltasi, ei se sinuun satu.

Ilm. 5:11     Ja minä näin, ja minä kuulin monien enkelien äänen valtaistuimen ja olentojen ja vanhinten ympäriltä, ja heidän lukunsa oli kymmenentuhatta kertaa kymmenentuhatta ja tuhat kertaa tuhat,


Muistelen kyllä  kuulleeni myös sadointuhansin,  mutta voi olla,  että se on musiikin puolelta. Koska yllä olevasta näkyy,  että suurempia lukuja  saatiin kertomalla  kymmenentuhat tilanteen vaatimalla luvulla.








res.matr.

#19406 Vieraita pohdiskeluja...

24.08.2013 11:06

#19404: very... - Re: Vieraita pohdiskeluja... 

 No jos löytyy niin se sitten osoittaa , että laskea osattiin tuhansiin saakka-mutta entä siitä suuremmat lukuyksiköt sitten ? Tunnettiinko nekin?


Vieras

#19407 Re: Vieraita pohdiskeluja...

24.08.2013 11:14

#19406: res.matr. - Vieraita pohdiskeluja...

 

Juu,  lisäsin tuon viimeisen,  kun itsekkin huomasin,  miten sitä suuuremmat luvut ilmoitettiin:  Kertomalla tarpeen mukaan kymmenentuhatta.  Otit esille mielenkiintoisen yksityiskohdan,  ei ole tullut mieleenkään.


Ilm.Kirjassa oli se suurin luku,   kymmenet tuhannet:Ilm. 5:11 Ja minä näin, ja minä kuulin monien enkelien äänen valtaistuimen ja olentojen ja vanhinten ympäriltä, ja heidän lukunsa oli kymmenentuhatta kertaa kymmenentuhatta ja tuhat kertaa tuhat,

Tässä tuli nyt esiin se aikaisemmin kerrottu ilm.kirjan yhteys vanhaan testamenttiin.  Näitä suuria lukuja oli siellä aivan Raamatun alussa, ja taas aivan lopussa:   suoraan Aamoksen kirjasta Ilmestyskirjaan.  

Paitsi:  Yksi poikkeus:  2 Piet. kirja:2. Piet. 3:8     Mutta tämä yksi älköön olko teiltä, rakkaani, salassa, että "yksi päivä on Herran edessä niinkuin tuhat vuotta ja tuhat vuotta niinkuin yksi päiv








Vieras

#19408

24.08.2013 11:19


Hei kuuntelitteko Junkkaalan haastattelua tästä uudesta kirjastaan: kr.usko ja tieteell. maailmankuva?
ainiin p.

Räsänen pois parisdängystä

#19409

24.08.2013 12:29

Samaa mieltä älkää laskeko Räsästä sänkyynne - muutoin siellä on kolme....

Vieras

#19410 Re: Re: Re: Re:

24.08.2013 13:45

#19403: very... - Re: Re: Re:

Ahas, se, että kielessä on haettu alkuperäisiä merkityksiä tekstien tieteellisestä tutkimuksesta ja muunnettu ne nykykielelle, on kamala asia...

Tällä onkin ollut esimerkkejä siitä, kuinka vanha teksti näyttää saavan joidenkin mielessä pyhyyden sädekehän ympärilleen. Ongelma vain on, että paljolti tuo vanha on 1500-1800-luvun Suomen kielen vaikutusta sanontatapaan. Se tuskin tekee tekstistä sen pyhempää, saati sitten oikeampaa. Sen jälkeen alkutekstin merkityksistä on saatu paljon lisätietoa niin, että tämän päivän ihmiselle 1992 Raamattu tuo tekstin merkitykset paljon paremmin esille kuin ne täällä siteeratut vanhat versiot.

Lumi

#19411 Re:

24.08.2013 14:24

#19408: -

Emme. Kuuntelimme sen sijaan luuttuduoja vuodelta noin 1500 (HMC 905253). Suosittelemme.


Vieras

#19412 Re: Re:

24.08.2013 14:26

#19386: very... - Re:

Profeetta Jouko Piho sanoo, että Suomi saa Karjalan ja muutakin maata idästä takaisin juuri ennen ylöstempausta.


Vieras

#19413 Re: Re: Re:

24.08.2013 14:29

#19412: - Re: Re:

...josta nouseekin kysymys, mitä iloa siitä takaisin saamisesta on, kun heti sitten temmataan jonnekin ylös....

Sanotaan nyt kiltisti vaikka niin, että tollaset Jouko Pihot eivät oikein ole tästä maailmasta.


Vieras

#19414 Re: Re:

24.08.2013 14:44

#19411: Lumi - Re:

 

Olitsihan sääkin voinut mainostaa niittä luuttuduuoja,  olis varmaan ollut kuuntelijoita.  ja minä böljä en huomannut noita seminaareja:  harmi 
Lauantaina 24.8. klo 17.30–19.00
Apologeettiset ja ajankohtaiset aiheet kirkossa ja yhteiskunnassa     -- Ovat jo menossa,  mutta laitan tiedoksi - koska saa varmasti äänitteinä Perussanomasta jälkikäteen:

1. Onko vaihtoehtoja eutanasialla? Tiina Tasmuth
2. Luomisusko ja tieteellinen maailmankuva, Eero Junkkaala
3. Miksi Perussanoma julkaisi paavin kirjan? Timo Junkkaala
4. Raamattuun pitäytyminen ja kansankirkon tulevaisuus, Keijo Rainerma
5. Sudet saarnatuolissa – raamattukeskustelu uudessa vaiheessa, Timo Eskola
Uskonopilliset aiheet

6. Jeesus Kristus – Jumala ja ihminen, Raimo Mäkelä
7. Kastekriisissä, Juha Hasanen                                    Sielunhoidollisia en ottanut, niitäkin oli pari.
.                                                                                



very...

#19415 Re: Vieraita pohdiskeluja...

24.08.2013 15:32

#19406: res.matr. - Vieraita pohdiskeluja...

Jälleen kotona...
Taisitkin saada jo vastauksia noista suuremmista lukuyksiköistä. Katsoin vielä niitä ja löytyi tällainen, jolla on päästy miljoonaan, eli tuhat kertaa tuhat.
1. Aikak. 22:14 Katso, vaivanalaisenakin minä olen hankkinut Herran temppeliä varten satatuhatta talenttia kultaa ja tuhat kertaa tuhat talenttia hopeata sekä vaskea ja rautaa niin paljon, ettei se ole punnittavissa, sillä sitä on ylen paljon. Minä olen myös hankkinut hirsiä ja kiviä, ja sinä saat hankkia vielä lisää.


Vieras

#19416 Re: Re: Re:

24.08.2013 15:35

#19414: - Re: Re:

 

Hei Res.Matr. ja very...    Koivuniemen komppanialla  on tarkempi syyni kuin Raamattu-netissä:  Kyllä UT:ssäkin oli "tuhat" mainittuna sekä evankeliumeissa,  että Paavalilla,  mutta huomattavan vähän kuitenkin -   paitsi Ilmestyskirjassa.

Nopeasti kahlaamalla törmäsin kahteenkin kohtaan,  joissa mentiin myös satoihin tuhansiin.  Niistä toinen on Jumalan vastaus Profeetta Joonalle,  kun Joona toivotteli itsellensä kuolemaa,  varoitettuaan Niiniveä.  Ja kävi juuri niinkuin Joona oli pelännytkin,  Jumala päättikin perääntyä kun  kansa katui kuningasta myöyten,  eikä näinollen Joonan ilmoittama tuho tulisikaan kaupungin päälle.

Joona:
4:11 Enkö siis minä armahtaisi Niiniveä, sitä suurta kaupunkia, jossa on enemmän kuin sata kaksikymmentä tuhatta ihmistä, jotka eivät vielä tiedä, kumpi käsi on oikea, kumpi vasen, niin myös paljon eläimiä?" 

Myöhemmässä vaiheessa tuho kuitenkin tapahtui.  Tämän päivän kartalla kaupunki sijaitsi lähellä  Erbiliä tai Mosulia,  Pohjois- Irakissa.

Muuten opettajana varmaan myös on tuttua tuo,   ...jotka eivät erota oikeata vasemmasta. Tarkoittaa varmasti aivan pieniä lapsia.


p.

very...

#19417 Re: Re: Re:

24.08.2013 15:46

#19412: - Re: Re:

Ken elää, hän näkee... Olen minäkin näitä profetioita lukenut, nähtäväksihän se jää, mitä tulevaisuus tuo tullessaan ja milloin. Odotetaan noita mainitsemiasi tapahtuvaksi!

Virgo92

#19418 Lute music lovers...

24.08.2013 15:47

#19411: Lumi - Re:  

 Ohoh,kerrankin sattui että heti osui jotain positiivista täällä silmiini ! Kiva jos vielä mainitsisit artistien nimet ja sävellysten alkuperämaan (Säveltäjiähän samalle levylle voi niissä mahtua tusinankin verran,joten aikamoinen lista voisi tulla niistä),mutta esim ´John Dowland & kumppanit´ antaa jo riittävästi vihjeitä siitä mitä on luvassa... Kiitos Sinulle vihjeestäsi Lumi ja kiva kuulla ,että nautitte ihanasta musiikista. Hyvää syyskesää Teille !

very...

#19419 Re: Re: Re: Re:

24.08.2013 15:59

#19416: - Re: Re: Re:

Kyllä minustakin tuo Koivuniemen haku hyvä on. Muuten, mikä tämä Raamattu-net on, voisitko laittaa osoitteen. Ihan mielenkiinnosta kysyn, tutustuisin mieluusti. Onko se Raamattu. uskonkirjat. net.... se onkin tuttu.

Laskekaapa, mitä tässä jakeessa tulee yhteensä...Ilmestyskirja:
5:11 Ja minä näin, ja minä kuulin monien enkelien äänen valtaistuimen ja olentojen ja vanhinten ympäriltä, ja heidän lukunsa oli kymmenentuhatta kertaa kymmenentuhatta ja tuhat kertaa tuhat,


Vieras

#19420 Re: Re: Re: Re: Re:

24.08.2013 17:22

#19410: - Re: Re: Re: Re:

 

Ehkä -92 käännöksen teksti palvelee silloin kun sitä tsiikaillaan yhteen vanhempien käännösten kanssa.  Ei tietenkään ole paha,  että on haettu alkuperäisiä merkityksiä,  jos vaan on onnistuttu löytämään.  
Voi olla että suurempia ajatuskokonaisuuksia etsittäessä on yksittäisten sanojen tarkan vastaavuuden menettäminen maksanut jotain sellaista,  jonka huomaa pienenä "aneemisuutena" esim Paavalin kirjeteksteissä.
Erittäin rikkaat,  joskin vaikeahkot Paavalin hirmuvirkkeet ovat vähän väljähtyneet.  Ja keskeisiä yksittäisiä ilmauksia kuten "olla Kristuksessa"  -  on jätetty  pois,  kuinkahan paljon onkaan.

Vaikea on myös haastava,   sellaisen saattaminen ymmärrettäväksi rippikouluikäiselle tietää ilmanmuuta köyhyyttä vaativammalle lukijalle.   Saman sukupolven aikana tehtiin lisäksi kolme suurta uudistusta:  Virsikirja,  Jlanpalv.  ja Raam.käännös- uudistus.  Näiden kaikkien sattuminen saman sukupolven kohDalle,  vielä suht SAMOILLE AJOILLE VEI OSALTA VANHUKSIA,  KOKO KRISTILLISEN KIELEN,  JA NÄIN OLLEN KOKO KRISTILLISEN YHTEYDEN KOKEMISEN TÄRKEIMMÄSSÄ VIIKOTTAISESSA KOKEMUKSESSA: jUMALANPALVELUKSESSA.

P.


Vieras

#19421 Re: Re: Re: Re: Re:

24.08.2013 17:27

#19419: very... - Re: Re: Re: Re:

 

Olen niin onneton matikassa etten yritä.  Kyllä se on sama R:ttu net.  Yllättävää,  että oli tuollaisia eroja.  Mahtaako johtua erilaisista tietojärjestelmistä.  p.   Sultahan tämä R:ttu net on tullut.   

Se on http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible



Vieras

#19422

24.08.2013 17:29



Hei Res.Matr. Onko kuulunut mitään uutta niistä Venäjän pojista. Itselläkin on ollut kovasti nuo Venäjän katulapset sydämellä -(niinkuin uskis-piireissä tavataan sanoa.)

Hei Lumi, mistä sun nimes on saanut alkunsa?  Tuon näkeminen koskettaa aina,  kun tulee mieleen eräs pakolaispoika 
Baltian maista,  Kosovon sodan aikaan.




Vieras

#19423 Re: Re: Re: Re: Re: Re:

24.08.2013 17:30

#19420: - Re: Re: Re: Re: Re:

Kyllä on heikko usko, jos se tuosta vanhasta kielestä on kiinni!!

Lumi

#19424 Re: Lute music lovers...

24.08.2013 17:32

#19418: Virgo92 - Lute music lovers...

Levy on nimeltään Amours, amours, amours. Siis kaikkea sitä, mitä tämän adressin allekirjoittajat vihaavat.

http://sonidosdellaud.blogspot.fi/2013/05/amours-amours-amours-karl-ernst.html

 

 

 

 


Vieras

#19425 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

24.08.2013 17:40

#19423: - Re: Re: Re: Re: Re: Re:


No se ehkä näyttää yhtäkkiä tuolta.  Mutta jos ajattelee tarkemmin vanhaa ihmistä,  siellä on näön ja kuulon heikkenemistä ja puuttumistakin ihan toisessa mittakaavassa kuin normaaliväestössä.  Eli se on sen varassa,  mitä muistaa ulkoa.  Uutta ei enää erota,  mahdoton siis päästä esim lauluun mukaan.  Jumalanpalveluksessa laulaminen on saattanut olla  sielun siivet
Silloin se on todella siipien leikkaamista.  Jumalan Henki olisi saattanut johdattaa toisella tavoin uudistustyötä,  jos sitä olisi häneltä anottu.


Laulaminen on niin syvältä tulevaa rukousta,  kiitosta,  ylistystä,  tunnustusta,  mitä lieneekään,  että se on todella ollut voimakkaaasti psyykkisestikin vaikuttavaa! p.