Haaste Sauli Niinistölle, Suomen Palloliiton puheenjohtajalle

Niinistön vastaus adressiimme

2011-03-21 14:40:49

Hei,

Sauli Niinistö lähetti alla olevan vastauksen adressimme allekirjoittajille.

t. Adressin alulle panijat

________________________________________________________________________________

Kiitos toimittamastanne adressista ja samalla pahoitteluni, että vastaus on viivästynyt, osin siitä johtuen, että asiaan on jatkuvasti uusia käänteitä.

Vetoatte adressissa minuun ja Palloliittoon ja olen saattanut ajatuksenne myös liittohallituksen tietoon. Olemme varmasti samaa mieltä jalkapallon nuorisotyön merkityksestä ja tärkeydestä.

Liigalisenssi kohdalla tietänette, että koko lisenssikäsittely on keskitetty UEFAn ohjeita noudattaen Veikkausliigan ja Palloliiton aikanaan säätämällä tavalla lisenssivaliokunnalle, jonka päätöksestä voi valittaa valituslautakuntaan. Nimenomaisena tarkoituksena ja tavoitteena on ollut eriyttää lisenssipäätökset itsenäisille toimijoille ja suorastaan siis estää, että Veikkausliiga tai Palloliitto voisi  jotenkin vaikuttaa lisenssipäätösten sisältöön.

Kysymys ei siis ole Palloliiton päätöksestä, eikä Palloliitolla ole mitään oikeutta tehdä lisenssipäätöksiä.

Tiedän, että Oulussa  on ajateltu niinkin, että Palloliiton hallitus voisi jotenkin kävellä koko rakennelman yli ja toimia suoraan vastoin  itse (ja Veikkausliigan) vahvistamiaan selviä sääntöjä. Siihen ei todellakaan ole mahdollisuutta, asiaa on kyllä moneen suuntaan yritetty miettiä.

Mistään arvovalta-asetelmasta ei ole ainakaan Palloliitossa kyse. Ehdottomasti hienoin ratkaisu olisi ollut, kun AC olisi lisenssin ehdot täyttänyt ja sen lisenssin saanut.

Olen ymmärtänyt, että  AC pohtii nyt jatkoa; mahdollista valitusta urheilun oikeusturvaltk:hon, joka ainoana voi ottaa vielä lisenssipäätökset tutkittavakseen ja toisaalta lisenssihakemusta Ykkösdivariin. Jälkimmäisen vaihtoehdon kannalta tärkeää olisi toimia niin, että hakemus ennättää käsittelyyn.

Olen pahoillani, etten voi nyt kauniimmin kirjoittaa ja vastata. Olen kuitenkin varma, että oululainen jalkapalloilu vielä näyttää…

Sauli Niinistö

Joukko Oulun alueen jalkapallojunioreiden vanhempia, junioreita, taustaväkeä ja jalkapallon ystäviä