PELASTAKAA LIEDON KIRJASTOAUTOPALVELU

Ota yhteyttä adressin tekijään

Nettiadressin luovuttaminen Liedon kunnanvaltuutetuille

2019-12-09 13:15:04

Hyvät nettiadressin allekirjoittaneet ja kirjastoautopalvelun ystävät

H-hetki (16.12.2019 kunnanvaltuuston kokous) lähestyy kirjastoautopalvelun kohtalosta. Olen tänään (9.12.2019) lähettänyt sähköpostitse kaikille Liedon kunnanvaltuutetuille seuraavanlaisen viestin.

"Hyvät Liedon kunnanvaltuutetut

Tulette tekemään merkittävää ja pitkäkantoista päätöstä 50 vuotiaan kirjastoautopalvelun kohtalosta 16.12.2019 pidettävässä kunnanvaltuuston kokouksessa. Haluan omasta puolestani ”Pelastakaa Liedon kirjastoautopalvelu”-nettiadressin  1. allekirjoittajana viestittää teille muutaman sanan päätöksenne tueksi.

Ensinnäkin ohessa linkki nettiadressiin (https://www.adressit.com/pelastakaa_liedon_kirjastoautopalvelu?u=3814299&uv=18093558), jonka on allekirjoittanut ja kommentoitunut tähän mennessä 613 henkilöä.

Toiseksi Liedon kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta on tarkastellut lausunnossaan yksipuolisesti vaihtoehtojen (LIITE) palvelutasoa ilman arviointia ainakaan julkisesti siitä mitkä ovat kustannusvaikutukset koulukirjastojen ja vastaavien vakanssien lopettamisesta suhteessa säästötavoitteisiin.

Kustannussäästöjen kannalta kirjastoautopalvelun lakkauttamisellahan saavutetaan vain kertaluonteinen ja marginaalinen säästö (kunnanhallituksen arvio on 60 000 euroa), joka on suhteessa merkityksetön menetettyyn palveluhyötyyn ja kunnan säästötavoitteisiin nähden. Lietohan  on tunnetusti kunta, jonka asutus on pirstaloitunut ja hajaantunut laajalle alueelle ja jossa kirjastopalvelujen saatavuus ilman kirjastoautopalvelua on heikko tai olematon.

Tehkää uskottavia ja perusteltavissa olevia päätöksiä. Kuntavaalithan ovat lähempänä kuin moni arvaakaan (2021)."

LIITE: Liedon kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan lausunto kirjastoautotoiminnan lakkauttamisesta Liedon kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta antoi lausuntonsa kirjastoauton lakkauttamisesta tiistaina 19. marraskuuta 2019 pitämässään kokouksessa, jossa se käsitteli kahta eri sopeutusmallia. Ensisijaiseksi talouden tasapainotustoimeksi merkittiin kirjastoauton lakkauttaminen 1.8.2020 alkaen. Toisena vaihtoehtona punnittiin koulukirjastojen lakkauttamista niin, että kaksi vakanssia lakkautettaisiin pysyvästi koulukirjastoista ja yksi vakanssi siirrettäisiin pääkirjastoon. Tässä vaihtoehdossa kirjastoauto ajettaisiin loppuun, jonka jälkeen uutta ei enää hankittaisi. Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päätti antaa kunnanhallitukselle ja edelleen kunnanvaltuustolle lausunnon, jonka mukaan vaihtoehto I eli kirjastoauton lakkauttaminen ensi elokuusta alkaen heikentäisi kirjaston palvelutasoa vähiten. Samalla kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta pitää tärkeänä, että koulukirjastojen palvelurakennetta ja -toimintaa pyritään kehittämään kuntalaisten palvelutarpeet huomioiden.

Daniel Meriläinen

Tilanne kirjastoauton lakkauttamisen suhteen

2019-12-04 12:02:15

Liedon kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta antoi lausuntonsa kirjastoauton lakkauttamisesta tiistaina 19. marraskuuta pitämässään kokouksessa, jossa se käsitteli kahta eri sopeutusmallia. Ensisijaiseksi talouden tasapainotustoimeksi merkittiin kirjastoauton lakkauttaminen 1.8.2020 alkaen. Toisena vaihtoehtona punnittiin koulukirjastojen lakkauttamista niin, että kaksi vakanssia lakkautettaisiin pysyvästi koulukirjastoista ja yksi vakanssi siirrettäisiin pääkirjastoon. Tässä vaihtoehdossa kirjastoauto ajettaisiin loppuun, jonka jälkeen uutta ei enää hankittaisi.

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päätti antaa kunnanhallitukselle ja edelleen kunnanvaltuustolle lausunnon, jonka mukaan vaihtoehto I eli kirjastoauton lakkauttaminen ensi elokuusta alkaen heikentäisi kirjaston palvelutasoa vähiten. Samalla kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta pitää tärkeänä, että koulukirjastojen palvelurakennetta ja -toimintaa pyritään kehittämään kuntalaisten palvelutarpeet huomioiden.

Kunnanhallitus käsittelee lausuntoa maanantaina 25.11. kokoontuvassa iltakoulussaan. Täytäntöönpanosta vastaa 16.12. kokoontuva kunnanvaltuusto.

Daniel Meriläinen