Mäntykodilla on sijansa vanhustenhuollossa JIK:n alueella

Ota yhteyttä adressin tekijään

Adressi suljettu. Suuret Kiitokset kaikille allekirjoittajille

2015-01-28 18:11:25

SEO Huoltoasema Sjöblom, Pirjon Vaatetus ja Kenkä, Kimara / Kirsti, Jurvan Kirjasto + kaikkien henkilökunnat, Jurvan Sanomat, Mäntykodit, Tarinan tanssiväki 18.1.2015 sekä kaikille listamme allekirjoittaneille; paperilla ja netissä, haluamme esittää lämpimät kiitokset hyvästä yhteistyöstä. Allekirjoittajia adressilla on 934. Kiitos myös teille kaikille, jotka olette asiasta kommentoineet Jurvan Sanomien palstoilla.

Me uskomme, että adressillamme on myönteinen vaikutus pienkotihoidon säilymisessä ja kehittymisessä Jurvassa

Pirkko Varpula, Soili Anttila, Kari Anttila

Adressin nimienkeruu päättyy 28.1. 2015

2015-01-24 20:55:03

Tänään 24.1.2015 adressillamme on 271 allekirjoittajaa netissä. Kylällä Pirjon kaupassa ja SEO:lla ja kirjastossa ainakin on listat joihin voi myös käydä nimensä laittamassa. Näissä listoissa on yli 300 nimeä. Keräämme nimilistat ja suljemme nettiadressin Keskiviikkona 28.1. illalla, jotta ehdimme tulostaa ja koota nimilistat sekä kommentit ja toimittaa ne torstaina kaupungin kirjaamoon, jotta ne varmasti menevät kaupunginhallituksen kokoukseen Maanantaina 2.2. Jos sinulla on vielä joku tuttu joka haluaisi adressin allekirjoittaa se on vielä mahdollista netissä ja kynällä.

Kari Anttila

Vähän taustatietoa ja kysymyksiä aiheesta

2015-01-24 20:53:50

Johtokunta oli siirtänyt asian tilaajalautakunnan päätettäväksi.

Kommentti: Johtokunta ei voi siirtää asiaa tilaajalautakunnan päätettäväksi, koska johtokunnalla ei ole oikeutta päättä lakkauttamisesta alunperinkää, vain esitysoikeus on.

Lisäksi vs. johtaja täydensi ehdotustaan siten, että johtokunta päättää esittää JIK- tilaajalautakunnalle pienkoti Mäntykodin toiminnan lopettamista

Päätös:
Hyväksyttiin ehdotuksen mukaan tehdyt täydennykset huomioiden.

JIK johtokunnan päätös Mäntykodista 19.12.2014.

Johtokunta päättää, että noudattaen valtakunnallisia vanhustenhuollon palvelurakenteen ja JIK ky:n hoivapalveluiden strategian mukaisia linjauksia pienkoti Mäntykodin toiminta loppuu 31.10.2015 mennessä.

Valtakunnallinen linjaus on myös, että asiakkaan muuttaessa ympärivuorokautista palvelua tarjoavaan yksikköön, se olisi hänen kotinsa loppuelämän ajan, ellei mitään erityisperusteita muutolle ole eli ns. yhden muuton periaate toteutuisi.

Huomioiden valtakunnalliset suositukset ja JIK ky:n strategiat (yhden muuton periaate sekä kotihoitopalveluiden kehittäminen) Mäntykodin toiminnan ylläpitäminen on haasteellista. Asiakkaan hoitaminen siinä vaiheessa, kun hänen hoidon- ja hoivantarpeensa on lisääntynyt huomattavasti, ei yksikössä ole enää turvallista. Tällöin asiakas on joutunut siirtymään usein Jurvan kuntoutusyksikköön odottamaan seuraavaa vapautuvaa tehostetun asumispalvelun yksikköpaikkaa

Lisäksi yksikön rakenteet aiheuttavat sen, että käytännössä asiakkaita hoitaa lähes aina yksi työntekijä työvuorossaan.

Lisäksi yöaikainen turva ei ole riittävä. Koska yksikön asiakkaiden hoidettavuus on lisääntynyt, yksikön esimies on joutunut palkkaamaan lisähenkilöstöä johtaen henkilöstökulujen ylittymiseen. Yksikön muuttaminen ympärivuorokautista hoivaa antavaksi asumisyksiköksi ei ole taloudellisesti mahdollista. Yksikkökoko on liian pieni arvioiden optimaalista ympärivuorokautisen yksikön kokoa eikä JIK tilaajalautakunnan asettama talousarvioraami mahdollista henkilöstöresurssien lisäämistä.

Jatkossa Mäntykodilta vapautuvia paikkoja ei enää täytetä, vaan yksikön paikkamäärää vähennetään ensisijaisesti sitä kautta. Tavoitteena on, että 30.6.2015 mennessä noin puolet yksikön paikoista on vähennetty ja 31.10.2015 mennessä yksikön toiminta lakkaa. Kyseisessä vaiheessa asukkaina olevien ja heidän lähiomaistensa/asioidenhoitajiensa kanssa neuvotellaan uusista yksikköpaikoista henkilökohtaisesti. Vakituinen henkilöstö työllistyy JIK ky:n muihin toimintayksiköihin.

Kysymyksiä:

1- Miksi ei kehitetä olemassa olevaa yksikköä?

2. Mihin asukaskohtaisiin, taloudellisiin ja toiminnallsiin dataan tiedot perustuvat?

3. Tulevatko kaikki asukkaat yhtä aikaa niin huonoon kuntoon 2015 syksyllä, että yksikön lopettaminen on perusteltua?

4. Millaiset henkilökohtaiset potilassuunnitelmat heidän varaltaan on tehty?

Kehittämisen esteenä on ilmeisesti se että JIK:llä on kuulemma laskettu, että pitäisi olla noin 30 paikkaa, että jatkuva yövalvonta kannattaisi järjestää. Millaisiin laskelmiin tämä määrittely perustuu? Kuka ne on tehnyt? Jos laskelmat ovat JIK:n tekemät, tulee aika helposti vaikutelma pukista kaalimaan vartijana ja ainakin ne pitäisi perusteluineen esittää tilaajalle.

Sitäpaitsi raha ei ole ainoa mittari!

Mitkä ovat lopettamisesta aiheutuneet todelliset kustannukset? Onko kaikki muuttujat otettu huomioon?

Työntekijöiden mukaan mitään ongelmaa ei ole, jos sinne valitaan sellaisia ihmisiä, jotka sinne kuuluvat eli siellä pärjäävät! Perusteluissa puhutaan asukkaiden hoidon tarpeen lisääntymisestä. Onko asukasvalinnat silloin tehty oikein?

Eri asia on, jos sinne valitaan vääränlaisia potilaita eli sellaisia, jotka eivät siellä pärjää. Mutta, silloin vika on heidät sinne sijoittaneissa!

Puhutaan hoidon porrastuksesta: koti, kevyt hoito, raskaampi hoito...

Pitäisi olla paikka myös kevyempää hoitoa tarvitseville.

Mäntykodin ongelmaa ei ole ollut 10-20-vuoteen. Miten se nyt on yhtäkkiä ongelmaksi tullut?

Miksi järjestettiin omaisten kuuleminen asiasta jossa ei ole virallista päätöstä mutta jonka JIK:n johtoporras on päättänyt?

Päätökset pitää olla perusteltuja ja laillisia. Luulen, että ovat säikähtäneet ja pelkäävät mahdollista valitusta, josta johtuen pitävät muodollisen kuulemisen.

Asia on nyt poliittisten päättäjien käsissä.

Päätöksessä mainittu yhden muuton periaatehan tarkoittaa karkeasti muuttoa kotoa saattohoitoon, jos ei välimuotoja voi olla.

Miten JIK voi aloittaa toimenpiteet tällaisen päätosehdotuksen perusteella, josta ei asiasta päättävältä elimeltä ole edes päätöstä? Käsittäkseni tämän ei pitäisi olla hyvän hallintotavan mukaan mahdollista.

Allekirjoituksia 12.1. yhteensä 168

2015-01-12 17:25:32

Hei,

Tänään 12.1.2015 adressillamme on 168 allekirjoittajaa. Joko olet jakanut adressin ystävillesi, joita asia koskee. Adressi jukaistaan myös 14.1 ilmestyvässä Jurvan Sanomissa. Jos ystäväsi lehden luettuaan haluavat allekirjoittaa adressin, kerrothan mistä se löytyy.

Terveisin

Allekirjoituksia

2015-01-10 15:25:58

Hei,

Tällä hetkellä lähestymme 150 allekirjoittajan rajaa. Kiitos kaikille asian puolesta mielipiteensä ilmaisseille. Allekirjoituksia mahtuu vielä rutkasti lisääkin eli pistäkää sana kiertämään.

Kiitos kaikille!