Peruspalvelut kuntoon - Ratikka jäihin

Ota yhteyttä adressin tekijään

Sähköbussi otettava vaihtoehdoksi ratikan rinnalle!

2021-05-30 22:53:00

Juha Malmi, Tiina Tuomela, Jouko Jääskeläinen, Tanja Vahvelainen, Soili Haverinen, Loviisa Kaartokallio, Vantaan kristillisdemokraatit, valtuustoryhmä.

Peruspalvelut kuntoon - Ratikka jäihin!

2021-05-26 09:33:07

20210518_063127_0000.png

Ratikka vaarantaisi tärkeämmät investoinnit

2021-03-13 20:06:11
Ratikan toteuttaminen vaarantaisi tärkeämmät investoinnit

Vantaalla on jo lähes 1000 miljoonaa euroa velkaa ja velkaantuminen tulee jatkumaan myös tulevina vuosina. Lisäksi Sote-uudistus tulee leikkaamaan 2/3 verotuloistamme, jolloin investointimahdollisuudet heikkenevät oleellisesti. Meillä ei yksinkertaisesti ole varaa ratikkaan.

Ratikka-investoinnin nykyinen hinta-arvio on 400 miljoonaa euroa, mutta lopullinen hinta noussee vastaavien projektien kokemusten perusteella vähintään 600 miljoonaan euroon eli 50 % korkeammaksi. Taloudelliset, sosiaaliset ja liikenteelliset seikat eivät puolla Vantaan ratikkaratkaisua. Vantaan verorahoille löytyy paljon tärkeämpiä kohteita.

Lähitulevaisuudessa joudumme väestönkasvun takia investoimaan paljon uusiin kouluihin ja myös korjausrakentamiseen, jotta koulujen sisäilmaongelmat saadaan ratkaistua.

Meillä tulee olla rahaa investoida myös vanhusten palvelutaloihin ikääntymisen yhä kiihtyessä. Me tarvitsemme uusia päiväkoteja lapsille ja liikuntahalleja nuorille. Tieverkosto täytyy pitää kunnossa ja uusiakin väyliä tarvitaan. Mistä näihin investointeihin löytyy rahat? Veronkorotuksilla? Peruspalveluja leikkaamalla?

Vantaan väestö tulee kasvamaan ihan ilman ratikkaa. Näin on jo tapahtunut. Meille on tullut yli 20 000 uutta asukasta viiden vuoden aikana. Ratikka ainoastaan kiihdyttäisi jo muutenkin nopeaa väestönkasvua niin, että palveluverkoston rakentamiseen ei jäisi rahaa tai palveluja saisi odottaa yhtä kauan kuin Kivistön asukkaat.

Vantaan virkamiesten omaksuma väestönkasvua kiihdyttävä politiikka ratikkoineen on nykyisessä taloustilanteessa  vaarallinen. Se voi pahimmillaan johtaa talouskriisiin. Nyt täytyy saada Vantaan talous tasapainoon ja  käyttää investointivaramme ratikkaa tärkeämpien kohteiden toteuttamiseen.